به گزارش ایرنا، محب علی حیدریه روز چهارشنبه در نشست شورای بحران آب شاهرود افزود: تا پیش از این برای غلبه بر بحران کم آبی تمرکز بر روی تامین بیشتر آب بود، اما بررسی ها نشان داده است، که این روند نمی تواند ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: در کنار تامین آب آشامیدنی و کشاورزی ، مدیریت مصرف آب راه حل اساسی رفع بحران کم آبی است.
حیدریه با بیان این که شهر شاهرود اکنون در هر ثانیه 216 لیتر کمبود آب آشامیدنی دارد، افزود: اگر سایر دستگاه های اجرایی شهرستان با در اختیار گذاشتن منابع آبی خود ،یاری نکنند، تولید کنونی آب کفاف نیاز مردم را در اوج مصرف از 25اسفندتا اول فروردین نخواهد داد.
معاون آبفای سمنان گفت: برای رفع مشکل کم آبی شاهرود طرح های کوتاه، میان و درازمدت طراحی شده است که استفاده از چاه آب دیگر دستگاه های اجرایی جزو طرح های کوتاه مدت است.
وی گفت: دانشگاه های صنعتی، علوم پزشکی، راه آهن و شهرداری شاهرود چاه های آبی در اختیار دارند که لازم است در شرایط بحرانی آن ها را در اختیار آب و فاضلاب شاهرود قرار دهند.
حیدریه از همکاری مدیران این دستگاه ها در سال های گذشته هم تقدیر کرد و گفت: طرح میان مدت تامین آب شاهرود، انتقال آب از سرچشمه های قطری است که تا کنون 98 درصد اجرا شده و مابقی به خاطر برخی مشکلات هنوز اجرا نشده است.
وی گفت: انتقال آب از سد کالپوش طرح درازمدت است که لازم است مسوولان استان نسبت به اتمام ساخت این سد تلاش بیشتر کنند.
وی افزود: بیشترین میزان آب آشامیدنی مردم استان از آب های زیرزمینی تامین می شود که ادامه این روند، مشکلات بیشتری را فراهم خواهد کرد.
او گفت: اکنون از 75درصد آب های زیر زمینی استفاده می شود ، در حالی که بنابه گفته کارشناسان استفاده بیش از 45 درصد ، درست نیست.
ابراهیم باقری مدیر آبفای شاهرود هم در این نشست گفت: اداره آب و فاضلاب شاهرود، علاوه بر آب این شهر، آب شهر رودیان و پنج روستای دیگر را هم تامین می کند.
وی افزود: شاهرود 73هزارو 500 مشترک آب دارد که طول شبکه آبرسانی آن 625 کیلومتر است.
باقری گفت: طول خط انتقال هم 160کیلومتر است و 60 هزار متر مکعب مخزن و 23 شیر فشار شکن برای آبرسانی به همه مردم شهر شاهرود بکار گرفته شده است.
حسن ترکمانی معاون عمرانی فرمانداری ویژه شاهرود هم گفت: بحران کمبود آب شاهرود دغدغه همه مسوولان استان سمنان است.
وی افزود: اگر همه مسوولان دستگاه های اجرایی همکاری مطلوب داشته باشند، سال آینده با کم ترین دغدغه سپری خواهد شد.
آب آشامیدنی مردم شاهروداز طریق یک رشته قنات و 23 حلقه چاه تامین می شود.
آب مصرفی مردم شاهرود در هر ثانیه 725 لیتر است که اکنون 500 لیتر در ثانیه تامین می شود.
شهر شاهرود با 150 هزار نفر جمعیت پرجمعیت ترین شهر استان سمنان است.
6167 انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.