مشاور استاندار آذربایجان غربی گفت: شهریار از افتخارات ایران معاصر در سطح دنیاست.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی  هوشنگ عطاپور در مراسم نکوداشت  غزل سرای معاصر استاد علی محمدیان با بیان سخنانی شهریار را حلقه اتصال ایرانیان از هر تبار و قومی عنوان کرد و افزود: اشعار شهریار توسط شعرای ترک، کرد و فارسی زبان ترجمه شده است بنابراین شهریار حلقه اتصال اقوام ایرانی است.

وی با بیان اینکه شهریار شاعری فراملی است و نمی شود به شهر، دیار یا کشور خاصی محدود کرد، تصریح کرد: شهریار و اشعارش مرزها را درنوردیده و یکی از افتخارات ایران معاصر در سطح دنیاست.

مشاور استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با زمینه سازی هایی که در دوره تدبیر و امید صورت گرفت انجمن مفاخر در استان فعالیت خود را آغاز کرد و بنیاد فرهنگ هنر و ادب آذربایجان تاسیس شد تا نهادهای فرهنگی در خدمت اصحاب فکر و اندیشه قرار گیرند و از زحمات بانیان، نویسندگان، شعرا و همه کسانی که در تاریخ فرهنگ و هنر و ادبیات این مرز و بوم نقش داشتند تقدیر و تجلیل شود.

وی اضافه کرد: در استان همایش ها و نکوداشتهای خوبی برگزار شده است و امیدواریم چراغ فرهنگ و ادب در استان شعله ور تر شود.

عطاپور یادآور شد: هر سال همزمان با 27 شهریورماه روز درگذشت این شاعر شهیر، منتقدین و طرفداران شهریار بحث های زیادی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه چرا روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار نامگذاری شده است، در دفاع از این روز باید گفت چرا شخصی چون شهریار که هم ایرانیست و هم به دو زبان فارسی و آذری به این شیوایی سخن گفته و شعر سروده است، انتخاب نمی شد.

مشاور استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: اشعار شهریار ورد زبان ها و ابیاتش ضرب المثل هست لذا باید روز شعر و ادب فارسی به نام وی ثبت می شد.

وی اظهار کرد: ایران کشوری چندفرهنگی و چندقومی است و اقوام در طول تاریخ در کنار هم زندگی کردند، به خلق ادبی اقدام کردند و شعرای ما از نظامی گرفته تا خاقانی، قطران، همام، طرزی افشار  به زبان فاخر فارسی خدمت کردند، حال شهریار شاعری است که هم به زبان فارسی و هم ترکی آذربایجانی خدمت کرده است.

عطاپور در خصوص استاد علی محمدیان نیز گفت: وی به ویژه در حوزه غزل ادامه دهنده راه استاد شهریار هستند چه بسا در غزلسرایی تحت تاثیر شهریار نیز بودند.

وی تصریح کرد: محمدیان در کنار ادبیات، آشنایی و تسلط ادبی مداح اهل بیت و هنرمند هم هستند و آثار ماندگاری را در معماری آذربایجان غربی دارند.

مشاور استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان غربی مینیاتوری از ایران است که اقوام، ادیان و ومذاهب مختلف در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و به نوعی شانیت مراسم هم از این نظر خیلی مهم است که از شاعران مختلف نقاط کشور تجلیل می شود.

به گزارش ایسنا؛ حاصل کار محمدیان در چهار دهه شاعری نزدیک به چهار صد غزل و چند شعر دیگر در قالب های مختلف است و تاکنون فقط یک مجموعه شعر ایشان به نام «سفینه عشق» از سوی انتشارات یاز در ارومیه منتشر شده و یک مجموعه هم حاضر و آماده چاپ است.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.