نادر موسیوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دود کش ها باید دارای شیب مثبت و جهت دودکش روبه بالا باشد چرا که در برخی موارد  دودکش دیوار در سطح پایین طراحی شده که بسیار خطرناک است.

وی اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید از لوله ها ی آکاردئونی استفاده کرد، این لوله ها به مرور زمان مقاومتشان را از دست داده، در آن افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی و در نهایت برگشت گاز ها ی ناشی از احتراق به فضا می شود، هم چنین با گذشت زمان دربدنه این لوله ها بر اثر حرارت و گذر هوای گرم، سوراخ های بسیار ریزی ایجاد شده که قابل رویت نیستند، گاز های سمی CO از طریق این سوراخ ها وارد فضا شده و باعث گاز گرفتگی می شود.

وی خاطر نشان کرد: دودکش های داخل دیوار باید از جنس مصالح ساختمانی مقاوم بوده و کاملا مستقل و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد.

وی بیان کرد: هر دودکش باید مستقل از دودکش های دیگر باشد، دلیل برخی از حوادث گاز گرفتگی در سال های اخیر انشعابات مشترک دودکش ها بود که بین واحدهای مختلف یک ساختمان وجود داشت.

معاون عملیات آتش نشانی بروجرد گفت:به کار بردن لوله های سیمانی در داخل دیوارهای ساختمان نیز خطرناک است چرا که به مرور زمان و بر اثر انبساط و انقباض ناشی از گرما و سرمای هوا، ترک هایی در این مکان ها ایجاد شده که گاز های منواکسید کربن از این طریق به داخل واحد ها و اتاق ها نفوذ کرده و حادثه گاز گرفتگی را موجب شده اند.

وی تاکید کرد: بعضی مواقع افراد به علت نبود دودکش، لوله بخاری را به بیرون پنجره انتقال می دهند که در این صورت محصولات احتراق و گاز های خروجی به دلایل مختلفی دوباره به داخل وسیله حرارتی و در نهایت فضای ساختمان پس زده شده و موجب گاز گرفتگی می شود، درصورت اجبار و نصب لوله از طریق پنجره، به ازای کشیدن هریک متر لوله افقی، باید ۳متر به صورت عمودی و روبه بالا نصب و در بالای آن هم یک کلاهک H به کار گذاشته شود.

موسیوند خاطر نشان کرد: دودکش های دیواری باید در نهایت استقامت و ایستایی لازم، حداقل ۶۰ سانتی متر بالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد و در انتها کلاهک H نصب شود.

وی اظهار داشت: یک دستگاه هشدار دهنده گاز CO در نزدیک سیستم های گرمایشی به ویژه در فضاهای بسته نصب شود تا اگر اشکالی در سیستم دودکش ها ایجاد واین گاز سمی و خطرناک به هرشکلی منتشرشد افراد پیش از اینکه دچار گاز گرفتگی شوند از این مهلکه نجات یابند.

وی تاکید کرد: تجهیزات و وسایل گرمایشی غیر استاندارد مانند اجاق گاز به ویژه در محیط های کارگری موجب اتفاقات ناگواری شده است.

معاون عملیات آتش نشانی بروجرد گفت: روشن کردن خودرو در فضای بسته نظیر گاراژ و پارکینگ به مدت طولانی نیز سبب گاز گرفتگی و حتی مرگ افراد می شود همچنین استفاده از موتور برق پرتابل و روشن کردن آن بخصوص در فضای بسته، بسیار خطرناک است وامکان وقوع حوادث گاز گرفتگی را افزایش می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.