شهرود امیرانتخابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضوابط و مقررات عرصه و حریم پنج اثر تاریخی گیلان در دفتر ثبت آثار تاریخی کشور تصویب شده  و با ابلاغ حریم این پنج اثر از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار، دستگاه های اجرایی مکلف به رعایت ضوابط یاد شده هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی استان، نقشه و ضوابط و مقررات مربوط به آثار تاریخی  بقعه شیخ زاهد لاهیجان، تی تی کاروانسرای سیاهکل، آرامگاه کاشف السلطنه لاهیجان، محوطه باستانی مارلیک رودبار و گورستان باستانی لیارسنگ بن املش، که همه آنها به ثبت ملی رسیده اند؛ تهیه شد و پس از مطالعه و بررسی کارشناسی، اقدامات لازم برای تصویب نهایی این آثار در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: پیرو ارسال پرونده ها و متعاقب برگزاری جلسه شورای ثبت و حریم آثار تاریخی کشور، در نهایت با تایید اعضاء حریم آثار مذکور تایید و تصویب شد.
امیرانتخابی اظهار داشت: پس از تصویب نهایی ضوابط قانونی حریم آثار ذکر شده و ابلاغ آن، تمامی ارگان های ذیربط موظفند در راستای حفظ حریم حفاظتی و منظری این آثار تاریخی ، قبل از هر گونه ساخت و ساز در مجاورت این آثار و محوطه ها ، هماهنگی های لازم را با این اداره کل انجام دهند.
یک هزار و ۸۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
۱۸۸۱/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.