امیررضا محمدی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت های نا آگاهانه انسانی شامل گردشگری، ایجاد راه دسترسی، چرای دام و کشاورزی از مهم ترین عوامل تهدید کننده گونه زیبا و کمیاب سمندر لرستانی می باشند.
وی برداشت آب، تخریب زیستگاه و تجارت و خرید و فروش سمند لرستانی را در کاهش روند جمعیتی این گونه موثر دانست و اظهار کرد: مردم باید میزبان خوبی برای این جاندار در معرض خطر انقراض باشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر افزود: سمندر لرستانی در طبقه بندی فهرست سرخ IUCN به شدت در معرض خطر انقراض یا وضعیت بحرانی قرار گرفته است.
وی گفت: سال 1389 در پانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض(سایتیس)، این گونه به پیشنهاد ایران و با حمایت تمامی کشورهای عضو در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد که تجارت جهانی آن را ممنوع می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر افزود: این اداره در فصل زمستان به ویژه اسفندماه اقدام به تشکیل گشت مستمر روزانه در حوزه شهرستان پلدختر کرده است و نیروهای اجرایی برای حفظ این گونه بسیار آندمیک آمادگی کامل دارند.
وی از مردم خواست میزبان خوبی برای این گونه بسیار ارزشمند و کمیاب باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اداره محیط زیست را با سامانه 1540 در جریان قرار دهند.
وی افزود: زیستگاه های سمندر در لرستان شامل وزناب بلالا، لفت، کرکی، کرسر، کول سرمال و غیره می باشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر اظهار کرد: طی چند ماه اخیر با تلاش و همت کارشناسان اداره محیط زیست لرستان زیستگاه های جدید و ناشناخته ای شناسایی شده یا در حال شناسایی هستند که در گذشته هیچ گزارشی دال بر وجود این زیستگاه ها مشخص و ثبت نشده است.
وی گفت: برخی اهالی منطقه پاپی پلدختر نام هایی را به این جاندار زیبا نسبت می دهند که نشان دهنده باور این مردم به تقدس جانور است.
محمدی نژاد افزود: یکی از این نام ها 'حاجی باریکو' که پیش وند حاجی، نوعی مصونیت و تقدس به این جانور داده است.
وی اظهار کرد: نام های دیگری که اهالی برای تقدس سمندر لرستانی به آن می گویند 'وقمی' یا 'وقفی' یعنی جانوری که از طرف کسی (شاهزاده احمد) وقف شده است و بعضی هم آن را با نام جرق پرق می شناسند.
سمندرها از گروه دوزیستان دمدار هستند؛ در ایران هشت گونه سمندر متعلق به 2 خانواده هینو پیده و سالاماندریده گزارش شده که به چهار جنس تعلق دارند و جنس Neurergus دارای بیشترین تعداد است.
گونه سمندر کوهستانی لرستان Neurergus kaiseri یکی از زیباترین گونه های سمندر است و طول 14 سانتیمتر می رسد و جزو خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران است.
سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال 1938 توسط Kaiser از شمال شهبازان استان لرستان یافت شد.
این جاندار گونه ای آندومیک نماد استان لرستان به دلیل حضور انسان در زیستگاه، راه سازی، چرای دام، تجارت و خرید و فروش توسط سودجویان در معرض انقراض قرار گرفته است.
سمندر لرستانی تنها در بخش هایی از شمال استان خوزستان و استان لرستان زیست می کند.
7272/3022
خبرنگار: فاطمه مهرابی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.