به گزارش خبرآنلاین لرستان،رحمن قلاوند با مقایسه آمار نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار ایران گفت: استان لرستان در بهار سال ۹۵ با نرخ بیکاری حدود ۱۴٫۳ هشتمین استان کشور از نظر بیکاری بوده است که با بهبود شاخص اشتغال در بهار ۹۶ نرخ بیکاری استان به حدود ۱۱٫۸ و رتبه پانزدهم کاهش یافته که ۷ پله ارتقای جایگاه استان را نسبت به استانهای دیگر باعث شده است. بهبود این شاخص ها نشان دهنده حرکت صحیح برنامه ریزیهای اشتغال استان در مسیر می باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات توسعه اشتغال و سرمایه گذاری قوانینی است که با دید کارآفرینانه تنظیم نمیشوند، قوانین بخشهای مختلف حوزه اشتغال بسیار تحکمی و بصورت بازدارنده عمل می کنند و قوانینی با نگاه کارآفرینانه و در جهت توسعه بخش خصوصی مورد نیاز است.

رحمن قلاوند اظهار داشت: علی‏رغم سرمایه بر بودن آموزشهای فنی و حرفه ای و تفاوت آن با آموزشهای نظری، کمتر از یک درصد از اعتبارات به آموزشهای غیررسمی این سازمان تخصیص داده میشود و برای برآورده شدن تکالیفی که بر عهده داریم و تقویت کارگاهها و بروز کردن تجهیزات به پشتیبانی بیشتر و تأمین اعتبار نیازمندیم.

وی افزود قانون الزام فراگیری آموزشهای فنی و حرفه ای برای اشتغال به کار در سال ۱۳۷۶ تصویب شده است و در صورت روزآمد شدن و اصلاح می تواند بسیار کارگشا باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان با طرح موضوع تشکیل شورای توسعه مهارت در استان و اینکه تشکیل این شورا در دستور کار امسال قرار دارد، پیشنهاد داد با توجه به صبغه فرهنگی و پیشتازی شهرستان بروجرد در این زمینه، اولین شورای مهارت با حضور بخشهای ذی‏ربط در شهرستان بروجرد و با هدایت فرماندار محترم شهرستان تشکیل شود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

موسوی معاون آموزش و برنامه ریزی سازمان آموزش فنی
وکشور با ابراز خرسندی از حضور در استان لرستان و شهرستان بروجرد، گفت: نگاه ما به آموزشهای فنی و حرفه ای باید تغییر یابد و وظایف و جایگاه سازمان شناخته شود.

موسوی اظهار داشت: در کشور ما دو سیستم آموزشی رسمی و غیر رسمی وجود دارد و رسالت آموزشهای رسمی با رسالت ما متفاوت است و آنها افراد را با هدف دیگری تربیت میکنند، اقتصدهای دانش بنیان را بهبود می بخشند و وظیفه توسعه مرزهای دانش را بر عهده دارند.

وی افزود: برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) باید به فکر اقتصاد مقاومت بنیان باشیم و این اقتصاد در گرو فرآیند آموزش فنی و حرفه ای می باشد. ما باید استفاده بهینه از سرمایه ها را تمرین کرده و یاد بگیریم و این امر نیازمند تغییر در نگرش ماست.

وی به نقل از آینده پژوه آمریکایی تافلر، نویسنده مشهور گفت: یکی از مهمترین ارکان تحول تغییر در نگرش است افرادی را که در قرن ۲۱ نمی توانند نگرش خود را تغییر دهند بیسواد محسوب میشوند

موسوی اظهار داشت: تربیت کارآفرینان و مددجویان و آموزش اخلاق حرفه ای و کارگروهی به آنان در مراکز شبانه روزی امکانپذیر است.

معاون آموزش و برنامه ریزی سازمان آموزش فنی و کشور به تاکیدات مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، وزرا و ریاست محترم سازمان آموزش فنی و حرفه ای در امر اشتغال اشاره کرد و بیان داشت: اشتغال از دغدغه های ریاست محترم سازمان و تبدیل آموزش عرضه محور به آموزشهای سفارش محور از خواسته های ایشان است.

موسوی تشکیل کمیته ای با حضور ادارات آموزش فنی و حرفه ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، صاحبان مشاغل و کاریابی ها را برای شناسایی جهت گیریهای اشتغال و ظرفیت های اشتغال در شهرستان را پیشنهاد داد و بیان داشت: درصورت مشخص شدن جهت گیری آموزشی، تامین این نیاز آموزشی را از طریق تجهیز کارگاه جدید یا تخصیص امکانات و خوابگاه در شهرستانهای مجاور و یا آموزش افراد در مرکز تربیت مربی برآورده خواهم کرد.

پیشنهاد دوم معاون آموزش و برنامه ریزی سازمان آموزش فنی و کشور انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین ادارات آموزش فنی و حرفه ای، کمیته امداد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و بستن قرارد از سوی آنان با صاحبان مشاغل بزرگ بود.
وی حوزه گردشگری در استان را به آفتاب پرنور مشاغل در آینده تشبیه کرد و جهت گیری مشاغل در استان را به سمت آن دانست.
موسوی با اشاره به شعار سازمان بین المللی فنی و حرفه ای گفت: اگر بدنبال توسعه پایدار هستید، توسعه پایدار مستلزم داشتن انسانی توسعه یافته است و انسان توسعه یافته کسی است که به اشتغال کمک می کند و انسانی می تواند به اشتغال کمک کند که دارای مهارت است.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716337
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.