کرونا اینک در آستانه تولد نامیمون یک سالگی خود قرار دارد، در این مدت ماسک از جمله لوازم پیشگیری بود که ماجراهای پرفراز و نشیبی از انکار و بی تاثیری تا انتظار اعجاز و معجزه را پشت سر نهاده است.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: کرونا از همان روزهای آغازین حضور خود در هاله ای از ابهام، پیچیدگی و ناشناختگی قرار داشت و به همان نسبت راهکارهای محافظت از خود در برابر این ویروس منحوس و ناشناخته به نظر می رسید. اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه این ویروس سنگین اما در عین حال آنچنان ریز و نامشخص است که از ماسک های هر چند فیلتر دار عبور می کند رویکردها را به این سمت سوق می داد که زدن ماسک خیلی هم اثر گذار نیست.

با اظهار نظرهایی بر این اساس که ماسک ها چندان هم موثر نیستند تاکید بر درخانه ماندن و پرهیز از حضور اجتماعات شد که البته این راهی پر هزینه بود و لازمه آن تعطیلیهای گسترده ای بود که زیرساخت های اقتصادی حتی قوی ترین پایه های اقتصادی توان اجرای کامل آن را نداشت.

لذا در چنین شرایطی تاکید موکدی بر زدن ماسک و جریان یافتن زندگی به حالت عادی شد و این تاکید ها آنچنان بود که این تصور را ایجاد می کرد پس با زدن تنها یک ماسک می توان به مصونیت کامل در برابر کرونا رسید.

در ادامه تصورات مصونیت زیاد از حد با ماسک در برابر کرونا همچنان عده ای این نکته را بدرستی رعایت نمی کردند و شاید تصور همراه داشتن ماسک و انتظار معجزه از آن ولو اینکه در جیب، کیف، زیر چانه و دور گردن باشد ایجاد شد. بعبارتی برخی زدن ماسک را ضروری نمی‌دانستند یکی عامل کاهش اکسیژن خونش و افرادی هم استفاده از آن را در مراسم سوگواری نوعی بی احترامی به صاحب عزا و ناراحت نبودن در غم دیگری تعبیر می‌ کنند.

در ماجرای تاکید بر ماسک، به عنوان موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، زدن ماسک اجباری شد و از ورود افراد بدون ماسک به ادارات ممانعت بعمل آمد و افرادیکه در سطح شهر هم بدون ماسک بودند مشمول پرداخت جریمه شدند هر چند در همین دوران تاکید بر ماسک همچنان عده ای در برابر آن مقاومت کردند. این عده شامل مردم عادی و حتی برخی مسئولان بود که در توجیه کار خود می گویند، بدون ماسک حالشان بهتر است!

اما واقعیت این است که ماسک هم یک ابزار و وسیله پیشگیری از شیوع کرونا است؛ یک وسیله که لازم و ضروری است اما همه ماجرای محافظت در برابر کرونا نیست و به همان نسبت توجه به برخی محدودیت ها، فاصله گذاری های اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات اعم از تجمعات مناسبتی و آیینی مهم است. ضمن اینکه اجتماع و دورهمی در هر حال ازدحام است خواه مبنای این دور همی و ازدحام شادی، عزا، تولد، مهمانی و یا سایر مناسبت های مذهبی و ایدئولوژیکی باشد.

با توجه به اینکه گفته می شود؛ حتی در صورت ساختن واکسن کرونا، تا رسیدن واکسن به دست ما حداقل تا یکسال آینده باید با ویروس کرونا زندگی کرد و با توجه به اینکه، امکان تعطیلی طولانی مدت وجود ندارد باید اجرای همه پروتکل های بهداشتی مورد تاکید باشد و افراد ملزم به رعایت دستورالعمل ها شوند.

با توجه به اینکه ممکن است کسی دانش رعایت نکات بهداشتی را نداشته باشد یا اهمیتی بر این مهم قائل نباشد باید قوه قهریه ای باشد که بر او اعمال شود تا سلامت عموم را به خطر نیندازد.

در همین راستا است که رییس جمهوری در آستانه اعمال محدودیت های شدید برای مقابله با موج سوم کرونا بیانیه ای هشت بندی خطاب به مردم، دستگاه های دولتی و دیگر قوا و نهادها صادر کرده است که در آن بر مواردی همچون ؛ اعلام بسیج همگانی ملت و دولت برای مقابله با موج سوم کرونا، اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا توسط همه نهادها و قوا، اجرای تصمیمات انضباطی و محدودیت ها و جریمه توسط نیروی انتظامی و بسیج، اطلاع رسانی و اقناع سازی در باره رعایت مقررات بهداشتی توسط رسانه ها و سیاسیون و تامین فوری اعتبارات مورد نیاز توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید شده است.

موارد و بندهایی که ضرورت اجرای تمامی پروتکل های بهداشتی در برابر کرونا را یادآوری می کند و صرفا به راه های کم هزینه و شانه خالی کردن از وظایف با تاکید زیاده از حد بر یک وسیله همچون ماسک تاکید نمی شود زیرا هر کدام از این موارد در کنار هم لازم و کافی هستند و تاکید بر یک راه صرفا به از سرگیری موج ها یکی پس از دیگری کمک می کند.

افزایش چهار برابری مراکز درمان سرپایی کرونا بنا بر گفته وزیر بهداشت، غربالگری عمومی در همه محله ها و امکان دسترسی به تست برای مردم که توسط وزیر کشور مورد تاکید قرار دارد و ممنوعیت های تردد شهر به شهر همزمان با تعطیلی های اول آذر که ربیعی سخنگوی دولت از آن می گوید؛ همگی بیانگر آماده شدن برای ورود به آذرماه است تا بتوان با رعایت همه جانبه و قاطع در برابر کرونا به مصونیتی همگانی رسید تا آمار مرگ و میر رو  به بالای کرونا را کاهش داد.

در استان لرستان روابط عمومی استانداری به نقل از استاندار اعلام کرده است؛ در روزهای اخیر شیوع کرونا در لرستان شدت بالایی پیدا کرده است بطوریکه می توان از این ایام به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد که اگر پروتکل ها رعایت نشود به سمت بحران پیش خواهیم رفت.

در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته سرپرست فرمانداری ، وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا از شرایط قرمز عبور کرده است و روزانه ۹۰ نفر در بروجرد به کرونا مبتلا می شوند.

واقعیت کرونا همین آمارها، اعداد و ارقام در مورد تعداد مبتلایان و تعداد جانبختگان ناشی از کرونا است با این تفاوت که در پس هر عدد و رقم جان عزیزی نهفته است که بنیان یک زندگی بر وجود او بنا نهاده شده است. جان های شریف و ارزشمندند که نباید با فنا شدن آنها خو گرفت.

نمی توان با بی توجهی به دستورالعمل ها یا صرفا با تاکید بر راههای کم هزینه راه را به بیراهه کشاند بند بند دستورالعملها در کنار همدیگر موثر هستند، در این بین ماسک هم یک وسیله پیشگیری ضروری است اما به تنهایی از پس شکست کرونا بر نخواهد آمد حال بماند همین ماسک هم بدرستی رعایت نمی شود و هزاران دلیل و بهانه برای نزدن آن آورده می شود و برخی دوست دارند ماسک را در جیب های خود نهان کنند و برخی زیر چانه و پایین گردن اندازند.

تا ۲۴ آبان ابتلای قطعی ۵۰ هزار و ۴۷۱ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد ۹۹۶ نفر نیز جان باخته اند.

لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و بجز شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.