دریافت 9 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با فروکش کردن بارش باران در لرستان، وضعیت این استان به حالت نرمال نزدیک می‌شود، برخی شهرستان‌های لرستان شب گذشته ساعات هراس‌انگیزی را پشت سر گذاشتند و همچنان راه ارتباطی برخی روستاها مسدود، گاز معمولان قطع و برخی محورها دچار آب‌گرفتگی است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

مطابق اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی بعدازظهر امروز از جو استان لرستان خارج می‌شود.

آخرین اخبار بارندگی‌های لرستان را در زیر می‌خوانید.

برق ۲ روستای «معمولان» قطع است

علی محمودی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برق ۲ روستای معمولان شامل افرینه و دمرود افرینه با بالا آمدن آب رودخانه کشکان و بارش شدید باران قطع شد.

وی گفت: درحال حاضر راه‌های دسترسی به شبکه برق قطع شده و امکان دسترسی نیروها به شبکه برق وجود ندارد.

مدیر شرکت توزیع نیروی برق معمولان افزود: بر اثر بارش باران خطوط انتقال برق بخش معمولان در اثر سیلاب تخریب شد که با تلاش جهادی کارکنان این شرکت مشکل برطرف شد و بخش معمولان و روستاها برقدار شدند.

محمودی گفت: نیروهای شرکت توزیع برق مستقر در قلعه نصیر درحال تلاش برای رسیدن به روستاهای افرینه و دمرود افرینه هستند که مشکل برق این روستاها برطرف شود.

بارش ۱۰۸ میلی‌متر باران در لرستان طی ۴۸ ساعت گذشته

روابط عمومی هواشناسی لرستان میزان بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته در این استان و تا ساعت ۹:۳۰ امروز چهار شنبه را اعلام کرد.

براین اساس در خرم آباد ۹۵.۲ میلی متر، در بروجرد ۱۱۷.۶ میلی متر، در الیگودرز ۶۵.۳ میلی متر، در کوهدشت ۱۰۶.۵ میلی متر، در پلدختر ۸۰.۱ میلی متر، در دورود ۱۳۰.۲ میلی متر و در الشتر ۱۲۴.۵ میلی متر بوده است.

همچنین در نورآباد ۱۴۵.۲ میلی متر بارش باران، در ازنا ۹۰.۳ میلی متر، در رومشکان ۱۰۵.۳ میلی متر، در سراب دوره ۱۱۱.۱ میلی متر، در ایمان آباد ۸۳.۵ میلی متر، در سیلاخور ۹۴.۵ میلی متر، در سپیددشت ۹۷.۱ میلی متر، در ریمله ۱۱۷.۱ میلی متر و در شول آباد ۱۶۶.۵ میلی متر بارش باران ثبت شده است.

میانگین بارش‌ها در لرستان نیز ۱۰۸.۱ میلی متر اعلام شده است.

جاده پلدختر-اندیمشک مسدود شد

مرتضی کائیدی در گفت و گو با خبرنگار مهر در پلدختر اظهار داشت: جاده پلدختر-اندیمشک در نزدیکی روستای پاعلم در ۲ نقطه بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه سیمره مسدود شد.

وی از رانندگان خواست از تردد در این محور خودداری و از مسیر آزاد راه تردد کنند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: براثر طغیان رودخانه آب در حال ورود به منازل روستای چم مهر پایین است و مردم منازل خود را ترک کرده‌اند.

کائیدی عنوان کرد: به دلیل بالا آمدن رودخانه کشکان خاک ریز پل‌های کیان آباد و بابازید تخریب شد و راه ارتباطی با شهر قطع شده است.

راه ۷۰ روستای دلفان قطع شده است / انتقال ۲ هزار نفر از ساکنان حاشیه رودخانه

حشمت بهمنی فرماندار دلفان با اشاره به اینکه با توجه به حجم بالای بارندگی در دلفان و ذوب برف‌ها انبوهی از رواناب به سمت شهر سرازیر شد، اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون بدون کوچک‌ترین تلفات و با حداقل خسارت‌ها بحران مهار شد الان در شهرستان مشکل خاصی در خصوص زیرساخت‌های آب، برق و گاز نداریم.

وی با بیان اینکه ۲ هزار نفر از ساکنان حاشیه رودخانه در شهر و روستاها جابه جا شده‌اند و‬ سه باب مسجد و سه باب دبیرستان با ظرفیت ۵۰۰ تخت در اختیار مردم قرار گرفت و عملیات امداد و نجات مردم انجام شده است، تصریح کرد: الان آب در شهرستان فروکش کرده است و خوشبختانه حادثه‌ای نداشته‌ایم.

