علیرضا تابش  چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت به علت نداشتن منابع مالی، پیشنهادی مبنی برافزایش تسهیلات وپرداخت کمک بلاعوض به سیلزدگان را نمی پذیرد.

وی افزود: با توجه به حجم زیاد حوادث در نقاط مختلف کشور، تا کنون دولت توانسته حدود پنج هزار میلیارد تومان وام، ۲ هزار میلیارد تومان بلاعوض و یکهزار میلیارد تومان در زمینه عمرانی به حادثه دیدگان کمک کند.

رییس بنیادمسکن انقلاب اسلامی گفت: کار تعمیر ۲۰ هزار واحد لرستان به اتمام رسیده و تحویل داده شده است.

تابش، سرعت بازسازی واحدهای احداثی لرستان را خوب توصیف کرد و یادآور شد: این واحدهای احداثی تا فروردین ماه سال آینده و سالگرد سیل تکمیل می شود.

وی افزود: حدود یکهزارو ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مناطق سیلزده هزینه شده و بازسازی های سیل در استان ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که دراین مدت کوتاه درکشور رکورد خوبی داشته و در این راستا از مسوولان به ویژه بنیاد مسکن قدردانی  می شود.

رییس بنیادمسکن انقلاب اسلامی به روستای سیل زده ملاوی اشاره کرده و گفت:این روستا دارای هشت واحد مسکونی بوده که آن را به ۳۰ واحد تبدیل کردند و دولت نیز این را پذیرفته اما امکان انتقال و جابجایی آنها به شهر وجود ندارد.

تابش افزود:جهت تعیین تکلیف سیلزدگان روستای ملاوی دولت در نظردارد یا در منطقه اردوگاه نزدیکی این روستا یا هرروستایی که بتوان زمین در اختیار آنها قرارداد بنیاد مسکن مانند روستاهای سیلزده منطقه با خریداری زمین ،پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض به جابجایی آنها کمک کند.

وی یادآور شد: مبلغ ۳۰ میلیون تومان جهت خرید زمین در اختیارسیلزدگان ملاوی قرارداده می شود اما به هیچ وجه نمی توان فرمولی که برای ۱۰ هزار نفرسیل زده در شهرستان اجرا شده را به خاطر هشت یا ۳۰ نفر به هم زد.

وی افزود: سیلزدگان روستای ملاوی هر چه بیشتر صبرکنند اوضاع آنها بدتر می شود از این رو پول خود را تحویل بگیرند که بنیاد مسکن آمادگی دارد در هر روستایی به جز شهر به آنها تسهیلات و کمک بلاعوض جهت احداث پرداخت کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تسهیلات به ۲ صورت جعاله و بازسازی به سیلزدگان پرداخت می شود که تسهیلات جعاله سررسید آن فرا رسیده و در حال رایزنی برای گرفتن تنفس برای سیلزدگان در پرداخت اقساط این وام ها هستیم، تسهیلات بازسازی ۲ یا سه سال تنفس دارند و دارای ۱۲ سال دوره تقسیط می باشند.

تابش یادآور شد: دولت در شرایطی قرار گرفته که منابع مالی کشور به دلایل مختلف تحریم، محدود است و  اعتبارات کافی نیست از این رو بازسازی ها باید محدود باشد.

وی افزود: در این شرایط کمک های دیگری مانند کمک ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض از سوی جمعیت هلال احمربه حادثه دیدگان پرداخت و سیمان ، نقشه و پروانه رایگان نیز به آنها ارایه می شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از این رو زیربنای واحدهای احداثی سیلزدگان باید به گونه ای باشد که تسهیلات اعطایی بتواند پاسخگو باشد و در شرایطی که افراد زیربنا را خودسرانه و به میل خود افزایش دهند تکمیل آن مستلزم هزینه های بیشتر است که باید خود، آن را تامین کنند.

وی به استفاده از ظرفیت خیرین اشاره کرد و افزود: خیرانی که کمک های خود را به هلال احمر تحویل داده اند به طور مساوی بین سیلزدگان تقسیم شده و استان های معین نیز کمک هایی را از خیران استان خود بین سیلزدگان مستمند و کم درآمد توزیع کنند.   

تابش یادآورشد: شایسته است کمک هایی از سوی مردم و خیران جهت رفع کمبودها و نواقص در مناطق سیلزده صورت پذیرد و نحوه توزیع این کمک ها نیز به افراد خیر بستگی دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.