سید امین قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: چشمه «اراز» که اثری طبیعی به شمار می‌رود، از آبخوان کارستی سفیدکوه سرچشمه می‌گیرد و در میان مردم شهر خرم‌آباد از اهمیت و ارزش خاطره انگیز بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مردم خرم‌آباد از گذشته بر این باور هستند که آب این چشمه «اِراز = غم‌باد» در دفع بیماری تیروئید مؤثر است، افزود: اگرچه موضوع بالا بودن مقدار یُد موجود در آب این چشمه، از نظر علم پزشکی به اثبات نرسیده اما کارکرد شفابخش آن در رفع مشکل تیروئید به صورت یک باور قدیمی همچنان در ذهن ساکنان قدیم شهر جریان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اضافه کرد: نمادی که بر روی این چشمه‌ی خاطره‌انگیز قرار گرفته، یک آبریز مفرغی مکشوفه از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه‌ی «پاتختسنگ‌تراشان» معبدی سه‌هزار ساله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان خرم‌آباد است که توسط دکتر مهرداد ملک زاده و دکتر عطا حسن پور در زمان شش سال حفاری شد.

قاسمی ادامه داد: این جام مفرغی به ابعاد دوازده برابر بزرگ‌تر، کپی‌برداری شده و هم اکنون نمونه‌ی اصلی آن در موزه‌ی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد نگه‌داری می‌شود.

وی یادآور شد: این تکوک (ریتون) یا جام مفرغی از جمله اشیا نفیس و بی‌مانند در ایران باستان به شمار می‌رود که با الهام از عناصر رازآمیز شفابخشی، تطهیر و پاکی، برکت‌بخشی و آمیختگی با اساطیر کهن ایران زمین ساخته و به نیایشگاهی مقدس در زمان خود نثار شده است.

عطاالله حسن پور کارشناس باستان شناسی استان هم در این خصوص گفت: سینه‌ی این ظرف لوله‌دار با دقت بسیار به شکل پیرمردی با صورتی گرد، چشمانی برآمده از جنس عقیق قهوه‌ای رنگ، ابروان و گونه‌های برجسته به روش چکش‌کاری و قلم‌زنی، با ده میخ پرچ کروی شکل به بدنه‌ی ظرف متصل است، میخ‌های پرچ شبیه به گردن‌بند یا دانه‌های تسبیح در کنار هم قرار گرفته‌اند.

حسن پور بیان کرد: یکی دیگر از روش‌های دفع بیماری اراز، یا رهایی از غم و غصه، آویختن تسبیحی به نام اراز در گردن افراد مبتلا بود که هنوز هم این سنت در برخی مناطق غرب کشور رواج دارد.

این نماد فرهنگی- تاریخی با همکاری شهرداری خرم‌آباد، طرح و ایده پردازی عطا حسن پور کارشناس میراث فرهنگی لرستان و به دست هنرمند پیکرتراش، محمد نجم سهیلی ایجاد و در ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۸ بر روی چشمه اراز نصب شد. ‍‍

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.