خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حالی روند نزولی شیوع کرونا و مرگ ناشی از آن در عمده نقاط کشور حاکی از کنترل این ویروس خطرناک است که افزایش آمار ابتلاء به کرونا در لرستان منجر به نگرانی مردم شده است.

با عبور از شرایط قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده و بازگشایی های مرحله به مرحله، بار دیگر بازارهای لرستان به ویژه در شهرهای خرم آباد، بروجرد و… به روزهای شلوغ و پر تردد خود برگشتند؛ موضوعی که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی فعالان صنفی و مردم می‌تواند دوباره همه چیز رو به نقطه اول مبارزه با کرونا برگرداند.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در لرستان

بخشی از مردم پس از فروکش کردن موج نخست شیوع کرونا و بعد از بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها از سوی مسئولان، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و دستکش در خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها تردد دارند.

خیابان‌های شلوغ، بازارها و پاساژهای مملو از جمعیت، مراجعه به بانک‌ها بدون رعایت موارد بهداشتی و نداشتن ماسک و دستکش و… شرایطی را ایجاد کرده که می‌تواند به شیوع گسترده کرونا دامن بزند.

از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا افزایش بیماریابی

بعد از اعلام برخی بازگشایی‌ها در لرستان، مردم با این تصور که دیگر خطر ابتلاء به ویروس کرونا دیگر وجود ندارد، بدون رعایت موارد بهداشتی در خیابان‌ها تردد می‌کنند، همین امر باعث شده که بر اساس گفته مسئولان آمار مبتلایان به این بیماری در لرستان در حال افزایش باشد و زنگ خطر مجدد ابتلاء به این بیماری در استان به صدا در بیاید.

جمعیت‌های به هم فشرده پشت باجه‌های بانک، حضور گسترده در بازارها و تجمع مقابل دستفروش‌ ها، حضور در پارک‌ها و… گویای آن است که مردم بی خیال ویروس خطرناک کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی شده اند و ادامه این روند مسئولان را مجبور به اتخاذ تصمیم‌های ایجاد محدودیت در فعالیت صنوف و تعطیلی‌های دوباره می‌کند.

اما عامل دیگر افزایش آمار مبتلایان به کرونا، پیشرفت بیماریابی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت است. رشد ظرفیت‌های نمونه گیری در آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا و همچنین افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها در استان باعث شده تا نهادهای حوزه سلامت بتوانند در مدت زمان کوتاهی آمار مبتلایان جدید را احصا کنند که این امر به عنوان یک مؤلفه مثبت می‌تواند روند درمان و بهبود مبتلایان را نیز تسریع بخشد.

استاندار لرستان: چند روزی است که تعداد مبتلاها به کرونا در استان افزایش یافته است

سید موسی خادمی استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه، اظهار داشت: چند روزی است که تعداد مبتلاها به کرونا در استان افزایش یافته است.

وی، ادامه داد: البته یک جهت اصلی این افزایش این است که تعداد زیادی را داریم نمونه گیری می‌کنیم و حجم آزمایشات ما نسبت به قبل به شدت افزایش پیدا کرده است و پیدا کردن افراد مبتلا نیز افزایش یافته است.

استاندار لرستان، یادآور شد: دلیل دیگر این است که افراد مبتلا به کرونا در سطح جامعه حضور دارند.

اکثر کسانی که شناسایی شده‌اند افراد بد حالی نیستند

خادمی با تاکید بر اینکه اکثر کسانی که شناسایی شده‌اند افراد بد حالی نیستند اما وجود آنها در جامعه خطرناک است چون باعث می‌شود بیماری به افراد دارای بیماری زمینه‌ای و افراد مسن منتقل شود، افزود: در لرستان نسبت به استان‌های مشابه تعداد مبتلاها افزایشی است.

وی، افزود: در چند شهر به فرمانداران اجازه داده‌ایم محدودیت‌های ویژه را ایجاد کنند و مصوباتی در خصوص رعایت پروتکل‌ها و مراسمات ترحیم و… داشتیم، شهرهای خرم آباد، بروجرد، دلفان، دورود و ازنا شهرهای مذکور هستند.

اعمال محدودیت‌های جدید در خرم آباد

جعفر طولابی فرماندار مرکز لرستان نیز در سخنانی نسبت به افزایش آمار کرونا در خرم آباد و شیوع گسترده این ویروس در شهرستان هشدار و از اعمال محدودیت‌های جدید خبر داد و اظهار داشت: در این راستا برگزاری هر گونه مراسم تشییع، تدفین، چهلم و سالگرد با جمعیت بالا ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری هر گونه مراسم عقد و عروسی با جمعیت بالا ممنوع است، عنوان کرد: برگزاری هر گونه همایش و جشنواره در ادارات شهرستان خرم آباد ممنوع است.

