ایام سالمندی به دلیل دارا بودن شرایط جسمی و روحی خاص ازسخت ترین دوران زندگی انسان بشماررفته و این قشر را با آسیب های جدی مواجه می سازد.
سالمندی دوران ضعف جسمی و روحی است که جدا شدن ازجمع خانواده و فرزندان براین شیشه های ضعیف گرد غبارمی افشاند.
دردین مبین اسلام در مورد احترام گذاشتن به بزرگترها تاکیدات فراوان شده و توصیه شده تا همواره با سالمندان و بزرگان با مهربانی برخورد شود وکوچکترها لحظه ای ازتجلیل و احترام به این قشر کوتاهی نکنند.
پیری وسالمندی آخرین مرحله دوران حیات دردنیا فانی است که اگر تقدیرمان باشد همگی پیرخواهیم شد واین را باید در نظر داشت که کهنسالان بیشترازهرقشری در جامعه احتیاج به توجه و احترام دارند.
سالمندان امروزجوانان پویا و پرتلاش دیروز بوده اند که برای اداره زندگی درس خوانده اند و در راه کسب رزق و ورزی حلال از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.
پیران تمام عمرخویش را در راه پیشرفت جامعه به عنوان ارزشمندترین و تاثیرگذارترین افراد هزینه کرده اند براین اساس مسئولان و جامعه وظیفه دارند، برای دوران سالمندی برنامه های منسجم و مفیدی در نظر بگیرند.
خطاب قراردادن سرای سالمندان برای این قشر از اجتماع به معنی جدایی و بریدن ازدنیای دیروزوعزیزان است که شاید تغییرنام این مکان ها به خانه سلامت برای این افراد آسیب پذیرجامعه خوشایندترباشد.
دربرخی کشورها همچون ژاپن که کهنسال‌ترین کشورجهان به شمار می رود ازسالمندی به عنوان دوران طلایی یاد می شود و ما نیز با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر رعایت احترام به سالمندان باید از این گنجینه ها به بهترین نحو ممکن استفاده نماییم.
سالمندان در دوران سالمندی بیش ازهرچیز به آرامش روحی، روانی، رفاه وآسایش ازسوی خانواده نیاز دارند که می توان این رفاه را با ایجاد خانه های سلامت، بالا بردن سطح خدمات بیمه ای و برخی امکانات مورد نیاز این قشر از جامعه فراهم نمود.
افزایش حقوق سالمندان و بازنشستگان، ارائه خدمات بهداشتی - درمانی و ساخت مراکزنگهداری سالمندان از جمله راهکارهایی محسوب می شود که در دهه های اخیردرکشورهای توسعه یافته برای مدیریت هر چه بهتر دوره سالمندی انجام شده است.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بروجرد گفت: 45 هزارسالمند معادل 12/5درصد جمعیت 350 هزار تنی این شهرستان را افراد سالمند تشکیل می دهند.
احمد گودرزیان افزود: نیمی ازاین جمعیت سالمندان را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: ارتقا سطح سلامت سالمندان یکی ازمهمترین اهداف شورا سلامت ورفاه سالمندی بروجرد بوده ودراین راستا برنامه های بسیاری طراحی وتدوین شده است.
وی ازجمله این برنامه ها را اجرای طرح سلامت سالمندان واسقرارتیم پزشکی درکانون های بازنشستگان کشوری و لشگری این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: با مستقرشدن پزشک دراین کانون ها سالمندان به طورمستمرتحت درمان و آزمایش های دوره ای قرار می گیرند.
معاون سیاسی واجتماعی فرماندارشهرستان بروجرد یکی دیگرازاقدامات ضروری برای سالمندان و حفظ شان و منزلت انها را فضاسازی فرهنگی معابر و اماکن عمومی دانست و بیان کرد: این مهم باید ازطریق دیوارنویسی، طراحی نصب بنرهای آگاهی بخشی و تلویزیون شهری درطول سال انجام شود.
گودرزیان با اشاره به اهمیت وجایگاه سالمندان اضافه کرد: کاراحداث مجتمع چند منظوره سالمندان با همکاری بهزیستی و راه و شهرسازی پس از تعیین زمین آن انجام خواهد شد.
وی گفت: به منظورجذب اعتبارتخصیص داده شده جهت احداث مجتمع فرهنگی، تفریحی، ورزشی و خدماتی سالمندان ازمنابع سازمان بازنشستگی اداره بهزیستی و مشخص شدن زمین با همکاری شهرداری و شورای شهر ارائه طرح تیپ داده و نتیجه به فرمانداری ابلاغ شود.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد گفت: ارتقای سلامت سالمندان تحت پوشش در2 سرای سالمندان بروجرد همواره مورد توجه است و سالمندان به صورت هفتگی توسط پزشک و کادر درمانی معاینه شده وازخدمات مختلف مانند حمایت های مددکار و فیزیوتراپی بهره مند می شوند.
