مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری برای انتخابات ۲۸ خرداد بامداد امروزبه پایان رسید و اکنون با وجود سکوت شهر و آرامش ستادهای انتخاباتی، «هیاهوی پسماندهای تبلیغاتی» بر در دیوار شهر همچنان به چشم می آید.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: غروب دیروز چهارشنبه تبلیغات به ویژه در حوزه شوراهای شهری به اوج رسید و خیابان ها و حتی کوچه های منتهی به ستادهای انتخاباتی عکس باران شدند، پوستر و کارت های کوچک تبلیغاتی بین خودروهای عبوری پخش شد و برخی هم برای داشتن سرعت عمل بیشتر، از ترافیک سوء استفاده کرده و پوسترهای تبلیغاتی را به داخل خودرو پرت می کردند.

امروز پنجشنبه است، ستادهای انتخاباتی آرام گرفته اند اما دیوارها و میادین، همچنان سخنگو هستند، انگار که قانون گریزی برای ورود به پارلمان شهری، خوب جواب می دهد.

کرونا و فضای مجازی هم نتوانستند بر تبلیغات سنتی چیره شوند، چسباندن عکس و پوستر بر هر جای ممکن چهره شهر را تا حدودی استرس زا کرده است، برخی تیرهای چراغ برق و دیوارها با دست نوشته های نازیبا و درشت، بار سنگین تبلیغات کثیف را به دوش می گیرند و در برخی مکان ها نیز انواع پوسترهای رنگارنگ تبلیغاتی راه تنفس را بر دیوارهای شهر بسته است.

تحریک بصری مردم و ایجاد جلوه های متعدد انتخاباتی در زمان تبلیغات میدانی از اصلی ترین روش های جلب رأی و ترغیب رأی دهندگان برای کاندیداها به شمار می رفت که امروزه با به کار بردن تبلیغات پاک تا حدودی در برخی استان ها کمرنگ شده اما همچنان طرفداران خود را در انتخابات لرستان دارد.

سرعت عمل نیروهای پاکبان و خدمات شهری شهرداری برای پاک کردن چهره تبلیغات زده شهر خرم آباد نیز ستودنی است و در حاضر بسیاری از میادین و خیابان های اصلی شهر که محل ستادهای انتخاباتی بود از آن همه آثار تبلیغات از جمله کاغذ، ماسک و لیوان های یکبار مصرف پاک شده است.

این نوع تبلیغات و آلودگی چهره شهر در حالی است که بنابر  قانون انتخابات بایدها و نبایدهایی ذکر شده که ما به برخی نبایدها از جمله نصب پوستر و عکس به مکان های غیرمجاز و دیوارنویسی مبتلا هستیم در حالی که به صراحت در این ماده قانونی گفته شده تبلیغات و شیوه های تبلیغی مجاز منحصر به موارد این قانون است و نیروهای انتظامی،  قضایی و فرمانداری موظف به برخورد با موارد غیرمجاز هستند.

موردی که به طور معمول با آن مواجه هستیم این است که با شروع زمان تبلیغات، چسباندن پوستر بر هر مکانی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی گرفته تا زیرگذرها، جداول کنار خیابان و اطراف میدان های شهر انجام می شود در حالی که الصاق عکس و پوستر به تأسیسات عمومی، اموال شهرداری و تابلوها ممنوع است.

بر اساس قانون تبلیغات انتخاباتی، دیوارنویسی بر مؤسسات آموزشی و ادارات دولتی و عمومی ممنوع است و تبلیغات تصویری باید در محل هایی که شهرداری مشخص کرده انجام شود اما متأسفانه عده ای حتی به تابلوهای کوچک وسط بلوار که متعلق به راهنمایی و رانندگی و برای حفظ جان مردم است پوستر نصب می کنند که مأموران نیروی انتظامی و شهرداری ها باید این موارد را برابر ماده ۵۶ معدوم کنند.

بار سنگین تبلیغات غیرمجاز بر دوش دیوارهای شهر در حالی صورت گرفت که قانون به صراحت اعلام می کند دیوارنویسی علاوه بر ممنوعیت در قانون انتخابات، طبق قانون مجازات اسلامی جرم و در صورت شکایت مردم و شهرداری قابل تعقیب است چرا که آسیب رساندن به اموال عمومی محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.