شهر اردبیل این روزها کثیف شده است، در و دیوار شهر پر از کاغذهای رنگی و چهره‌های بزک کرده نامزدهایی است که داعیه توسعه شهری دارند، تنها چند روز مانده به انتخابات، هواداران آنها شهر را مملو از زباله کرده‌ و چهره آن را به هم ریخته‌اند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: از چند ماه پیش شعار  ضرورت ایجاد یک شهر مدرن، زیبا و پیشرفته را سر می‌دهند، از تدوین قوانین توسعه شهری سخن می‌گویند، از ضرورت افزایش فضای سبز و نماهای نوین می‌گویند؛ اما خود و هوادارانشان از هیمن حالا بر خلاف شعار و ادعاهایشان در تخریب چهره شهری عمل می‌کنند.

اردبیل این روزها  چهره‌ای کاغذی به خود گرفته است، زمین، آسمان و در و دیوار شهر مملو از کاغذها و پوسترهای رنگی است، لایه‌ای از پوسترها بر روی هم چسبانده شده است، گروهی چسب بر دیوار زده و پوستر و تصویری می‌چسبانند، گروه دیگر چسب بر روی این پوستر زده و تصویر نامزد دیگر را می‌زنند و این اقدام بارها و بارها در طول روز تکرار می‌شود.

با اینکه شهرداری مکان‌هایی را برای تبلیغ نامزدهای انتخابات شوراهای شهر در اردبیل مشخص کرده است اما گویا این مکان‌ها  عطش سیری ناپذیر هواداران نامزدهای انتخاباتی را سیراب نمی‌کند، علاوه بر اینکه در این مکان‌ها که به تعداد زیاد در میادین مختلف شهر تعبیه شده است خبری از نظم و احترام به حقوق دیگر نامزدها نیست ، گوشه کنار شهر نیز از تیغ تخریب نامزدها و هواداران آنها در مصون نبوده و همه جا چهره کریه تبلیغاتی به خود گرفته است.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی، مجسمه‌های میادین، تیرهای برق، پل‌های شهری، درختان بلوارها، دیوار ساختمانها، درب منازل و در برخی مناطق نمادها و آثار باستانی نیز مصون از آنارشیزم و ولنگاری تبلیغاتی نبوده و در این روزها آلوده شده‌اند.

از بامداد ماموران زرد و نارنجی‌پوش شهرداری تلاش نافرجامی برای پاکسازی شهر از آلودگی‌های تبلیغاتی دارند، آنها به سختی تلاش می‌کنند تا پلاکاردها و پوسترهای چسبانده شده در مکان‌های ممنوعه را پاکسازی کنند، اما تلاش آنها تنها دمی بیش طول نمی‌کشد؛  مکان‌هایی که آنها لحضاتی پیش تمییز کرده‌اند بلافاصله با تصاویر ، پوسترها و انواع چسب‌های قوی جدید پوشانده شده و آلوده می‌شوند.

این روزها اغلب تولید زباله در اردبیل و دیگر شهرهای استان بیش از هرچیز کاغذهای رنگی است، چاپخانه‌ها شبانه روز کار می‌کنند، سفارش‌ها از درب چاپخانه‌ها خارج شده و گروههای مختلفی از جوانان و نوجوانان در شهر پخش و پلا شده و با چوب‌های بلندی که بر دست دارند به بالاترین نقاط ممکن نیز رحم نکرده و تصویر و پوستری می چسبانند.

اقدامات تخریبی نامزدها و هواداران آنها تنها به پوستر چسبانی در همه جای شهر خلاصه نمی‌شود، شعار نویسی بر دیوار منازل و معابر و حتی آسفالت خیابانها نیز از سوی آنها رایج است .

سد معبر و ایجاد مزاحمت و ترافیک نیز رهاورد اقدام‌های خلاف قانون نامزدهای شورای شهر و هواداران آنها در بیشتر شهرهای استان اردبیل در روزهای تبلیغات انتخاباتی است.

با اینکه ستادهای انتخاباتی بیشتر نامزدها مملو از جمعیت بوده و نشانی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، آنها علاوه بر فضای سربسته ستادهای خود به بهانه کرونا؛ پیاده‌روها، فضاهای سبز، پارک‌ها و بوستانها را نیز به اشغال خود درآورده‌اند، اغلب مراسم سخنرانی‌ در فضاهای باز در بوستانها و پیاده روها انجام می‌شود و ازدحام در بیشتر نقاط شهر مشاهده می‌شود.

شبانگاهان نیز ردیف شدن هواداران نامزدها در خیابانها  و پخش تراکت و پوستر نامزدهای شورای شهر ترافیک‌ سنگینی در سطح شهر ایجاد کرده و باعث مزاحمت برای شهروندان می‌شود.

علی دانشجویی است که مشغول کندن پوسترهایی از درب منزلشان است، پوستر و تصاویر را از درب جدا می‌کند اما ردی از سریش و چسب زمخت بر روی آن باقی می‌ماند، با عصبانیت می‌گوید: تازه درب را رنگ زده بودم، این تجاوز به حقوق شهروندان است، نامزدی که ادعای توسعه شهر را دارد از هم اینک خود به تخریب زیبایی شهر مشغول است.

وی می‌افزاید: نامزدهای شورای شهر همه شعارهای زیبا می‌دهند، ادعاهای بزرگی می‌کنند اما هنوز بر صندلی شورا تکیه نزده بر خلاف شعارهای خود عمل کرده و بی‌قانونی می‌کنند.

رحیمه یک بانوی اردبیلی نیز از ریخت و پاش‌های انتخاباتی گلایه دارد؛ می‌گوید: این نامزدها این همه پول را از کجا آورده‌اند، مگر شورا چقدر برای آنها عایدی خواهد داشت که اینچنین هزینه می‌کنند.

