به گزارش خبرآنلاین لرستان، خدانظر دریکوند گفت: باید لذت یادگیری ، تحقیق ،پژوهش و پرسشگری در بین دانش آموزان و معلمان نهادینه شود.

دریکوند در این نشست که در پژوهشکده تعلیم و تربیت برگزارشد افزود : کارتعلیم و تربیت در فضایی فرهنگی امکان پذیر است و به هیچ وجه نمی توان با اجبارو زور در این عرصه توفیقی حاصل کرد.

وی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کردو ادامه داد : در این سند به ویژگی های انسان رشد یافته در مدارس و کلاس های درس اشاره شده است.

دریکوند تاکید کرد : برای دستیابی به هدف غایی تعلیم و تربیت و پرورش انسان هدف ، هم محتوای تعلیم و تربیت و هم روش های تربیتی در نظر گرفته شده است.

وی بر نهادینه شدن فرهنگ پرسشگری ، تحقیق ،پژوهش و گفتمان سازی در مدارس تاکید کردو افزود : شاید دانش لازم در متربیان وجود داشته باشد ؛ ولی باید تلاش شود تا این دانش به بینش و بینش هم به کردارو رفتار مطلوب تبدیل شود.

دریکوند به اقدام پژوهی در مدارس هم اشاره و تصریح کرد : معلم در مسیر معلمی خود قطعاً به مشکلات یا مسائلی برخورد می کند که نیاز است برای رفع آن چاره جویی کند .

وی طرح مسئله و مشکل را اولین اقدام معلم در رفع مشکل عنوان کرد و گفت : معلم در اقدام پژوهی تلاش می کند تا با طرح مسئله و به کارگیری روش های مناسب به هدف مورد نظر خود دست پیدا کند و بهترین اقدام را برای برطرف کردن مشکل شناسایی و به کارگیرد.


دریکوند فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری را از جمله ابتکارات مطلوبی برشمرد که در سوق دادن دانش آموزان به پرسشگری ، گفتگو ، تعامل و تحقیق موثر است و افزود : باید تلاش کنیم تا لذت یادگیری ، تحقیق و پژوهش را برای دانش آموزان و فرهنگیان نهادینه کنیم و این مهم با برگزاری جشنواره ها ، نشست هاو مجامع علمی ، پژوهش و مطالعات امکان پذیر می شود.

وی بر حمایت قاطع آموزش و پرورش از فعالیت ها ، طرح ها و برنامه های پژوهشی تاکید کرد و گفت : گرچه آموزش و پرورش با تنگناها و محدودیت های اعتباری مواجه است ، لکن در خصوص طرح ها و برنامه های پژوهشی از تمام ظرفیت استفاده می کند تا با قوت اجرایی و عملیاتی شوند.

دریکوند با اشاره به تجربه کشورهای توسعه یافته تصریح کرد: توسعه و پیشرفت در جامعه رخ نخواهد داد ، مگر اینکه عزم و اراده در آحاد مردم ایجاد شود و همه وظیفه و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند.

وی در ادامه تصریح کرد : اگر تحقیق ، پژوهش و پرسشگری در مدارس نهادینه شود ، با نسلی روبرو خواهیم شد که خوب می بینند ، خوب می شنوند ،اهل منطق و گفتگو هستند و به تحقیق و پژوهش علاقمندند.

دریکوند در پایان تاکید کرد : باید دیدن ، شنیدن ، نوشتن و گفتن را در دانش آموزان تقویت کنیم و به آنها مهارتهای زندگی را بیاموزیم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 759569
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.