به گزارش ایرنا 200 مقاله در سراسر کشور به این همایش ارسال شده که 32مقاله برتر، 105 مقاله جهت چاپ و سخنرانی و 73 مقاله جهت چاپ در کتابچه همایش انتخاب شدند.
خسرو عزیزی رییس دانشگاه لرستان در این همایش گفت: اگر ادبیات بومی را پاس بداریم، زیرساخت های ادبیات ملی کشور را پاس داشته ایم.
محمد بیراوندی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نیز زنده نگه داشتن ادبیات فارسی را وظیفه ای همگانی دانست و اظهار کرد: در ادبیات بومی ظرفیت های زیادی داریم که باید از آنها استفاده کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه لرستان نیز در آئین افتتاحیه این همایش در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری گفت: ادبیات بومی با تنوع ویژگی های کم نظیر خود برخلاف باور عده ای می تواند به یک فرهنگ تبدیل شود.
محمد فیضیان افزود: این همایش گامی در راستای رفع چالش های ادبیات بومی است که نتیجه آن همه ایرانیان را بهره مند خواهد کرد.
فیضیان با اشاره به اینکه این همایش زمینه ای برای آگاه کردن جوانان است، اظهار کرد: متاسفانه ادبیات بومی به فراموشی سپرده شده بود که با برگزاری همایش های تحت عنوان کله باد و ادبیات بومی ایران زمین قدم هایی در راستای حفظ و تقویت این زبان برداشته شد.
معاون پژوهشی دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه پایان نامه ها را باید به سمت ماموریت گرا بودن سوق داد، گفت: درجه های آموزشی برای حمایتر از پایان نامه هایی که به ادبیات بومی بپردازند لحاظ شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان نیز با بیان اینکه همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین فرآیندی چند ساله در لرستان است، بیان کرد: این همایش در لرستان به صورت سه دوره استانی و 2 دوره منطقه ‌ای برگزار شد که با توجه به موفقیت ‌های خوب این همایش، 2 دوره نیز به صورت ملی در حال برگزاری است.
نادردهقانی الوار اظهار کرد: همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین با هدف معرفی و شناخت جنبه‌های مختلف فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در قالب ادبیات برگزار می‌شود.
وی پیشرفت جوامع و پایداری آن را در گرو حفظ هویت و شخصیت آن جامعه دانست و تاکید کرد: در این همایش و همایش‌های مشابه تلاش می ‌شود که به ابعاد مثبت فرهنگ توجه و در راستای تقویت آن گام‌های موثری برداشت.
به گفته دهقانی الوار 200 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال گردیده که از این تعداد 105 مورد آن به صورت سخنرانی و چاپی پذیرش شده و در اختیار اساتید قرار خواهد گرفت.
دومین همایش 2 سالانه بررسی سیر ادبیات بومی ایران زمین 28 و 29 شهریورماه در شهر خرم‌آباد در حال برگزاری است.
9872/7274/3022
خبرنگاران: مریم نریمانی و اله یار محمودی فر ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.