کرم رضا پیردایه افزود: سرای سالمندان خیریه حضرت فاطمه زهرا(س) بروجرد هم اکنون با 30 تن ظرفیت در حال فعالیت است و مرکز ویژه براداران نیز با ظرفیت اسمی 100 تن دارای 15 سالمند است.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد افزود: مهمترین مشکل سالمندان فقدان حمایت عاطفی ازسوی خانواده های آنها است.
پیردایه با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از10 هزار تن به صورت مستمروغیرمستمر ازخدمات بهزیستی این شهرستان به عنوان یک نهاد حمایتی برخوردارند اضافه کرد: همچنین درحال حاضر حدود پنج هزارتن در نوبت ارائه خدمات ازسوی سازمان بهزیستی هستند.
وی اظهار کرد: افراد تحت پوشش دارای معلولیت های، ذهنی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی، معلولیت شنوایی، بینایی می باشند وبیشتراین افراد ازمعلولیت جسمی حرکتی رنج می برند.
وی با اشاره به خدمات گسترده بهزیستی به جامعه هدف عنوان کرد: بهزیستی در پنج بخش اموراجتماعی، مشارکت های مردمی و اشتغال، امور پیشگیری، پشتیبانی و منابع انسانی و امور توانبخشی خدمات را به جامعه هدف ارائه می کند.
استاد دانشگاه و جامعه شناس بروجردی در این زمینه گفت: یکی ازمهمترین تغییرات در جوامع بشری درعصر حاضرپیرشدن جمعیت است که با موضوع سلامتی، رفاه اجتماعی، توسعه و رشد جامعه با افزایش سال های زندگی رابطه ای وثیق یافته است.
محمد پرهام افزود: پدیده سالمندی بزودی و به صورت یک بحران فراگیر و آسیب زا جامعه ما با آن روبه رو خواهد شد.
وی اظهار کرد: سالمندی و پیرشدگی مسئله ای مهم درسپهراجتماعی و اقتصادی جوامع است و درکشورما نیزبا توجه به هرم جمعیتی، نوع تغذیه، ورزش و وضعیت اسفبارافزایش نجومی بیماران و بیماری ها، برنامه ریزی برای هرگونه خدمات نیازمند شناخت واقعی نیازهای سالمندان است.
این جامعه شناس بروجردی بیان کرد: سالمندی، سلامت و جامعه سه موضوعی هستند که علاوه برارتباط نزدیک با یکدیگر برروی هم تاثیر گذارهستند.
پرهام اضافه کرد: درجوامع مدرن سالمندان ازخدمات ویژه مانند درمان، مستمری، حقوق و مراقبت ویژه برخوردارند اما در جوامع توسعه نیافته سالمندان عموما از این خدمات محروم می باشند.
وی تاکید کرد: برای حمایت ازسالمندان و پیشگیری از رخ دادن قریب الوقوع بحران پیرشدگی ومشکلات ناشی ازآن بهتر است در سطح مختلف از جمله در حیطه قانونگذاری زیرساخت های مبلمان شهری قوانین تامین اجتماعی و سرمایه اجتماعی و مناسبات فردی و اجتماعی اصلاحات لازم را به عمل آوریم چرا که با قوانین و شرایط حاضرهیچ گونه امیدی به بهبود وضعیت وساماندهی پدیده مدرن سالخوردگی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه گفت: جامعه به دلیل حضور فراگیر فضای مجازی وحاکمیت بلامنازع آن برحیات اجتماعی نوع بشر دچار فقرگرایی افراطی شده و از سوی دیگر انسجام اجتماعی سنتی نیز بشدت سست و شکننده شده که این خود می تواند سالخوردگی را بعد از بحران آب به بزرگترین معضل و بحران در2 دهه آِینده کشور تبدیل کند.
پرهام کوچک شدن بعد خانوار، پیرشدن جمعیت، مهاجرت بی رویه جوانان به خارج از کشور را ازجمله عواملی عنوان کرد که به طور مستقیم بر رشد اقتصادی و نیروی کار فعال و پویا اثر منفی می گذارد.
وی افزود: در صورت عدم تغییر رویکردهای کلان سیاسی، فرهنگی وعدم پذیرش سبک زندگی موجود توسط مدیران درآینده ای نه چندان دور جامعه ایرانی دردرون بحران های خود ساخته و دیگرساخته غرق خواهد شد.
این استاد دانشگاه و جامعه شناس بروجردی گفت: برای مدیریت بهینه سالخوردگی باید همه ارکان جامعه شامل سیاستگذاران، مجالس کشوری و محلی و کارگزاران و کنشگران جامعه برای اصلاح ساختاری و تغییر ذهنیت ها تلاش کنند تا پدیده قریب الوقوع سالمندی به بحران ملی تبدیل نشود.
7273/6052 خبرنگار: آمنه صارمی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.