سید امین قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بر اثر زلزله ظهر امروز فقط بندکشی چند کنگره از قلعه فلک الافلاک دچار آسیب شده و چند آجر از کنگره ها ریزش کرده است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی قلعه فلک الافلاک بیان کرد: اکنون تیم ارزیاب و کارشناسی این اداره کل در حال بررسی این قلعه تاریخی است و هیچگونه آسیب جدی به این بنای تاریخی گزارش نشده است.

زمین لرزه نخست با مرکزیت فیروزآباد الشتر در عمق هفت کیلومتری زمین بوده و ساعت ۱۲ و ۳۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه به وقوع پیوست که کمتر از یک ساعت پس  آن زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در چگنی واقع در ۳۰ کیلومتری خرم آباد رخ داد.

قلعه باستانی فلک الافلاک یک بنای عظیم آجری ساخته دوره ساسانی از شاخص‌ ترین آثار تاریخی ایران و جهان است که بر روی تپه ‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌ آباد استوار شده و زیبایی و معماری شگفت‌ انگیز این قلعه موجب شده که از سوی بسیاری از کارشناسان به ‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.
این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌ عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌ بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته ‌شدن شهر جدید خرم‌ آباد این قلعه نیز به ‌نام خرم‌آباد معروف شد و احتمال می رود نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.
این بنای کم ‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.