به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز شنبه در آیین تجلیل از بانوان عضو شوراهای اسلامی روستایی و بانوان دهیار استان مرکزی افزود: علاقمندی مردم برای بازگشت به روستاها اتفاق مبارکی است که می توان با استفاده از این فرصت ، روستاها را به کانون های توسعه و اقصاد تبدیل کرد.
وی اظهار کرد: استان مرکزی نخستین استانی است که نشست های اقتصاد مقاومتی را در روستاها برگزار کرده و این مهم نشان از اهمیت نقش روستاها در بالندگی و رشد اقتصادی کشور است.
وی گفت: 317 میلیارد تومان اعتبار در قالب جرائم راهنمایی و رانندگی، تبصره 2 ماده 39، تملک داریی ها، ماده 41 بند پنج ماده تبصره 9، سهم خرید قیر و ماشین آلات و مناطق محروم در دولت تدبیر و امید به دهیاری های استان مرکزی تخصیص یافت.
استاندار مرکزی گفت: 80 طرح در حوزه راه و شهرسازی در 542 روستا، 74 طرح آب و فاضلاب با بهره مندی 155 نفر، 102 طرح گاز رسانی در 270 روستا، 409 طرح برق رسانی از دیگر خدماتی است که در دولت تدبیر و امید به مردم استان مرکزی ارایه شده است.
وی اظهار کرد: هیچ مقطعی در تاریخ ایران در حوزه درآمدهای نفتی پر درآمدتر از دوره هشت سال گذشته نبود و از اکتشاف نفت تا 1384 حدود 500 میلیارد دلار درآمدهای نفتی به دست آمد در حالی که این درآمد در دوره قبل از دولت تدبیر و امید 700میلیارد دلار بوده است.
وی گفت: میزان فروش نفت ایران از سه میلیون بشکه به 900 هزار بشکه رسیده و این نتیجه؛ ایران هراسی و بی تجربگی در عرصه بین المللی بوده است.
وی اظهار کرد: فکر، اندیشه و نیروی انسانی متعهد است که می تواند کشور را به درستی اداره کند.
زمانی قمی بیان کرد: اگر درایت و مدیریت شایسته تیم مذاکره کننده نبود امروز نمی توانستیم یک بشکه نفت را بر فروش خود بیفزاییم.
استاندار مرکزی گفت: آنان چشم بر حقایق بسته اند و کلمات غیر واقعی و دور از انصاف و عدل را به جامعه تحویل می دهند باید بدانند که دولت با تکیه بر توان مالی و ارزی، موفق به کنترل تورم 40 درصدی شد.
وی توضیح داد: تورم 40 درصدی از 100 سال گذشته نیست بلکه ناشی از عملکرد در دوره چهار ساله گذشته است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: ما هرچه در راستای رفاه و خدمت به مردم تلاش کنیم مورد توجه حضرت ولی عصر(عج) و ائمه معصومین قرار دارد در صورتی که برخلاف آن عمل شود، خلاف منافع کشور، دین و اخلاق است.
وی گفت: دولت یازدهم در شرایطی سخت با خزانه خالی، فروش نفت ارزان و موانع شدید در حوزه بین المللی پای به عرصه نهاد و نباید از واقعیات به راحتی گذشت.
وی با انتقاد از اینکه گفته می شود آب سنگین اراک تعطیل است، گفت: اگر مذاکرات موفق هسته ای نبود کشور توان فروش نفت را نداشت و برای جبران برخی کمبودها و پیامدهای موجود کشور باید 10 سال مداوم تلاش کرد.
استاندار مرکزی گفت: با تلاش وزارت نفت میادین مشترک نفتی ایران با قطر جان دوباره ای گرفت که این سرمایه های ارزشمندی برای کشور و ملت است.
وی در ادامه افزود: بدعهدی یک کشور در مذاکرات هسته ای به رئیس جمهوری مربوط نمی شود و تیم مذاکره کننده تلاش کرد کشور را از جنگ و خطر امنیتی حفظ کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نخستین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی سال 95 در کارخانه پروفیل ساوه با 2هزار کارگر بیکار برگزارشد و امروز این کارخانه با 80 درصد ظرفیت و در سه نوبت کاری فعال است.
وی اظهار کرد: تاکنون 40 نشست اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی تشکیل شده و به یک هزار و 45 کارگاه کوچک و متوسط 708 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
وی افزود: تجربه موفق در کشورهای پرجمعیت نشان داده که برای آباد کردن کشور باید از ظرفیت و پتانسیل روستاها بهره گرفت بنابراین با فعال کردن کارگاه های خرد روستایی، کانون توجه به طرف روستاها یعنی توجه به اقتصاد مقاومتی معطوف می شود.
وی در ادامه اظهار کرد: بانوان در امر مدیریت موفق نشان داده اند و هرجا به بانوان مسئولیت واگذار شده، موفقیت های چشمگیری حاصل شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: کانون توجه به روستاها باید بیشتر مد نظر قرار گیرد و برای ماندگاری و تثبیت جمعیت روستایی برنامه ریزیهدفمندی را در دستور کار قرار داد.
عزیز فیلی افزود: اقدامات مناسبی در ایجاد زیرساخت هایی روستایی در استان مرکزی انجام شده که کافی نیست و باید با ایجاد فرصت های شغلی برای ماندگاری اهالی روستا تلاش کرد.
وی اظهار کرد: اشتغال خرد در هندوستان، چین، مالزی و چین عملکرد قابل قبولی داشته و با استفاده از تجربه موفق در این کشورها با ایجاد اشتغال خرد روستایی، روند معکوس مهاجرت از شهر به روستا محقق می شود.
فیلی گفت: فراهم کردن امکانات آموزشی، اجتماعی و بهداشتی در روستا مکمل اقدامات زیرساختی است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی گفت: 12 درصد از دهیاران این استان را زنان شامل می شوند و با تغییر نگاه در عرصه مدیریتی، فرصت برای فعالیت بانوان فراهم شده است.
زهرا فرجی افزود: نگاه بانوان دهیار، عمرانی و زیرساختی است این رویکرد قابل اهمیت و مورد نیاز است اما انتظارات است به حوزه فرهنگی و اجتماعی به ویژه زنان روستایی نیز بیشتر توجه شود.
وی اظهار کرد: زنان روستایی محرومترین اقشار جامعه به شمار می روند و توجه دهیاران زن به این قشر باید بیشتر از گذشته باشد.
فرجی گفت: اشتغال روستایی باتوجه به مکانیزه شدن کشاورزی سهم زنان روستایی را از تولید کاهش داده که برای استفاده از این ظرفیت در سال 96 در 24 روستا از توانایی و استعداد50 زن روستایی استفاده می شود.
بخشدار مرکزی آشتیان و نماینده دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی نیز در این نشست برخی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.
در این نشست از جمعی از زنان عضو شوراهای اسلامی و دهیاران استان مرکزی با دریافت لوح تقدیر شد.
49 درصد از جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.