وی بیان می‌کند: نامزدی که میلیاردی برای تبلیغات هزینه می‌کند چگونه این هزینه را در دوران نمایندگی شورای شهر جبران خواهد کرد.

به گفته وی ، بهتر نیست که آنها به جای دور ریخت این همه سرمایه آن را در زمینه زیباسازی شهر و رسیدگی به امور محرومان هزینه کنند.

حسین نیز خودروی خود را که براثر تصادف آسیب دیده نشان داده و می‌گوید: این خسارت هدیه نامزدهای شورای شهر به من است، در ترافیک ناشی از ازدحام هواداران نامزدهای شورای شهر ماشینی از عقب به خودروام کوبید و آن را داغون کرد.

به گزارش ایرنا، تخلف‌های انتخاباتی تنها به فضای حقیقی شهرها محدود نشده و در فضای مجازی و اینترنتی نیز به نوعی دیگر این تخلفات و مزاحمت برای شهروندان ادامه دارد.

بیشتر شهروندان از اینکه بدون دعوت و میل آنها هر روز در گروههای مختلف تبلیغاتی اضافه می‌شوند گلایه دارند و این اقدام را توهین به شعور شهروندی می‌دانند.

ایجاد دهها کانال و گروه تبلیغاتی با ممبرها و فیک‌های هزاران نفری این روزها بسیاری از شهروندان را در فضای مجازی کلافه کرده است، شعارها و تبلیغات کذایی نیز روح و روان بیشتر مردم را این روزها  آزار می‌دهد.

نهادهای نظارتی با اینکه از چند ماه پیش مدام از برخورد با تخلفات انتخاباتی سخن می‌گویند اما  کمتر اقدامی از سوی آنها در این زمینه دیده می‌شود، آنها بیانیه و اطلاعیه می‌دهند و نامزدهای متخلف از قانون همچنان خلاف مقررات عمل می‌کنند.

همین چند روز پیش  دادستان عمومی و انقلاب اردبیل از راه‌اندازی ۱۱ اکیپ گشت نظارتی برای پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی در این استان خبرداد.

 سیدعبدالله طباطبایی در جلسه توجیهی داوطلبان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل بر لزوم پایبندی نامزدهای انتخاباتی بر قوانین و مقررات تاکید کرد و با تشریح برخی از تخلفات و جرایم انتخاباتی، استفاده از امکانات و تجهیزات دولتی به نفع و یا علیه یک فرد یا گروه خاص، تفرقه‌افکنی و اختلاف‌افکنی با پرداختن به موضوعات قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی، تبلیغات خارج از موعد مقرر، تخریب و توهین به سایر نامزدهای انتخاباتی را از مهم‌ترین جرایم انتخاباتی ذکر کرد که داوطلبان و هواداران آنها ملزم به پرهیز از این گونه اقدامات و تحرکات هستند.

وی همچنین ضمن اشاره به ظرفیت فضای مجازی در فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت حداکثری خواستار رعایت اخلاق‌مداری در فضای مجازی شد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی استان تمام توان خود را در همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادها به کار می‌بندد تا مشارکت حداکثری توام با امنیت در این دوره از انتخابات رقم بخورد ، اظهارکرد: با هرگونه موارد تخلف که موجب تشویش افکار عمومی شود و موجب بر هم زدن نظم و امنیت گردد، قاطعانه و به شدت برخورد می شود.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در این زمینه گفت: با برگزاری هرگونه اجتماع تبلیغی از سوی نامزدهای احتمالی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در منازل مسکونی برخورد می‌شود.

وی افزود: برپایی اجتماعات در منازل برای تبلیغات علاوه بر غیرقانونی بودن به دلیل عدم مراعات زمان تبلیغات، به شیوع ویروس کرونا نیز در استان که به سختی در حال کنترل و مهار است، می‌انجامد.

محمود عباس زاده  رئیس عالی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اردبیل نیز تاکید کرده است  که در وضعیت حاکم کرونایی بر کشور هر گونه اقدام تبلیغی داوطلبان انتخابات شوراها می‌تواند منجر به بدتر شدن اوضاع و شیوع بیشتر ویروس کرونا شود.

دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بارها در این روزها تاکید کرده است که وضعیت کرونایی استان حساس و شکننده است و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نامزدهای انتخابات شوراها  می‌تواند به بدتر شدن اوضاع و شروع پیک پنجم شیوع ویروس کرونا در استان منجر شود.

وی بیان کرد: با تلاش زیاد شیوع کرونا در استان مهار شده است اما ادامه وضعیت موجود می‌تواند دوباره وضعیت استان را در این زمینه به سمت قرمز سوق داده و مرگ و میرها دوباره آغاز شود.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ، ۷۷۷ نامزد در ششمین دوره انتخابات شورای شهر این  استان رقابت می‌کنند.

بهروز ندایی با بیان اینکه ۲۴ هزار نفر در فرایند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در قالب عوامل اجرایی، بازرسی، نظارت و امنیت این استان مشارکت می‌کنند، افزود: آموزش عوامل برگزارکننده انتخابات در استان و شهرستان‌ها برابر تقویم انتخاباتی اعلام شده از سوی وزارت کشور انجام شده و مقدمات لازم فراهم شده است.

وی افزود: زمان تبلیغات شوراهای شهر  از ۲۰ تا ۲۷ خرداد ماه  بمدت یک هفته خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل از مهیا شدن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان خبرداد.

وی تعداد کل واجدین شرایط برای انتخابات در استان اردبیل یک میلیون نفر است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر رای اولی محسوب هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.