به گزارش ایرنا، طی ۲ دهه اخیر جامعه جهانی با مشکلات و چالش‎هایی از جمله تغییر اقلیم‎های آب‎و‎هوایی و تخریب اراضی ملی برای تامین نیازهای بشر مواجه شده که نتیجه آن‎ها بروز بحرانی به نام بحران خشکسالی بوده و امروزه بروز این بحران و کمبود آب شیرین، جامعه جهانی را با مشکل مواجه کرده است.
      آمارها نشان می‎دهد که ۹۷ درصد آب‎های کره زمین را آب شور اقیانوس‎ها تشکیل می‏‎دهد و تنها یک درصد از آب‎ها، شیرین هستند، که این آمار کمبود این ماده حیاتی و لزوم رعایت الگوی مصرف آن را می‎رساند.
حدود ۳۰ کشور جهان جزء کشورهای کم آب هستند که ۹ کشور از آن‎ها در خاورمیانه قرار دارند.
میانگین بارندگی جهانی بیش از ۷۰۰ میلیمتر است و این درحالی است که کشور ما با میانگین بارش حدود ۲۵۲ میلیمتر در زمره مناطق خشک جهان محسوب می‎شود.
امروزه افت آب‎های زیرزمینی کشور درحدود ۵ و نیم میلیارد متر مکعب برآورد شده و این موضوع اهمیت حفظ و ذخیره منابع آب‎های زیرزمینی کشور را ۱۰۰ چندان می‎کند.
رییس امور آب شهرستان سلسله با اشاره به اینکه در زمینه آب کشاورزی و اضافه برداشت‎ها توسط کشاورزان از چاه‎ها، مشکل اصلی شرکای عرفی است، افزود: کمبود اعتبار برای اجرای حکم و مقاومت کشاورزان و اجاره زمین‎های کشاورزی شهرستان توسط بهره برداران سایر شهرها از عمده مشکلات موجود در این حوزه است.
حجت الله حسنوند تاکید کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از اضافه‎برداشت از چاه‎های کشاورزی، عقد قرارداد در خصوص میزان آب مصرفی با کشاورزان قبل از آغاز هر سال زراعی است.
وی اظهار داشت: ۴۱۷ حلقه چاه آب در سلسله وجود دارد و این شهرستان با داشتن ۱۱ حلقه چاه کمترین آمار چاه غیرمجاز را در استان به خود اختصاص داده که این چاه ها نیز پر و مسدود گردیدند.
رییس امور آب منطقه ای سلسله بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند توسط شرکت توزیع برق شهرستان می‎تواند در زمینه مدیریت صحیح میزان مصرف آب کشاورزی بسیار مؤثر باشد که در این راستا مالکان چاه های آب را ملزم به نصب کنتور هوشمند کرده ایم.
رییس جهادکشاورزی سلسله نیز در این باره اظهار داشت: رشد جمعیت و نگرانی دولت از کاهش منابع آب باعث شده که در سال‎های اخیر به صرفه‎جویی از این مایه حیاتی توجه بیشتری صورت گیرد.
رضا سوخته زاری افزود: مدیریت صحیح مصرف آب و رعایت الگوی آن میسر نمی‎شود مگر با سایه همدلی مسوولان و کشاورزان همراه باشد.
وی با بیان اینکه یکی از شیوه‎های مدیریت صحیح مصرف آب کشاورزی سیستم‎های نوین آبیاری است، تصریح کرد: چند سالی است که از اجرایی‎شدن این طرح‎ها می‎گذرد و بسیار نیز موثر هستند.

سوخته زاری با بیان اینکه نمی‎شود کاشت محصولات آبدوست را تعطیل کرد، افزود: همه محصولات کشاورزی آبدوست هستند اما به میزان کمتر و بیشتر، کشاورزان می‎توانند هر محصولی را بکارند اما براساس میزان مصرف آب و الگوی کشتی که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی باشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم ورود کشاورزان مهاجر را به شهرستان محدود کنیم در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود، یادآور شد: بهتر است ۵۰ درصد انتخاب کاشت محصولات بر اساس تصمیم کشاورز باشد و مابقی بر اساس تعهداتی که سازمان جهاد کشاورزی از نظر میزان مصرف آب و الگوی کشت برای شهرستان تعیین می‎کند.
  رییس جهادکشاورزی سلسله تاکید کرد:نصب کنتورهای هوشمند می‎تواند در صرفه‎جویی آب‎های زیرزمینی و حفظ این ذخایر اثرگذار باشد اما کشاورزان قشر ضعیف و زحمتکش جامعه هستند و هزینه این نصب این کنتورها برای آنان پرهزینه است ، بهتر است شرکت توزیع برق استان در این زمینه تمهیداتی بیاندیشد تا کشاورزان رغبت بیشتری را برای نصب این کنتورها از خود نشان دهند.
مسوول آب و خاک جهاد کشاورزی سلسله نیز در این زمینه اظهار داشت: از کل آب‎‏های موجود در دنیا برای مصارف کشاورزی، صنعت و شرب تنها نیم درصد قابل دسترسی است و این موضوع اهمیت صرفه‎جویی در مصرف آن را بیشتر می‎کند.
سام فریدونی افزود: در خصوص صرفه‎جویی آبهای کشاورزی توسط کشاورزان، ساماندهی مجوزات برداشت آب و به روز کردن آن‎ها توسط امور آب شهرستان از ضروریات است.
وی یادآور شد: با نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‎های کشاورزی، کشاورزان نمی‎توانند اضافه برداشت داشته باشند.
رییس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی سلسله گفت: اجرای سیستم‎های نوین آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کاشت براساس مجوزات و اجرای عملیات آبخیزداری در بالادست حوزه‎های آبریز و بهسازی کانال‎های آبیاری از دیگر اقداماتی است که می‎توان درخصوص صرفه‎جویی آب زمین‎های کشاورزی انجام داد.
فریدونی افزود: آب مایه حیات بشر و سایر جانداران است پس باید در مصرف و حفظ منابع آن کوشید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.