به گزارش خبرنگار ایرنا خدا نظر دریکوند روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آموزش و پرورش لرستان با تجهیز پنج مرکز آموزشی رفاهی معلم ، 2 اردوگاه دانش آموزی و 200 آموزشگاه برای استقبال و پذیرش مسافران نوروزی آماده می شود.
وی اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزسال 95 بیش از 85 هزار و 800 مسافر نوروزی در اماکنی که آموزش و پرورش لرستان برای مسافران تدارک دیده بود اسکان یافتند.
به گفته وی ستاد تسهیلات نوروزی استان جهت رفاه بیشتر مسافران شرایط استفاده از تخفیف های ویژه مراکز اقامتی ، رفاهی و گردشگری در این استان فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه ستاد اسکان مسافران نوروزی لرستان درسال های گذشته رتبه های برتر در سطح کشور کسب کرده است،اظهار کرد: کسب رتبه اول در شاخص تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی مناسب به مسافران در سال جاری، بیانگر رعایت اصول انسانی و تکریم حقوق شهروندی درستاد اسکان مسافران نوروزی فرهنگیان لرستان است.
سرپرست آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: به همین منظور امسال نیز کلاس های تجهیز شده در قالب ویژه ، درجه یک و دو ساماندهی شده اند.
دریکوند بیان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر در 10 شهرستان استان تشکیل می شود و برنامه ریزی های لازم برای استقبال و اسکان مسافران نوروزی در این شهرستان ها انجام می شود.
دیار کهن لرستان دارای جاذبه ها و ظرفیت های زبانزد گردشگری است و با هزاران اثر باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوههای سر به فلک کشیده یکی از مهم ترین مناطق زیبای ایران به شمار می رود که در ایام تابستان هر گردشگر و مسافری را به خود جذب می کند.
برخی از جاذبه های گردشگری و باستانی لرستان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند که تابلوهای رنگارنگ و متنوعی را در مقابل دید بازدیدکنندگان جلوه گر می کند.
90 پل تاریخی و رودخانه های خروشان ، آبشارهای بی نظیر ، پنج هزار اثر باستانی منحصر به فرد و سه هزار و 200 اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی و صنایع دستی غنی همگی بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن لرستان است که از دیرباز در برگ برگ تاریخ گردشگری استان خودنمایی می کند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها، اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی دیرین هستند که از تاریخ 40 هزار ساله زیست این دیار حکایت دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر پاسنگر گنجی قمری ، یافته ، کوگان ، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند هومیان یک و دو، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصر بفرد این دیار هستند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهای تاریخی هستند که در خرم آباد مرکز لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
لرستان با داشتن آب و هوایی متنوع و چهار فصل دارای طبیعتی بسیار زیباست که بهره مندی از آبشارهای بکر و چشم نواز، بخشی از زیبایی های خدادادی اش است که در دل کوههای سر به فلک کشیده استان، خودنمایی می کند.
قلعه فلک الافلاک، اثر منحصر به فرد و گوهر گرانبهای آثار باستانی لرستان است که همچون نگینی دراین استان با تاریخی از عهد باستان بر روی تپه ای صخره ای در کنار رودخانه خرم آباد می درخشد.
این بنای تاریخی که با نام قلعه دوازده برجی نیز معروف است بر فراز تپه ای مشرف به شهر واقع شده و چشم هر گردشگر و بیننده ای را به خود جلب می کند.
این بنا براساس شواهد تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در شهری بنام شاپور خواست در منطقه کنونی خرم آباد و در سده هفتم هجری بنا شده است.
یکی دیگر از جاذبه های منحصر بفرد تاریخی و گردشگری لرستان، غار باستانی و 12 هزار ساله ' میرملاس' کوهدشت است که نقاشی های موجود در این غار به گفته کارشناسان و متخصصان باستان شناسی در ردیف آثار موجود در غارهای کرکس و لاسکو فرانسه قرار دارد و نماد یکی از کهن ترین آثار و نشانه های زندگی انسان اولیه در کره خاکی بشمار می رود.
این سکونتگاه باستانی در حقیقت به عنوان آیینه ای از زندگی انسان های اولیه و خلق و خوی آنهاست و نقوش صخره ای میرملاس از جمله آثار بی نظیر موجود در کشور است که نشان از دیرینگی و قدمت چندین هزار ساله این دیار دارد.
یکی از غارهای مصنوعی لرستان غار منحصر به فرد 'کوگان' است که به دست انسان در دوران مربوط به اشکانی (پارتی) در دل کوهستان های این استان به وجود آمده و مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در آن به حدود 281 متر مربع می رسد.
این غار دژ مانند که تمام آن با حجاری های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف آن به دست آمده به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دایمی مورد استفاده قرار گرفته است.
همچنین یکی از زیباترین دریاچه های ایران زمین به نام دریاچه گهر دورود در میان رشته کوه اشترانکوه با ارتفاع 2 هزار و 350 متر از سطح دریا واقع شده است.
عمق تقریبی گهر 100 هکتاری حدود 30 متر بوده و از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد که به علت نداشتن جاده چندان مناسب تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان دور مانده است.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لرستان به دلیل طبیعت چهار فصلش تونل برفی ازنا است که به صورت طبیعی در برف و یخ های دامنه زیبا و سربه فلک کشیده اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا بوجود آمده و طول این تونل بیش از 800 متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین 2.5 تا 3 متر می باشد.
این شگفتی بی نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال های متمادی در ازنادره اشترانکوه است.
دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن های سهمگین درون آن توده ای از برف تشکیل می شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می آید.
همچنین 'غار وقت و ساعت' یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعت است که در 20 کیلومتری جنوب شهر دورود و محدوده ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد.
آب چشمه وقت و ساعت در حدود یک ساعت قطع و وصل می شود، به گونه ای که پس از یک ساعت قطع آب دوباره از درون چشمه به آهستگی جریان می یابد و چشمه به اوج آبدهی می رسد، سپس میزان آب دهی کم شده و بار دیگر به طور کامل قطع می شود.
در حال حاضر بیش از 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند که یکی از این آبشارهای بسیار زیبا و دیدنی آبشار 'بیشه' است.
این آبشار در بخش پاپی از توابع خرم آباد واقع شده و آب و هوای مناسب و سرسبزی اطراف و چشم انداز کوههای اطراف سالیانه پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است.
تالاب های 11 گانه شهرستان پلدختر نیز از جمله دیگر جاذبه های طبیعی لرستان هستند که به ویژه در فصل بارندگی زیبایی خاصی به منطقه می بخشند و علاوه بر این، مامن و زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان، آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر می باشند.
در این میان هفت تالاب در منطقه آهکی در شرق رودخانه کشکان کبیر کوه قرار دارند و همچنین تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد و تالاب سیلاخور در شمال غربی شهرستان دورود قرار گرفته است.
تالاب های تکانه، بلمک، لفانه، پیکه و تالاب کبور از جمله تالاب های فصلی و دائمی لرستان هستند که هر ساله با وجود پرندگان و آبزیان در منطقه، حیات وحشی زیبا و دل انگیز را به تصویر می کشند.
این گنجینه عظیم مواهب الهی دفتری رنگارنگ از جاذبه های گردشگری را در لرستان ایجاد کرده تا بتواند شمار زیادی از گردشگران و مسافران را به ویژه در فصل تابستان به خود جذب کند.
7274/6060
خبرنگار :مریم نریمانی**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.