به گزارش ایرنا بهره برداری از سه سد در لرستان شامل سدهای مروک دورود، ایوشان خرم آباد و سد حوضیان الیگودرز موجب اشتغالزایی و خیر و برکت برای استان لرستان شده و در حال حاضر نیز این استان بیشترین طرح ها را در حوزه آب به خود اخصاص داده است.
سد مروک در شهرستان دورود در تاریخ 13 بهمن ماه 1393 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
ساخت این سد از سال 1383 با هدف تامین آب کشاورزی برای سه هزار هکتار و ایجاد یکهزار و 500 شغل آغاز شد.
خاکی سنگ ریزه ای با هسته قوسی، ارتفاع 68 متر، طول تاج 486 متر و عرض 12 متر از ویژگی های سد مروک می باشند.
حجم بدنه این سد سه میلیون و 700 هزار مترمکعب، حجم بتن ریزی آن 73 هزار مترمکعب و حجم دریاچه و تنظیم آب آن 550 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
اعتبار ساخت این سد نیز یکهزارو 500 میلیارد ریال بوده است.
با بهره برداری از سد مروک دورود، سه هزار و 500 هکتار از اراضی دیم دورود کشت آبی شد.
سد ایوشان خرم آباد نیز همزمان با سدمروک دورود با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید که با بهره برداری از این سد، آب موردنیاز چهار هزار و 350 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تامین شد.
حدود یکهزار و 200 میلیارد ریال برای اجرای سد ایوشان با حجم مخزن 52 میلیون مترمکعب هزینه شد و با بهره برداری از این سد زمینه اشتغال 2 هزار و 175 نفر در منطقه فراهم شد.
سد حوضیان الیگودرز نیز با حجم 31.2 میلیون مترمکعب، طول تاج 533 متر و عرض تاج 10 متر در تاریخ 14 اردیبهشت 95 به بهره برداری رسید. هدف از احداث این سد تامین آب سه هزار هکتار اراضی کشاورزی و صنعت به میزان 2 میلیون مترمکعب بود که برای احداث آن یکهزار و 200 میلیارد ریال هزینه شد.
طرح انتقال آب رودخانه کاکارضا به شهر خرم آباد نیز یکی از طرح های مهم دولت در لرستان بود که پنج میلیون متر مکعب آب صنعتی و به میزان 55 میلیون مترمکعب در سال آب آشامیدنی شهر خرم آباد را تامین می کند.
عملیات اجرایی طرح خط انتقال آب رودخانه کاکارضا به خرم آباد از سال 1382 آغاز شد و در تاریخ هفتم بهمن ماه 95 با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
اعتبار هزینه شده در این طرح یکهزار و 200 میلیارد ریال بود که با 35 کیلومتر طول توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و کارفرمایی آب و فاضلاب لرستان اجرا شد.
از دیگر اهداف این طرح در افق 1420 تامین آب جمعیت 617 هزار نفر با مصرف سرانه 230 لیتر در روز به ازای هر نفر است.
طول تونل احداث شده برای انتقال آب سه هزار و 111 متر و عرض تمام شده آن 3.7 متر می باشد.
این تونل از ظرفیت دبی 15 مترمکعب در ثانیه برخوردار است.
در حال حاضر نیز 64 طرح بزرگ به غیر از طرح های ملی در استان لرستان در حال اجرا است.

