به گزارش ایرنا، لرستان همواره از استان هایی بوده که حس مسوولیت سیاسی بالایی نسبت به کشور داشته و مشارکت بالای مردم این دیار در انتخابات مختلف نشان می دهد این رویداد سیاسی از اهمیت دوچندانی برای لرستانی ها برخوردار است.

به همین دلیل مردم استان به شدت بیشتری درگیر انتخابات و حال و هوای آن می شوند و همواره پیگیر آمار، اطلاعات و اخبار مختلفی در این زمینه هستند که در این نوشتار تلاش شده یک جمع بندی کلی از چهره انتخاباتی استان ارائه شود.

رقابت هر ۲۰ کاندیدا برای کسب یک کرسی

بنابر آخرین اعلام ستاد انتخابات لرستان تا شامگاه چهارشنبه ۳۰ بهمن با انصراف ۱۱ کاندیدای انتخاباتی مجلس یازدهم در استان طی امروز چهارشنبه، تعداد افراد باقی مانده در میدان رقابت به ۱۸۳ نفر کاهش یافته و با توجه به اینکه ۹ نفر در خانه ملت وکیل مردم لرستان هستند برای هر یک کرسی نمایندگی حدود ۲۰ نفر رقابت می کنند.

از این تعداد نامزد انتخاباتی، ۱۷۳ نفر مرد و ۱۰ زن برای تصدی ۹ کرسی مجلس شورای اسلامی در ۷ حوزه انتخابیه با هم به رقابت خواهند پرداخت .

طبق آخرین آمار اعلام شده به تفکیک در حوزه انتخابیه خرم آباد وچگنی ۴۹ نفر، بروجرد ۳۱ نفر، الیگودرز ۱۶نفر، دورود وازنا ۲۰ نفر، کوهدشت و رومشکان۳۶نفر، دلفان و سلسله ۱۰ نفر و در پلدختر ۲۱ نفر کاندیدا حضور دارند .

مجموع داوطلبان و نامزدهای انصرافی این دوره  ۸۱ نفر هستند که در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی ۲۳، بروجرد ۱۱، الیگودرز هفت، دورود و ازنا ۱۱، کوهدشت و رومشکان هفت، دلفان و سلسله ۱۸ نفر و پلدختر چهار نفر بوده اند. 

یکهزار و ۴۸۹ شعبه آرای لرستانی ها را جمع آوری می کنند

 در این دوره از انتخابات یکهزار و  ۴۸۹ شعبه برای استان پیش بینی شده است که از این تعداد ۷۲۵ شعبه شهری و ۷۶۴مورد روستایی می باشد.

همچنین تعداد شعب اخذ رای ثابت و سیار نیز به ترتیب ۸۹۴ و ۵۹۵ مورد است.

واجدان شرایط رای چند نفر هستند؟

 آمار واجدین شرایط رای دادن در استان را یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۴۴ نفر اعلام  شده که از این تعداد ۷۴۱هزار و ۹۸۶ نفر مرد و ۷۳۸ هزار و ۶۵۸ نفر دیگر زن هستند .

واجدین شرایط رای در حوزه خرم آباد و چگنی ۴۶۸ هزار و ۳۳۰، بروجرد ۲۸۱ هزار و ۳۰۵، الیگودرز ۱۱۲ هزار و ۵۴۷، دورود و ازنا ۲۰۷ هزار  و ۸۹۲، کوهدشت و رومشکان ۱۶۹ هزار و ۷۱۹، سلسله و دلفان ۱۷۹ هزار و ۱۵۴ و پلدختر ۶۱ هزار و ۶۹۶ نفر می باشند.

۶۸ هزار رای اولی لرستان بهار سیاست را تجربه می کنند

 ۶۸ هزار و ۴۳۸ نفر شامل ۳۵ هزار و ۸۷ نفر مرد و ۳۳ هزار و ۳۵۱ نفر زن برای بار اول در انتخابات شرکت می کنند.

متولدین روز دوم اسفند ۱۳۸۰/۱۲/۲ و قبل از آن با در دست داشتن شناسنامه و شماره ملی می توانند در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رای دهند.

عوامل اجرایی انتخابات

همچنین عوامل اجرایی انتخابات از بدو تشکیل هیات های اجرایی تا برگزاری انتخابات یکهزار و ۱۱۱ نفر هستند و یکهزار و ۵۰۰ نفر نیز به عنوان بازرس در شعبه ها فعالیت خواهند داشت.

بنابر اعلام رییس ستاد انتخابات لرستان بیش از ۱۷ هزار نفر در حوزه های اجرایی و امنیتی انتخابات استان حضور دارند.

شعب ثابت سه تا پنج نفر و در شعب سیار ۲نفر نیرو، برقراری نظم و امنیت را برعهده دارند، و در مجموع ۹۸۹ شعبه توسط نیروی انتظامی، ۵۰۰ شعبه سپاه حضرت ابوالفضل (ع) پوشش می هد و علاوه براین  هزار نفر نیرو هم سپاه به مجموعه کمک کرده است.

لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در خانه ملت دارد و بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت لرستان  یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۴۹ نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.