علی شاهرودی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه، تیم‌های ویژه بر بازار بروجرد نظارت می‌کنند.
وی اضافه کرد: اکیپ های بازرسی بر فروش اقلامی مانند آجیل، میوه، شیرینی، شکلات و دیگر اقلام این شب نظارت دارند، که هدف از اجرای این بازرسی جلوگیری از افزایش قیمت است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد اظهار داشت: هم اکنون برای کنترل بازار آجیل یلدا نرخ گذاری انجام شده و هر یک کیلو آجیل درجه یک ۹۲۰هزار ریال و ٍآجیل درجه ۲ هر یک کیلو ۸۰۰هزار ریال نرخ گذاری شده است.

شاهرودی توصیه کرد: هرگونه گران فروشی، کم فروشی و یا دیگر تخلفات را به شماره ۱۲۴ سامانه خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند تا بلافاصله اقدامات در این زمینه صورت گیرد.

یلدا در گذشته

یلدا شب زدودن کینه‌ها از دل است، شبی که باید فارغ از همه دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های روزمره ساعاتی از تجربیات بزرگترها بهره‌مند شد و از با هم بودن لذت برد.

پایبندی مردم بروجرد به آیین باستانی شب یلدا موجب شده تا در این شب همه با حضور درخانه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها دورهمی ایجاد و همچنان براین سنت وفا دارمی مانند تا احیا این سنت بهانه ای برای برای زدودن زنگار کینه ها و نزدیک شدن دلها به یکدیگر باشد.  
درگذشته نه چندان دور بچه‌ها به بالای پشت بام منازل می رفتند و از بالا سبد یا کیسه ای بلند را به پایین و درب خانه‌ها می‌فرستادند و با خواندن شعر محلی " امشو اول قاره - خیر د هونت بواره"  (امشب اول زمستان است خیر و خوبی به خانه‌ات ببارد) " نون و پنیرو شیره - کیخا هونت نمیره" (نان و پنیر و شیره صاحب‌ خانه‌ات نمیرد) از صاحب خانه می خواستند تا مقداری تنقلات را درون کیسه آنها بگذارد.
قاشق‌زنی از دیگر مراسمات این شب بود و دراین آیین افراد با پوشاندن سر و صورت خود به درب منازل رفته و با به صدا در آوردن قاشق صاحب خانه را از حضور خود آگاه می کرده و صاحب خانه نیز به میمنت این شب مقداری تنقلات و شیرینی به آنها هدیه می کرد.

یلدا هم اکنون

شب یلدا آیینی است که هرساله در شهرستان بروجرد طبق سنت و آیین کهن برگزار می شود اما در سالهای اخیر از چشم و همچشمی دور نمانده و تغییرات فراوان کرده است.

در بازار سنتی بروجرد در کنار تنقلات شب یلدا بسیاری ظروف و تنقلات مدرن به فروش می رسد که بیانگر تغییر نگاله سنتی به این آیین کهن است.

یلدا که بهانه ای برای دورهم بودن بود اکنون به شبی برای خود نمایی و خودستایی تبدیل شده و برغم وجود سرمای خشک هوا فروش انواع مواد خوراکی، میوه و تنقلات، خرید مواد اولیه برای شام های آنچنانی گرما بخش بازار بروجرد شده است.
ایستادن در صف های طولانی فروش انواع آجیل و تنقلات شب یلدا و حضور عرضه کننده سیار میوه درخیابان مرکزی و سه راه جعفری بروجرد موجب شده تا تردد برای شهروندان به سختی صورت گیرد.
همه این هیاهوها برای ایجاد شبی خاطره انگیز در کنارعزیزان است و احیای این آیین کهن و باستانی تنها بهانه ای برای دورهم بودن بیش نیست.
آجیل و انواع تخمه، گندمگ، ذرت، شاه دانه، توت، انجیر و سایر میوه های خشک شده، گردو و بادام، کشمش و نخود از جمله تنقلاتی هستند که در شب یلدا درسفره شهروندان بروجردی خودنمایی می کند.
قنادی ها نیز دراین ایام شلوغتر از دیگر روزها بوده و فروش انواع کیک ها و شیرینی با نماد یلدا بیشترین متقاضیان را دارد و در کنار این ازدحام مردم بازارفروش کدو حلوایی، چغندرقند و لبو به عنوان خوراکی های اصلی شب یلدا از رونق خاصی برخوردار است.
شهروندان بروجرد به رغم سنتی دیرین در شب یلدا هدایایی از انواع خوراکی ها برای نوعروسان می برند و مادران با همراهی کردن فرزندان خود در بازار تلاش دارند رونق و صفای آیین شب یلدا را بیشتر به فرزندان خود بیاموزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.