** 9 هزار میلیارد ریال برای اجرای 64 طرح در لرستان نیاز است
استاندار لرستان گفت: 64 طرح بزرگ در استان لرستان در حال اجراست که برای تکمیل به 9 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.
هوشنگ بازوند افزود: 11 درصد از روان آب‌ های کشور در استان لرستان هستند و تخصیص آب از مطالبات مردم این استان است.
وی اظهار کرد: در سال 92، 180 روستای لرستان با تانکر آبرسانی می شدند که اکنون این تعداد به 14 روستا رسیده است.
وی یکی از چالش های اصلی لرستان را حوزه آب دانست و افزود: استان لرستان بر پایه کشاورزی استوار است لذا نیازمند تخصیص اعتبارات در حوزه آب می باشد.
استاندار لرستان گفت: با توجه به اینکه اقتصاد سلسله بر پایه کشاورزی است، توجه و تامین اعتبار برای سد هره باغ سلسله می تواند کل مشاغل اشتغال شهرستان را برطرف کند.
به گفته وی از سال 88 تا 91 کل اعتبارات آب و فاضلاب روستایی در استان لرستان 980 میلیارد ریال بوده است که از سال 92 تا 95 به 2 هزار و 370 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی با اشاره به اقدام بی نظیر تخصیص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تامین آب آشامیدنی روستاها افزود: از سال 88 تا 91 تنها به 66 روستا در لرستان آبرسانی شده بود که از نیمه سال 92 تاکنون514 روستای استان آبرسانی شده اند.
وی گفت: استان لرستان در ارتباط با بارندگی وضعیت خوبی دارد اما با توجه به اینکه سد سازی صورت نگرفته نتوانسته ایم از آب های سطحی به خوبی استفاده کنیم.

** سند آب لرستان در برنامه ششم توسعه تدوین می شود
استاندار لرستان گفت: سند آب استان لرستان در برنامه ششم توسعه تا 25 فروردین ماه سال 1396 تهیه و تدوین می شود.
وی افزود: گزارش های مربوط به تهیه این سند در کارگروهی با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط تهیه و جمع آوری می شود تا این سند در نهایت تا 25 فروردین ماه سال آینده زیرنظر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهیه و تدوین شود.
به گفته وی در این سند که برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش آب استان را طی پنج سال آینده مشخص می کند باید علاوه بر تعیین میزان آب مورد نیاز استان، میزان سرمایه گذاری در این بخش نیز مشخص شود.
استاندار لرستان با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه در بخش آب نیاز به سرمایه گذاری بین 100 تا 120 هزار میلیارد ریال است، افزود: در قالب سند آب استان باید مشخص شود چه میزان از این اعتبارات باید از محل اعتبارات دولتی، فایناینس، تسهیلات دولتی و مشارکت مردمی تامین شود.
بازوند اظهار کرد: استان لرستان به رغم اینکه استانی پر آب است اما بخش قابل توجهی از منابع آبی این استان به استان های دیگر فرستاده می شود که در تدوین سند آب استان باید برنامه های عملیاتی در خصوص دادن حق لرستان در ازای آب هایی که از آن به سایر استان ها فرستاده می شود لحاظ شود.
وی افزود: به طور متوسط سالانه سه هزار میلیارد ریال خسارت سیل به لرستان وارد می شود که باید در تدوین سند آب لرستان این خسارات مالی و جانی را کاهش داد.
استاندار لرستان با بیان اینکه خسارت های سیل در بخش محیط زیست نیز آسیب وارد می کند، گفت: میزان حق آبه هایی که از این مسیر باید به محیط زیست داده شود نیز باید در تدوین سند آب لرستان لحاظ شود.
وی افزود: آب یک ثروت غیرقابل انکار است که باید با تهیه و تدوین سند بتوان به اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن در بخش های مختلف سد سازی، آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، آبرسانی روستایی و سایر موارد جمع آوری شود تا بتوان بنا بر آن طی پنج سال آینده در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی کرد.
بازوند بیان کرد: سند آب لرستان مشخص می کند که طی برنامه پنج ساله ششم توسعه به طور تفکیک شده در بخش های مختلف چه میزان سرمایه گذاری و از چه منابعی باید صورت گیرد.

** 1520 روستای بالای 20 خانوار لرستان آب آشامیدنی سالم دارند
مدیرعامل آبفار لرستان با اشاره به وجود 2 هزار و 851 روستا در این استان گفت: یکهزار و 552 روستای بالای 20 خانوار در لرستان وجود دارد که یکهزار و 520 روستای از این تعداد دارای آب آشامیدنی سالم هستند و فقط 32 روستا آب آشامیدنی سالم ندارند.
علیرضا کاکاوند افزود: افزون بر 120 هزار مشترک از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان بهره مند هستند.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.