به گزارش ایرنا، جعفر بدری روز پنجشنبه در جلسه پیشگیری از وقوع جرم با محور نحوه اجرای آئین نامه ماده 79 قانون مجازات اسلامی که به مجازات جایگزین حبس می پردازد، اظهار کرد: بسیاری از مجرمین که برای اولین بار به دادگاهها و زندان مراجعه می کنند، افرادی هستند که بنا بر شرایط نابسامان اجتماعی و خانوادگی که در آن قرار گرفته اند مرتکب جرم شده اند.
وی افزود: بسیاری از این افراد می توانند افرادی تحصیل کرده و یا دارای توانایی و استعدادهای خاصی باشند که بنا بر نیازسنجی که از دستگاه های مختلف صورت می گیرد از این توانایی آنها می توان در ادارات و نهادهای مختلف بهره گرفت.
رئیس کل دادگستری لرستان اظهار کرد: اجرای آئین نامه ماده 79 قانون مجازات اسلامی و اعمال مجازات جایگزین حبس باعث می شود تا افراد محکوم به حبس و سپری کردن زمانی مشخص در زندان ها ، خود و خانواده های آنها گرفتار آسیب های اجتماعی ناشی از زندان ها نشوند.
بدری گفت: بنا بر این قانون می توان بجای مجازات حبس ، خدمات عام المنفعه در بخش های مختلف را با توجه به توانایی و استعدادی که هر فردی که مرتکب جرمی شده بصورت رایگان انجام داد.
به گفته وی باید در کنار پرونده کیفری که برای شخص مجرم تشکیل می شود ، پرونده ای شخصی از شخصیت ، استعدادهای و توانایی های او تهیه کرد تا متناسب با آن توانمندی هایی که دارد از توانایی او استفاده کرد.
رئیس کل دادگستری استان لرستان با ابراز نگرانی از اینکه استان لرستان در برخی از جرائم در رتبه های بالای کشوری قرار دارد، گفت: برای رفع این مشکلات باید برنامه ریزی های مشخص همراه با مدیریتی صحیح در پیش گرفت.
وی گفت: نورآباد لرستان اکنون بعنوان یکی از مناطق محروم کشور شناخته می شود در حالیکه دارای آب و هوای مناسب و دشت حاصلخیزی است که باید بتوان از این ظرفیت هایش در راستای کم کردن محرومیت در آن بهره گرفت.
وی در بخشی از سخنانش با ابراز ناخرسندی از اینکه سرانه درآمد در لرستان در پایین ترین سطح کشوری قرار دارد اظهار کرد: استان لرستان از ظرفیت های مطلوبی در زمینه های مختلف و نیروی جوان و با استعداد برخوردار است که شایسته نیست از لحاظ سرانه درآمدی در پایین ترین رده جدول کشوری باشد.
بدری گفت: 80 درصد از افرادیکه مرتکب جرم می شوند لزوما آدم های خطرناکی نیستند و افرادی هستند که بر اثر شرایط نامناسب محیطی که در آن به سر می برند مرتکب جرم می شوند.
رئیس کل دادگستری استان لرستان با انتقاد از اینکه تغییرات مدیریتی نباید تحت فشار نمایندگان صورت گیرد گفت: در هر تصمیمی که گرفته می شود باید بنا بر منفعت و مصلحت مردم صورت گیرد و همواره مسائلی همچون رفاه و معیشت مردم استان در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ مدیری در چهار سال نمی تواند نتایج و اثرات شیوه های مدیریتی خود را نشان دهد گفت: اگر عزل و نصب ها کارشناسی شده و بنا بر ارزیابی نتایج عملکرد صورت گیرد حرفی نیست ولی متاسفانه بسیاری از این عزل و نصب ها مبتنی بر روابط است که در حال حاضر این یکی از مشکلات عمده در لرستان به شمار می رود.
محمد تقی شاکرمی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان نیز در این جلسه گفت: با اجرایی کردن ماده 79 قانون مجازات اسلامی می توان بجای حبس از مجازات جایگزین استفاده کرد تا بتوان از تراکم و افزایش جمعیت کیفری کم کرد.
وی با اشاره به اینکه گنجایش زندان ها محدود است اظهار کرد: استفاده از مجازات جایگزین به کاهش هزینه های مالی و هزینه های ناشی از مشکلات فرهنگی و بهداشتی زندان ها منجر می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه باید فهرستی از نیازهای دستگاه های مختلف تهیه و اعلام شود گفت: بنا بر این فهرست که در اختیار دادگاهها و دادستان ها قرار می گیرد و با توجه به توانایی و استعدادی که مجرم دارد بجای تحمل حبس مجازات جایگزین حبس برای او اعمال می شود.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.