فرماندار دلفان با تاکید بر اینکه قبل از آغاز بارش‌ها مردم خودشان اقدام به تخلیه کرده بودند و درب منازل و واحدهای در مسیر آب را ایزوگام کردند، لذا خوشبختانه سیل حادثه‌ای در پی نداشت، افزود: تعدادی واحد مسکونی و تجاری هم دچار آبگرفتگی شده‌اند که در اسرع وقت اقدام به تخلیه آب شد.

بهمنی با اشاره به اینکه در حوزه روستایی در بخش «خاوه» چند روستا دچار آب گرفتگی شد که رفع خطر شده و تقریباً اوضاع عادی است، ادامه داد: ۳ دهنه پل بزرگ در شهرستان تخریب شده است که شامل پل بزرگ نورآباد به منطقه امامزاده ابراهیم یا بابابزرگ، پل منطقه میرزاآباد و یک پل دیگر که ۱۰ روستا را به شهر وصل می‌کند، می‌شود.

وی یادآور شد: ۷۰ روستای شهرستان دلفان فاقد راه هستند و در خصوص مواد غذایی و تهیه علوفه دام‌های آنها در مضیقه هستیم؛ لذا باید در ارسال ماشین آلات برای احداث مسیرهای جایگزین این روستاها تسریع شود.

حجم سیلاب رودخانه «کشکان» به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد

رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه چند روز پیش اعلام شد که یک سامانه بارشی قوی وارد لرستان می‌شود و بارش‌های سنگینی را به دنبال دارد و این بارش‌ها شامل دو موج بارشی است، اظهار داشت: موج اول بارشی از غروب روز دوشنبه وارد استان شده و ریزش‌های آن تا غروب امروز سه شنبه ادامه داشت.

وی با بیان اینکه موج دوم بارش‌ها از امشب آغاز شده و تا ظهر چهارشنبه ادامه دارد، تصریح کرد: تا کنون حداکثر دبی سیلابی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه و دبی سیلابی در رودخانه کشکان به ۱۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در شهر پلدختر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان یادآور شد: دبی رودخانه تیره به ۱۳۵ مترمکعب در ثانیه و دبی رودخانه بادآور نورآباد نیز به ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه موج دوم بارش‌ها وضعیت خطرناک‌تری دارد و ریزش‌های جوی آن بیشتر در نقاط شمالی استان است، افزود: با تداوم بارش‌ها پیش بینی می‌کنیم پیک سیلاب در رودخانه‌ها فردا بعدازظهر اتفاق بیفتد و در بین همه رودخانه‌های لرستان سه کانون بحران خواهیم داشت، یکی حوزه رودخانه کشکان و شهرها و روستاهای مسیر آن، دوم رودخانه تیره دورود و شهر و روستاهای مسیر آن و کانون سوم شهر نورآباد است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد دبی سیلابی رودخانه کشکان به ۴۸۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی رودخانه تیره نیز به ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه می‌رسد، یادآور شد: دبی خرم رود تا ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است و بخشی از سیلاب را می‌توانیم در ظرفیت خالی این سدها کنترل و مهار کنیم، تصریح کرد: اما در حوزه رودخانه کشکان که حوزه بزرگی است و بیش از ۹۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و وحشی‌ترین سرشاخه حوزه کرخه محسوب می‌شود، فقط سد ایوشان را داریم که سد کوچکی است و ۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد و ۵۰ درصد حجم خالی آن ۲۶ میلیون مترمکعب می‌شود.

میرزایی ادامه داد: پیش بینی کرده‌ایم حجم سیلابی که از کشکان فردا عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ بنابراین این ۲۶ میلیون مترمکعب ذخیره سد ایوشان تغییر محسوسی در میزان سیلاب ندارد.

وی تاکید کرد: راهکار اساسی مهار و کنترل سیلاب کشکان و شهرستان‌های پلدختر و چگنی ساخت سدهای معشوره، مخملکوه و سراب تلخ خرم آباد، چولهول و بن لار پلدختر است.

