عبدالرضا بازدار روز شنبه در جلسه ستاد مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی افزود: پس از مشاهده علائم ابتدایی  بیماری های برگی گندم به ویژه زنگ زرد تا امروز ۱۵ هزار هکتار مبارزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین تا کنون ۲۴۰ هزار هکتار مبارزه علیه علف های هرز و ۳۵ هزار و ۵۵۳ هکتار مبارزه با آفت سن غلات در مرحله سن مادر انجام شده که این اقدامات تاثیر بسزایی در پیشگیری از کاهش تولید این محصول داشته است.

وی بیان کرد: از ابتدای عملیات داشت در مزارع غلات استان به ویژه گندم تاکنون هفت هزار دستگاه سم پاش پشت تراکتوری، ۷۰ دستگاه سم پاش توربولاینر، ۲ هزار سم پاش پشتی موتوری و یکهزار سایر دستگاه ها برای انجام عملیات مبارزه با عوامل خسارت زا به کار گرفته شد.

وی با بیان اینکه در این راستا از سه فروند پهباد برای سم پاشی و مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی بهری گیری شده اظهار داشت: تنوع بذر مورد استفاده در استان بسیار است و حدود ۱۴ رقم بذر گندم دیم و ۹ رقم بذر گندم آبی دراستان کشت می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود، وضعیت بارندگی ها، رطوبت و دمای هوا و شدت وزش باد احتمال گسترش زنگ زرد در تمامی مزارع استان وجود دارد و تمامی شهرستانهای استان در معرض خطر و اپیدمی  این بیماری هستند بنابراین تمامی شهرستانها باید با رصد و پایش های مداوم و هماهنگی و نظارت معاونت بهبود تولیدات گیاهی  جهت مبارزه با این معضل آمادگی لازم را داشته باشند.

بازدار تاکید کرد: در این راستا با اولویت مزارع آبی و تمامی مزارع بذری گندم  است تا بتوان از گسترش عوامل خسارت زا جلوگیری کرده و سال پرباری در برداشت این محصول استراتژیک داشته باشیم.

۲۹۸ هزار و ۲۴۱ تن گندم مازاد کشاورزان استان پارسال به صورت تضمینی خریداری و مجموع ۵۰۰ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان مطالبات این قشر به طور کامل تا شهریورماه تسویه شده و حدود ۲۵۰ هزار هکتار از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان زیر کشت گندم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.