به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در این سیاه چادرها که از 29اسفند برپا شده و تا 14فروردین ادامه دارد، انواع غذاها و دسرهای محلی و صنایع دستی، فرآوردهای لبنی و باغی مردم منطقه اورامانات و باینگان عرضه و به فروش می رسد.
شهر مرزی باینگان با حدود پنج هزار نفر جمعیت در 130کیلومتری غرب کرمانشاه و در جوار مرز با کشور عراق واقع شده و با طبیعت بکر و زیبا یکی از مناطق گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.
این سیاه چادرها به همت بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی و آموزش و پرورش بخش باینگان و همچنین اداره میراث فرهنگی پاوه و توسط مدیریت شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان که توسط گروهی از جوانان فعال این شهر مدیریت می شود، برپا شده است.
در ایام نوروز سال گذشته نیز مشابه این سیاه چادرها در ورودی شهر باینگان برپا شد و این دومین سال برپایی این برنامه فرهنگی است.
امسال در استان کرمانشاه به گفته مسوولان میراث فرهنگی 120سیاه چادر و 2دهکده گردشگری عشایری برپا شده است که این برنامه فرهنگی تاکنون با استقبال بی نظیر گردشگران و مهمانان نوروزی روبرو شده است.
'غفور رستم زاده' مدیرعامل شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان که مجری برپایی سیاه چادرهای این شهر است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته استقبال بسیار خوبی از این برنامه فرهنگی در سطح منطقه شد و این موضوع انگیزه ما را برای برگزاری آن در سال جاری دوچندان کرد.
او از مسوولان استان کرمانشاه، شهرستان پاوه و بخش باینگان در جهت همکاری برای برپایی این سیاه چادرها قدردانی کرد و افزود: این برنامه فرهنگی بسیار مورد توجه مردم منطقه است و به تقویت و ترویج فرهنگ بومی منطقه اورامانات نیز بسیار کمک می کند.
وی به پخت انواع نان ها، غذاها و دسرهای محلی از جمله کلانه، 'کولیره مه ژگه'، خه پکه پشی(برساق)، 'دوخه وا' (آش دوغ ) و آش رشته در این سیاه چادرها اشاره کرد و افزود: باوجود سرما و بارش مداوم برف و باران روزانه بیش از 500نفر مهمان نوروزی و گردشگر از این سیاه چادرها دیدن می کنند و در محیط گرم و صمیمی غذا و دسر سرو می کنند.
او گفت: این غذاها و دسرها توسط جمعی از بانوان هنرمند باینگانی در دو شیفت صبح و عصر پخت می شود و به دلیل کیفیت بالا و طعم و مزه خوب، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.
وی معرفی فرهنگ و هنر مردم منطقه را یکی از برنامه های تعاونی نیک اندیشان باینگان دانست و اظهار کرد: به همین منظور در سیاه چادرها علاوه بر پخت و عرضه غذا و دسر، انواع صنایع دستی و محصولات ارگانیک دامی و باغی از قبیل رب انار، عسل، شیره توت، رب آلوچه، توت ـ گردو، کلاش(گیوه) نیز عرضه و به فروش می رسد.
رستم زاده در ادامه گفت: در این چند روز که سیاه چادرها را برپا کرده ایم مسافران زیادی از تهران و کرمانشاه داشته ایم و محیط بکر و زیبای منطقه، مهمان نوازی مردم و همچنین ابتکار برپایی سیاه چادرها توجه آنها را جلب کرده و ما باید این فرهنگ را بیشتر به هموطنانمان بشناسانیم.
او اجرای موسیقی و هله پرکی (رقص کُردی) و سخنرانی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم منطقه و معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری را از جمله برنامه های فرهنگی دراین سیاه چادرها اعلام کرد.
وی اظهار کرد که در این سیاه چادرها محصولات با قیمت های خوب عرضه می شود و تلاش کرده ایم به نوعی قیمت گذاری کنیم که مسافران نوروزی بتوانند بیشترین بهره را از محصولات و غذاهای منطقه داشته باشند.
مدیرعامل شرکت تعاونی نیک اندیشان باینگان در ادامه از همه مردم ایران برای حضور در منطقه اورامانات دعوت کرد و گفت: هر کسی در نوروز به این منطقه بیاید قطعا روزهای متفاوتی را تجربه خواهد کرد.
رستم زاده افزود: مردم منطقه اورامانات و باینگان مشتاق حضور گرم مردم کشورمان هستند و توصیه می کنیم در فصل بهار از این منطقه بکر و زیبا با جاذبه های طبیعی فراوان دیدن کنند.
او گفت: قرار است تا 15فروردین این سیاه چادرها برپا باشد و احتمال تمدید آن تا پایان فروردین نیز وجود دارد.
** برپایی 120 سیاه چادر و 2 دهکده گردشگری عشایری در استان کرمانشاه
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برپایی 120 سیاه چادر و 2 دهکده گردشگری عشایری در استان خبر داد و گفت: در ایام نوروز این تعداد سیاه چادر عشایری را در نقاط مختلف استان برپا کرده ایم که گردشگران و مسافرین نوروزی بتوانند از خود در این سیاه چادرها پذیرایی کنند.
علیرضا مرادی بیستونی همچنین از راه اندازی 2دهکده گردشگری عشایری در کرمانشاه خبر داد و افزود: این دهکده های گردشگری عشایری هر کدام با تعداد 10سیاه چادر عشایری در تاق بستان و منطقه تنگه بزازخانه بیستون دایر شده است.
مرادی بیستونی اظهارکرد: برنامه ما این است که گردشگران و مسافرین نوروزی را با زندگی ساده عشایری منطقه کرمانشاه آشنا کنیم.
او گفت: همچنین در این سیاه چادرهای عشایری انواع غذاهای محلی و شیرینی های محلی توسط عشایر استان تهیه و به گردشگران و میهمانان نوروزی استان عرضه می گردد.
در استان کرمانشاه علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
سال گذشته بیش از 2 میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.
3033خبرنگار و انتشار دهنده: فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.