به گزارش ایرنا زهرا احمدی پور پنجشنبه درحاشیه سفر به بروجرد در نشست خبری در هتل زاگرس این شهرستان افزود: وقتی در مورد بناهای تاریخی، آداب و رسوم، سنت ها و مشاهیر بزرگ عناصر هویت ساز ما هستند که به ما حس تعلق به مکان را می دهند.
به گفته وی بخش اعظم این موضوع برگرفته از میراث فرهنگی است که چگونه و با چه نگاهی به موضوع میراث فرهنگی نگاه کنیم.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشوراظهار کرد: مسئولان باید در جهت اهداف ملی کشورحرکت کرده و برای حفظ و احیا میراث فرهنگی تلاش کنند.
احمدی پور اضافه کرد: مسئولان باید منافع ملی را پیگیری کرده و نسبت میراث فرهنگی به عنوان هویت ملی شخص غافل نباشند ما باید تلاش کنیم که یک ارتباط منسجم بین ملت و دولت برقرارکنیم ومردم نیز باید عناصر هویت ساز را شناسایی و آنان را به عنوان یک مطالبه جدی فرا روی دولت قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان دومین روز از سال 96 بیش از 9 میلیون مسافر نوروزی در مراکز اقامتی کشور پذیرش شده اند یادآور شد: استان خراسان رضوی رتبه نخست در حوزه پذیرش واسکان مسافران در مراکز اقامتی کسب کرده است.
وی بیان کرد: بافت تاریخی بروجرد در حال فرو ریختن است و تاکنون نیز در این مورد تعلل شده که این زیبنده شهر با سابقه بروجرد نیست شهری که سابقه درخشان درعلم، فرهنگ و هنر دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کشور ادامه داد: بروجرد همیشه در جغرافیای ایران جایگاه داشته ولی امروز با یک محور فرسوده به جای محور تاریخی روبرو هستیم و این یک اشتباه بزرگ است که بافت تاریخی را به عنوان بافت فرسوده قرار دهیم.
احمدی پوراظهار کرد: همه بافت های تاریخی باید مورد توجه قرار گیرند، تبدیل بافت تاریخی بروجرد به خصوص خانه های تاریخی به یک منطقه گردشگری می تواند ارزش افزوده خوبی برای این شهربه وجود بیاورد.
وی اضافه کرد: بروجرد با احیا بافت تاریخی و خانه های تاریخی دین خود را به میراث گذشتگان ادا کند و با مرمت و بازسازی این بناهای مهم و تاریخی به یک قطب گردشگری در کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به ساخت و سازهای جدید گفت: هیچ عنصرهویتی درساخت و سازهای جدید تحت عنوان توجه به میراث گذشتگان وجود ندارد حالا اگرخودمان میراث جدیدی ایجاد نمی کنیم باید میراث گذشتگان را حفظ و احیا و در اختیار نسل آینده قراردهیم.
معاون رئیس جمهور افزود: در بافت تاریخی بروجرد احساس آشفتگی وجود دارد که باید این به هم ریختگی از بافت تاریخی گرفته شود.
احمدی پور اضافه کرد: باید بافت تاریخی بروجرد به یک محور گردشگری تبدیل شود و هرمقدار اعتبار لرستان برای بازسازی بافت تاریخی بروجرد قرار دهد سازمان میراث فرهنگی کشورنیزبه همان میزان اعتبار در نظر خواهد گرفت.
وی با اشاره به میزان تخریب دبیرستان تاریخی امام در بروجرد بیان کرد: این میزان تخریب مربوط به یک دهه گذشته است و نشان از بی توجهی ما به این اثر مهم تاریخی است ما باید امروز را به آینده پیوند بزنیم و نسبت به مرمت و بازسازی بافت تاریخی بروجرد به مخصوص دبیرستان امام (ره) اقدام جدی کنیم.
وی بیان کرد: بناهای تاریخی مانند یک انسان هستند که اگر از بین برود دیگر امکان زنده کردن وجود ندارد بناهای تاریخی نیز اگر از بین بروند دیگر امکان مرمت و بازسازی مانند گذشته وجود ندارد پس باید نسبت به این بناهای تاریخی حساس باشیم.
وی با اشاره به رویکرد دولت در ایجاد اشتغال گفت: دولت برای ایجاد اشتغال بر روی صنعت گردشگری حساب ویژه ای باز کرده زیرا به عنوان یک صنعت پاک می تواند تولید درآمد در همه جای کشور داشته باشد.
وی با اشاره به موزه خالی از ورشو بروجرد بیان کرد: در فصل گردشگری خالی بودن موزه ورشو مانع جذب گردشگر است باید با همان میزان داشته این موزه راه اندازی شود تا گردشگر جذب کند.
وی همچنین با انتقاد از بسته بودن درهای مسجد امام (ره) در فصل گردشگری اضافه کرد: چرا درهای مسجد امام بسته اند این یک مسئله مهم است که باعث از دست رفتن گردشگر می شود مسئولان تمام تلاش خود را نسبت به آماده کردن آثار مهم کشور برای نوروز به کارگرفته ولی متاسفانه یکی از مساجد بزرگ تاریخی در غرب کشور با درهای بسته روبرو شدیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: آمادگی بافت تاریخی بروجرد برای جذب گردشگران مناسب نیست و این موضوع مهم باید بررسی و رفع شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به همراه استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در مسجد امام(ره)، مسجد جامع بروجرد، بیت تاریخی آیت اله بروجردی، و خانه تاریخی افتخار الاسلام و مغیث الاسلام طباطبایی و موزه ورشو بازدید کردند.
7190/7273
خبرنگار: علیرضا سلیمانی روز بهانی**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.