کشت محصولات آبدوست در حالی در اغلب مناطق حاصلخیز کشور انجام می شود که این شیوه کشت با توجه به بحران کم آبی افزایش هم یافته است و با روندی صعودی در حال گسترش است.

در حالی که هر سال الگوی کاشت از سوی سازمان جهاد کشاورزی به مجموعه های خود برای کاشت انواع محصولات کشاورزی مطابق این الگو ارسال می شود اما کشاورزان بی توجه به نقش مهمی که کاشت محصولات کشاورزی مطابق الگوی ارائه داده شده از سوی جهاد کشاورزی دارد اصرار به کاشت محصولات آبدوست دارند و حتی در بیشتر مواقع چندین برابر حجم مجاز کشت می کنند بی آنکه به عواقب آن بیاندیشند.
شهرستان سلسله نیز از این رویه بی نصیب نبوده و رواج کاشت محصولات آبدوست خصوصا محصول سیب زمینی آن هم توسط کشاورزان غیربومی در دشت حاصلخیز الشتر به شدت در حال افزایش است به گونه ای که ادامه این روال منابع آبی و خاکی شهرستان را در سال های آتی با مشکل مواجه خواهد کرد.
سرپرست امور آب شهرستان سلسله در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تشکیل کارگروههای زیر مجموعه شورای حفاظت منابع آب نقش مهمی در این راستا دارد که با توجه به مشارکت بخش خصوصی در این زمینه با انجام کارهای تحقیقاتی و کاربردی می توان در شورای حفاظت از آب جهت صیانت از منابع آبی و خاکی شهرستان اقدامات مفیدی صورت داد.
ذبیح جودکی با اشاره به اهمیت جایگاه مصرف منابع آب در توسعه شهرستان سلسله، افزود: تصمیمات مطلوب و مصرف بهینه آب که مورد تاکید دولت تدبیر و امید نیز هست در دستور کار شورای حفاظت قرار گرفته که امیدواریم با آگاه سازی بهره برداران در خصوص تبعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کشت محصولات آبدوست بتوانیم در توسعه منابع آبی این منطقه گامی اساسی برداریم.
وی با اشاره به برنامه های پیش رو جهت جلوگیری از کاشت محصولات آبدوست در شهرستان، تصریح کرد: رعایت الگوی کاشت مصوب در سال زراعی جدید، جلوگیری از کشت محصولات آبدوست، نصب کنتور هوشمند برای چاههای کشاورزی، تجدید نظر در تعرفه ریالی آب بهای محصولات آبدوست، کنترل تمدید پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی و هماهنگی با امور برق شهرستان از بود که در این راستا در شهرستان اجرا می شوند.
وی اطلاع رسانی و آگاه سازی بهره برداران تعاونی ها ی آب بران را در خصوص کاشت محصولات آبدوست بخصوص سیب زمینی و اثرات نا مطلوب آن بر آب و خاک منطقه را نیز در این راستا بسیار مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: متاسفانه ورود کشاورزان غیربومی به شهرستان و پیشنهاد  اجاره زمین های کشاورزی مرغوب به قیمت های خوب باعث شده که اکثر کشاورزان شهرستان به اجاره زمین های خود ترغیب شوند در حالی که از عواقب آن چندان مطلع نیستند.

جودکی افزود: غالب کشاورزان در مقابل ممنوعیت هایی که اعمال می کنیم مقاومت می کنند و گاه تنش هایی بزرگی هم ایجاد می کنند که در این راستا ضروری است کلاس های توجیهی برای آنها برگزار شود.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز با بیان اینکه آنچه مد نظر جهاد کشاورزی می باشد افزایش تولید با برنامه و منطقی است، عنوان کرد: سالانه الگوی کاشت انواع محصولات توسط جهاد کشاورزی به تمامی مراکز ابلاغ می شود.
رضا سوخته زاری با اشاره به رواج یافتن کاشت محصولات آبدوست از جمله سیب زمینی در دشت فیروزآباد شهرستان و بحران سوء مصرف انواع کودهای شیمیایی به‌ ویژه کودهای ازته در این دشت، عنوان کرد: متاسفانه مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی اثرات مخربی از قبیل سفت شدن و افزایش شوری خاک و افت کیفیت محصولات برداشت شده را به همراه دارد ضمن آنکه منجر به کاهش منابع آبی شهرستان نیز خواهد شد.
وی با تاکید بر مخالفت جهادکشاورزی با کاشت بی رویه محصولات آبدوست خصوصا سیب زمینی توسط کشاورزان غیربومی در شهرستان خاطرنشان کرد: باید کشاورزان شهرستان نیز مانع مصرف بی رویه منابع آبی شهرستان شده و اراضی کشاورزی حاصلخیز خود را به کشاورزان غیربومی اجاره ندهند.
وی با تاکید بر کاشت محصولات آبدوست در سال آینده بر اساس الگوی کشت، تصریح کرد: قطعا هرگونه کاشت این محصولات خارج از طرح الگوی کاشت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و افراد غیر بومی نیز در سهمیه اختصاصی الگوی کاشت شهرستان هیچ جایگاهی نخواهند داشت.
فرماندار سلسله نیز با تاکید بر اینکه منابع آبی به عنوان مهم ترین عامل توسعه پایدار تلقی می‌شوند و باید با صیانت از این منابع ارزشمند و با نگاه منطقی مشکلات این حوزه را رفع کنیم، عنوان کرد: اجماع مسئولان و آگاه سازی مردم ابزار مهمی در جهت استفاده بهینه از منابع آبی و ذخیره سازی این مایع حیاتی برای نسل‌های آینده است چرا که روند استفاده از منابع آبی در بخش‌های مختلف سرعت گرفته و بارش‌ها و منابع آبی موجود نیز جوابگوی این امر نیست و ندر سالیان گذشنه نیز از منابع آبی زیر زمینی استفاده بی‌رویه شده است.
شریف خسروی عنوان کرد: متاسفانه برداشت از منابع آبی زیر زمینی به سرعت در حال افزایش است و این امر سبب عمیق تر شدن چاه‌های آب شده به گونه‌ای که این امر در کشور سبب بروز مشکلاتی شده و همین نشان می‌دهد که روند مدیریتی مناسبی در این زمینه وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات علمی و کارشناسی شده و مصرف آب بر اساس مجوزهای صادر شده، نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه‌ها، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و ترویج فرهنگ صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب نقش بسیار مهمی در مدیریت منابع آبی دارند.
وی با تاکید بر نقش سمن‌ها و مشارکت‌های عمومی در امر حفاظت از منابع آب و مخالفت با کاشت بی رویه محصولات آبدوست در شهرستان سلسله، اظهار کرد: کشاورزان نباید به دنبال کاشت بی رویه محصولات آبدوست باشند و برای سال‌های زراعی آینده نیز سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان  باید نسبت به کنترل این نوع کشت اقدامات لازم را انجام دهد.
خسروی افزود: دشت الشتر یکی از حاصلخیزترین و بی نظیرترین دشت های استان لرستان است که سالانه محصولات کشاورزی مهم و استراتژیکی از آن برداشت می شود لذا باید نهایت تلاش را در جهت حفظ و رونق منابع آبی و خاکی این دشت به کار برد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.