علی آشتاب روز سه شنبه در همایش تجلیل از نخبگان جامعه کارگری استان در الیگودرز افزود: این برنامه پنج ساله از سال ۹۵ آغاز شده و با هدف کاهش آسیب هایی از جمله اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی در محیط های کارگری در دست اجرا است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش آسیب های اجتماعی در محیط های کارگری اظهار داشت: طرح "کاج" در واحدهای کارگری با بیش از ۵۰ نفر نیروی کاری در حال اجرا و تاکنون ۲۰۰  کارگاه آموزشی با هدف پیشگیری از اعتیادو حفظ سلامت کارگران برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این طرح از  ظرفیت علمی و تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی  استفاده می شود و افرادی به عنوان  " بهبان" در واحدهای کارگری نسبت به آموزش، بیان پیامدهای خانمان سوز اعتیاد و مشروبات الکلی  فعالیت می کنند.

آشتاب با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در کاهش آسیب های اجتماعی بنگاه ها و واحدهای تولیدی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره آسیب اعتیاد می باشد و با توجه به اینکه جامعه کارگری سالم متضمن افزایش تولید و ثروت در کشور می شود باید به نحوی برنامه ریزی شود که با کاهش آسیب ها در محیط کاری، خسارتی به کیفیت تولید و درآمد بنگاه وارد نشود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به رصد مستمر محیط های کارگری استان در سال های اخیر گفت: واحدهای اقتصادی با نیروی کار بیش از ۵۰ نفر پایش شده اند  و در خصوص آسیب بنگاهها به اطمینان خاطر قطعی دست یافته و برنامه ریزی کرده ایم.

آشتاب بیان کرد: هرگونه اقدام در واحدهای تولیدی برای کاهش آسیب باید علمی، کارشناسی و خیرخواهانه باشد و از برخوردهای قهری و اخراج پرهیز شود که مهمترین عمل در این زمینه، اقدامات پیشگیرانه و آموزشی است.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می دهد هر کارگاه تولیدی که یک دلار برای اجرای برنامه های اجتماعی هزینه کرده ۵ تا ۱۶ دلار افزایش درآمد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین هر حادثه منجر به فوت که به واسطه اعتیاد یا سهل انگاری در محیط کاری رخ دهد بیش از یک میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد که با توجه به آسیب های  روحی و روانی ناشی از حوادث باید تلاش کنیم ناهنجاری های اجتماعی در محیط های کارگری به حداقل، کاهش یابد.

حدود ۶ هزار کارگر واحدهای تولیدی لرستان در سامانه طرح کارج ثبت و از این تعداد حدود پنج هزار نفر ارزیابی شده اند.

تعاونی‎های فعال لرستان ۲ هزار و ۸۳۶ واحد و از این تعداد ۴۷۸ تعاونی مربوط به بانوان است، حدود ۲۸ هزار نفر در تعاونی های لرستان مشغول به کار هستند و مشخصات ۱۲۵ هزار کارگر بیمه شده استان ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.