تخلیه ساکنان ۷ روستای الیگودرز / ۲۷ واحد مسکونی خسارت دید

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز با اشاره به شدت بارندگی‌ها در شهرستان الیگودرز، اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از معابر شهر الیگودرز دچار آب گرفتگی شده که نیروهای امدادی، شهرداری و هلال احمر در سطح شهر مشغول رفع این آب گرفتگی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه جاده الیگودرز به زز و ماهر در گردنه «گله بادوش» به دلیل ریزش بهمن بسته است، بیان داشت: همچنین رودخانه زز طغیان کرده و بیش از ۱۶۰ میلی متر در بخش زز و ماهرو و ذلقی بارش باران داشته‌ایم.

فرماندار الیگودرز، گفت: جاده اصلی شول آباد - خرم آباد به دلیل ریزش و امکان اینکه تهدیدی باشد برای مسافران در حال حاضر بسته است، در مسیر ذلقی رانش زمین داریم و جاده الیگودرز به بخش ذلقی نیز بسته است.

کشکولی با تاکید بر اینکه چند روستای شهرستان در محاصره آب هستند، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با کمک نیروهای امدادی، بسیج و نیروهای مردمی، بخش عمده‌ای از ساکنین هفت روستا را که در معرض خطر هستند تخلیه و به جای امن منتقل کنیم.

وی، بیان داشت: با تمهیدات اندیشیده شده تردد ماشین‌های سنگین در محور الیگودرز - اصفهان برای امشب تا صبح متوقف شده است.

فرماندار الیگودرز، یادآور شد: متأسفانه سیلاب به ۲۷ واحد مسکونی در بخش‌های مختلف شهرستان خسارت عمده وارد کرده است که ساکنان آنها به مناطق امن منتقل شدند.

قطعی راه ۱۵۰ روستای لرستان / منازل مردم در ۳ شهرستان دچار خسارت شد

گودرز امیری معاون استاندار لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به اینکه میزان بارش در لرستان ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلی متر پیش بینی شده است که تا الان حدود ۷۰ میلی متر بارش داشته‌ایم، اظهار داشت: سطح رودخانه‌ها بالا آمده و همچنان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ستادهای مدیریت بحران در سطح استان تشکیل شده است، تصریح کرد: ۴۰۰ اکیپ خدماتی و امدادی شامل آب، برق، گاز، هلال احمر و… در سطح نقاط حساس استان مستقر شده‌اند.

معاون استاندار لرستان با تاکید بر اینکه تا الان راه دسترسی ۱۵۰ روستا قطع شده است، افزود: ‬گاز شهر معمولان قطع شده است، در مسیر جاده‌ها ریزش و رانش داشته‌ایم و در رابطه با جابه جایی مردم تلاش می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه در شهرستان دلفان و خرم آباد و چگنی تعدادی از خانه‌ها آسیب دیده که در حال بررسی است، گفت: زیرساخت‌های استان آسیب جدی دیده‌اند به ویژه زیر ساخت‌هایی که در سیل فروردین آسیب دیده‌اند و به طور دائمی مرمت نشده‌اند.

۷ پل موقت لوله‌ای در لرستان تخریب شد / گزارش ۱۰۶ مورد ریزش و رانش

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ناپایدار جوی و آغاز بارش‌های سیل آسا از ساعات ابتدایی روز تعداد ۴۰۰ نفر نیرو در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای لرستان مستقر شده‌اند، اظهار داشت: هم اکنون در همه شهرستان‌ها بارش شدید باران را شاهدیم.

وی با بیان اینکه همچنین در سطح استان شاهد افزایش سطح آب رودخانه‌ها هستیم که تاکنون طغیان یا انسداد قابل توجهی نداشته‌ایم، تصریح کرد: ریزش و رانش‌های مقطعی توسط عوامل راهداری سریعاً پاکسازی و تردد در تمام محورهای اصلی برقرار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه ۶۳ مورد آبگرفتگی در محورها گزارش شده است، از جمله در محور سپیددشت بخش پاپی که در اکثر نقاط آن آب گرفتگی شدید داریم، گفت: ۱۰۶ مورد ریزش و رانش در سطح محورهای استان نیز گزارش شده که بلافاصله نیروهای راهداری وارد عمل شده‌اند.

شرفی خاطرنشان کرد: همچنین ۷ موقت لوله‌ای در استان تخریب شده است.

وی افزود: در محور الیگودرز- بزنوید پل لوله‌ای موقت «سه پلان» به طور کامل تخریب شده است، در محور الشتر به خرم آباد دستک پل «چشمه سرده» دچار آبشستگی شدید شده که یک لاین از این محور مسدود است؛ در محور شاهیوند نیز پل «ورپل» دچار آبشستگی خاکریز قبل از پل شده و انسداد محور شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.