پیمان اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تعداد از افراد دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن با حضور به موقع و امدادرسانی تکنیسین های فوریت های پزشکی استان گیلان از مرگ نجات یافتند.

وی با بیان اینکه ۶۸ نفر از افراد دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن مرد و ۳۹ نفر زن هستند، اظهار داشت: این افراد دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن گروه سنی چهار تا ۸۰ سال را شامل می شود.

به گفته وی  ۹۸ نفر از این افراد به صورت سرپایی و یا انتقال به مراکز درمانی مورد امدادرسانی قرار گرفتند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های ایمنی برای جلوگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن خاطر نشان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه از هر گونه استفاده از بخاری های بدون دودکش در محیط بسته باید خودداری شود، اظهار داشت: دقت در داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است، دلیل سرد بودن دودکش بخاری خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از آن است.

اسدی اضافه کرد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود، ضمن این که از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه نیز باید خودداری شود.

در ارتباط با چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند، اولین کار، خارج کردن فرد مسموم از محل آلودگی و ورود آنها به هوای آزاد است، برای این کار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شده ، در و پنجره ها را سریع  باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس گرفته و نشانی  دقیق محل را بدهید.

هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار داده نشود، اتصالات گاز را بسته و از روشن کردن لامپ و آتش خودداری شود.

گاز منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می شود، بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز ها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با این گاز هستند.

علائم مسمومیت با منوکسیدکربن می تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی ، تندتند نفس کشیدن و بی قراری از علائم مسمومیت با این گاز است.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان دارای ۱۳۸ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو دستگاه موتور لانس و یک فروند هلیکوپتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.