فرماندار مرکز لرستان با بیان اینکه نحوه حضور کارکنان ادارات، همچنان با همان روش قبل و به صورت دو سوم استمرار دارد، گفت: حضور ارباب رجوع بدون استفاده از ماسک و دستکش در ادارات نیز ممنوع است.

تعطیلی مدارس در مرکز لرستان ادامه دارد

طولابی با تاکید بر اینکه تا اطلاع ثانوی مدارس شهرستان خرم آباد تعطیل هستند، گفت: ضدعفونی سالن جلسات و نمازخانه‌های ادارات باید مدنظر قرار بگیرد.

وی، تاکید کرد: ورودی بوستان‌ها، پارک‌ها و مناطق گردشگری و تفریحی توسط شهرداری باید مسدود شود، همه اماکن اقامتی آموزش و پرورش از جمله خانه‌های معلم و اردوگاه‌های محل اسکان تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

فرماندار مرکز لرستان با بیان اینکه ورودی آرامستان های شهرستان تا اطلاع ثانوی مسدود است، بیان داشت: تداوم گندزدایی امکان عمومی سطح شهر خرم آباد توسط شهرداری باید انجام گیرد.

الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه صنوف

طولابی با اشاره به اینکه تمامی کسب و کارها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و همچنین فاصله گذاری اجتماعی هستند، گفت: شهرداری باید نسبت به جمع آوری و تعطیلی ضایعات فروشی‌ها و همچنین سد معبر اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اماکن ورزشی، سفره خانه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند، گفت: مراسم معنوی و پرفیض نماز شب‌های قدر به صورت مجتمع و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای الغدیر برگزار خواهد شد، برگزاری نماز عید فطر نیز به دلیل جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا ممنوع است.

فرماندار مرکز لرستان، تصریح کرد: راهداری بر حمل و نقل برون شهری باید نظارت بیشتری در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال کند، واگذاری ویلا و خانه به مسافران توسط بنگاههای معاملاتی و اشخاص حقیقی ممنوع است.

طولابی، بیان داشت: کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، مرغ و ماهی فروشی‌ها، نانوایی‌ها و مراکز سوخت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید اقدام کنند.

وی، افزود: اکیپ‌های بازرسی متشکل از اتاق اصناف، امکان، نیروی انتظامی، دامپزشکی و شهرداری بر فعالیت صنف‌های مورد اشاره نظارت کنند.

۱۱۰ نفر دیگر به آمار کرونایی‌ها اضافه شد

اما بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۰ نفر به مجموع مبتلایان به کرونا در لرستان اضافه شده است.

وی با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لرستان، اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته از ۴۷۲ نمونه ارسالی به آزمایشگاه‌های مرجع استان که شامل سه آزمایشگاه بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد و شهرستان بروجرد می‌شود، ۱۱۰ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در لرستان اضافه شده است.

وی گفت: متأسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته در لرستان یک نفر جان باخته به علت کرونا داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه متأسفانه تا کنون تعداد ۱۴۳ نفر از هم استانی‌ها به علت کرونا جان باخته‌اند، افزود: تا کنون ۱۵ هزار و ۸۶ نمونه از بیماران مشکوک به کرونا در استان لرستان به آزمایشگاه مرجع ارسال شده که تعداد ۱۲ هزار و ۹۷۴ نمونه پاسخ داده شده، که از این عدد دو هزار و ۷۹۴ مورد مثبت و ۱۰ هزار و ۲۵۴ نمونه منفی اعلام شده است.

بهبودی ۲ هزار و ۶۱۵ لرستانی مبتلا به کرونا

نیکبخت گفت: تعداد ۳۸ نفر مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت‌های پزشکی و درمانی هستند.

وی تصریح کرد: از ابتدا تا کنون تعداد دو هزار و ۶۱۵ نفر که در لرستان مبتلا به کرونا بوده‌اند پس از درمان به بهبودی کامل دست یافته‌اند.

به هر روی، شیوع ویروس تاج دار کووید ۱۹ و سختی فرآیند مهار آن ما را به این نتیجه می‌رساند که همچنان باید با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به هم زیستی با کرونا ادامه دهیم تا شاهد کاهش ابتلای به این ویروس در سطح جامعه و مرگ ناشی از آن باشیم.

گذر از این شرایط نیازمند استمرار رعایت الزامات بهداشتی در همه اماکن، بانک‌ها، ادارات، پاساژها و بازارهایی است که مردم روزانه و به صورت گسترده با آنها سر و کار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1430359
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.