به گزارش ایرنا کوه پریز با ارتفاع سه هزارو 50 متر در جنوب دورود واقع شده و دارای چشه ها، غارها و دیواره های شگفت انگیز و ناشناخته ای است که یکی از این پدیده ها به روایت محلی چشمه وقت ساعت می باشد.
این چشمه اسرارآمیز در عمق غاری در پریز کوه واقع شده که در زمان های مشخص آب این چشمه قطع و وصل می شود که به همین دلیل بومیان محل منطقه نام وقت ساعت را برای این آبشار برگزیده اند.
بکر، عجیب و باورنکردنی، کلام کوهنوردان جسور و بازدیدکنندگان آبشار وقت ساعت و پریزکوه است تا خدا و خلاقیتش را به راستی دریابند و شکرگزار آن باشند.
آبشار و چشمه وقت ساعت در تمام طول سال آب دارد همانطور که از نام آن پیداست در زمانی این چشمه سرشار از آب و در زمانی خشک می شود.
منشا این آب در انتهای غار و در سقف 15 متری آن است که به صورت یک آبشار دوقولو به کف غار می ریزد.
همراه با قطع و وصل شدن آبشار سکوت غار برهم می خورد؛ هنگام قطع آبشار صدای چک چک آب طنینی دل انگیز دارد و وقت جاری شدن غرشی سهمناک به گوش می رسد.
زمان فعالیت آبشار وقت ساعت که بسیار خنک و زلال است در فصل های مختلف کم و زیاد می شود به طوری که زمان فعالیت آن حدود 55 دقیقه و زمان توقف آن در تابستان حدود یک ساعت، پاییز پنج ساعت و زمستان هشت ساعت است.
در فصل بهار هم آب چشمه به اندازه یک رودخانه جریان دارد به حدی که آب به اندازه 20 سانتی متر از کف غار بالا می آید.

** علت این پدیده از دید کارشناسان
عضو شورای هماهنگی سمن های زیست محیطی و منابع طبیعی لرستان می گوید: غار وقت ساعت دورود در سال 1372 توسط کوهنوردان دورودی شناسایی شد که از همان روزهای ابتدایی کشف علت این پدیده در دستور کار ما و کوهنوردان بومی قرار گرفت.
رضا اسدی افزود: این احتمال به ذهن رسید که علت این پدیده مکش باشد بطوریکه با ایجاد خلاء این آب کشیده و تخلیه می شود.
وی گفت: یک کتری بزرگ را فرض کنید که آب از چند منبع از در آن وارد شود بطوریکه همزمان با بالا آمدن سطح آب از لوله کتری سر ریز می کند.
اسدی افزود: بعد از سر ریز شدن از لوله کتری به دلیل وجود جاذبه زمین پدیده مکش ایجاد می شود که این پدیده آب داخل مخزن را با سرعت به بیرون می کشد.
وی اظهار کرد: بعد از تخلیه، هواکشی از طریق لوله صورت می گیرد و خروج آب قطع می شود تا هنگامی که دوباره کتری از طریق منابع آب مختلف پر شود.
وی افزود: این پدیده که در اصطلاح به آن چشمه های سیفونی می گویند مورد تأیید دکتر رئیسی مسئول وقت گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز قرار گرفت و تاکنون کسی این پدیده را رد نکرده است.

** پیگیری برای ثبت ملی آبشار وقت ساعت
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دورود نیز اظهار داشت: غار وقت ساعت در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد که راه دسترسی آن در مسیر راه آهن دورود به سمت جنوب است.
امیر حسین زلقی افزود: گردشگران پس از گذشتن از روستاهای چم چیت و دره چنار و نزدیک به سه ساعت کوهپیمایی به دهانه غار وقت ساعت می رسند.
وی گفت: به دلیل زیبایی خاص و منحصر به فرد آبشار وقت ساعت به دنبال ثبت این اثر به عنوان اثر طبیعی ملی هستیم.
وی بیان کرد: از گونه های مختلف گیاهی اطراف غار وقت ساعت می توان به تاک، مو وحشی، تمشک و زرشک و از گونه های مهم جانوری این منطقه می توان به کفتار، گرگ، خرس و انواع گربه سانان اشاره کرد.

** آبشار وقت ساعت از جاذبه های منحصر به فرد طبیعی لرستان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دورود آبشار وقت ساعت را یکی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد لرستان دانست و گفت: هر ساله و در ایام بهار و تابستان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان به این منطقه عزیمت می کنند به طوریکه در فصل گردشگری سال جاری بیش از 2 هزار گردشگر از این آبشار بازدید کردند.
محمدباقر فهیم نیا با تاکید بر لزوم ثبت آبشار وقت ساعت دورود به عنوان اثر طبیعی ملی افزود: ثبت این اثر نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در روستاهای مسیر دسترسی به آبشار است.
وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دورود پیشنهاداتی را برای آماده سازی محل آبشار جهت ثبت ملی ارائه داده که در صورت تأمین اعتبارات استانی عملیاتی خواهند شد.
فهیم نیا با بیان اینکه ثبت ملی آبشار وقت ساعت نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دورود خواهد داشت، افزود: از همه گردشگران و مسافران نوروزی دعوت می شود در ایام تعطیلات نوروز 96 از این منطقه بکر و دیدنی بازدید کنند.
شهرستان دورود به لحاظ داشتن آثار طبیعی و گردشگری از جمله دریاچه گهر، دره اسپر، آبشار وقت و ساعت، دره نی گاه، چشمه ساعت، غار و سراب منو، منطقه نمونه گردشگری تی و عمارت، بیشه پیرتو، بیشه آبگرم، سراب و چشمه راکن به پایتخت طبیعت ایران معروف هست که هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور و خارج از کشور است.
7268/3022
خبرنگار:میلاد باقری**انتشار دهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.