به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در محل اداره کل بهزیستی استان لرستان اظهار کرد: همچنین سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین نهاد در پیشیگری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی توانسته با انجام اقدامات غربالگری به موقع از بروز نابینایی 60 هزار کودک پیشگیری کند.
وی با اشاره به پوشش بالای 90 درصدی اقدامات پیشگیرانه افزود: سالانه یک میلیون و 600 هزار نوزاد متولد می شود که از این تعداد یک میلیون و 300 هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرد و با تشخیص به موقع مشکلات مرتبط با شنوایی نوزادان اقدامات درمانی متناسبی برای آنها در پیش گرفته می شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: سالانه 30 هزار کودک بصورت معلول مادرزادی متولد می شوند که طی 2 سال اخیر با اولویت قرار دادن به اقدامات و خدمات تخصصی ژنتیکی به منظور پیشگیری و کنترل این میزان از معلولیت های مادرزادی 31 استان و در هر استان یک شهرستان به عنوان پایلوت در اجرای طرح های غربالگری ژنتیکی برنامه هایی انجام شد.
وی افزود: در اجرای این طرح 40 هزار زوج در سامانه قرار داده شد که 30 درصد آنها نیاز به مشاوره های ژنتیکی داشتند و از این میزان 10 درصد نیاز به انجام آزمایش های ژنتیک داشتند.
وی افزود: در سال 95 تعداد هفت هزار و 500 نفر از معتادان متجاهر تحت درمان ، وام خود اشتغالی دریافت کردند.
محسنی بندپی با تاکید بر رویکرد بهزیستی مبتنی بر پیشگیری گفت: در راستای پیشگیری های اجتماع محور با قدرت اثرگذاری بیشتر پنج هزار تیم در پنج هزار محله در سراسر کشور استقرار دارند.
وی گفت: در خصوص آسیب اجتماعی طلاق از سال 84 تا 92 هر ساله 20 درصد افزایش طلاق وجود داشت که این روند در سال 94 شیب آن متوقف شد و میزان طلاق در سال 94 در مقایسه با 93 به میزان 4/2 دهم درصد کاهش یافت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه 47 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد گفت: این امر ضرورت مهارت های زندگی در ابتدای زندگی را نشان می دهد و در همین راستا در استان یزد ثبت ازدواج مستلزم طی کردن 20 ساعت آموزش قبل از ازدواج شده است.
محسنی بند پی یادآور شد: رویکرد دیگر سازمان بهزیستی توانمند سازی افراد تحت پوشش است و در راستای اجرای همین رویکرد باید سالانه در کمیته امداد صد هزار نفر و در بهزیستی هم سالانه 50 هزار نفر با توانمند سازی از چرخه حمایتی نهادهای حمایتی خارج شوند.
وی در خصوص کودکان کار نیز یادآور شد: در تهران تعداد 2 هزار و 600 کودک کار پذیرش شده اند که مکان نگهداری آنها توسط شهرداری تامین شده است و از این میزان 65 درصد آنها اتباع بیگانه و از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند و مابقی هم هر گاه والدین کودکان خود را مطالبه کنند بهزیستی موظف به بازگرداندن آنهاست.
رئیس سازمان بهزیستی افزود: با هماهنگی های انجام شده با همکاری قوه قضائیه چنانچه کودکی بعد از سه بار رها شدن در خیابان و تحت عنوان کودک خیابانی مورد حمایت بهزیستی قرار گیرد حضانت آن کودک را می توان از خانواده اش سلب کرد.
وی افزود: در استان لرستان نیز 113 کودک خیابانی ساماندهی شده است.
محسنی بند پی در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت:در کشور 460 هزار نفر شناسایی شده اند که شرایط ثبت نام برای تحصیل دارند و در لرستان نیز هزار و 32 نفر بازماندگان از تحصیل شناسایی شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وام اشتغال افراد تحت حمایت نیز گفت: هم اکنون وام 15 میلیونی با بهره چهار درصد برای اشتغال افراد پرداخت می شود که با آن مستمری فرد تحت پوشش قطع می شود و کارفرمایی که بتواند برای پنج تا 6 نفر کار ایجاد کند نیز می تواند همین میزان وام را دریافت کند.
وی افزود: اقداماتی در راستای افزایش سطح این وام در حال انجام است که بتوان این 15 میلیون را به 25 میلیون افزایش داد و تا 2 سال هم مستمری افراد قطع نشود.
محسنی بندپی گفت: همه خانواده های دارای 2 معلول و بالاتر از سوی بنیاد مستضعفان، خیرین مسکن ساز و بهزیستی مبلغ 30 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند و هیچ محدودیتی در ثبت نام وجود ندارد.
وی افزود: تا کنون 12 هزار نفر ثبت نام شده است که 2 هزار و 800 نفر آنها در سال 95 تحویل داده شد و چهار هزار و 300 نفر آنها هم در سال 96 تحویل داده می شود.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی irnalorestan@ نیز منتشر می شوند.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.