به گزارش ایرنا  سیل در لرستان به ۱۸ شهر و یکهزار و ۲۰۰ روستای استان خسارت زد، بیش از یکهزار و ۸۰۰ واحد شهری و ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، بیش از پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی شهری و بیش از ۱۲هزار مسکن روستایی نیز آسیب دیدند.
۱۲ فروردین امسال همراه با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباط ۷۰ روستای زلقی و ۱۴۰ روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خرم آباد - بروجرد و روستا های این شهرستانها رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق یکهزار و ۱۴۵ روستای استان قطع شد.
جریان آب آشامیدنی ۷۹۶ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، گاز ۱۷۳ روستا و سه شهر و راه ۷۸۰ روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید.
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه ۷ استان نیز دچار مشکل شد.

ملاوی، روستایی در حدود ۳۰ کیلومتری پلدختر است که در جریان سیل فرودین ماه امسال آسیب دید و پس از بررسی ها برای تعیین حریم جدید رودخانه و بازسازی واحدها مشخص شد امکان درجاسازی منازل در این روستا وجود ندارد و تمامی ۲۵ واحد ان باید جابجا و به مکان جدید منتقل شوند که تاکنون زمینی برای این مهم انتخاب نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید:‌ برای جابجایی روستای سیل‌زده "ملاوی" شهرستان پلدختر چهار راهکار پیش‌بینی شده که نیازمند همکاری اهالی این روستا است.

گودرز امیری افزود: راهکار اول، زمین اردوگاهی است که قرار شد این زمین تفکیک و در اختیار متقاضیان قرار داده شود که از سوی مردم پذیرفته نشد.

وی تصریح کرد: ‌راهکار پیشنهادی دوم از طریق بنیاد مسکن ارائه شد که بر اساس آن اهالی روستای ملاوی در روستای همجوار شهر پلدختر ساکن شوند که مردم این گزینه را نیز رد کردند.

وی افزود:‌ محاسبه میانگین بهای زمین خریداری شده برای سایر سیل زدگان و اختصاص آن به صورت نقدی در اختیار آسیب دیدگان بود تا هر جایی که خودشان صلاح می دانستند زمین خریداری کنند و با دریافت تسهیلات سیل خانه سازی کنند که این نیز مورد قبول مردم واقع نشد.

امیری ادامه داد: اهالی روستا پیشنهاد دادند زمینی در حریم شهر پلدختر به آنان اختصاص داده شود  که این امر مراحل قانونی دارد و باید در کارگروههای متعدد مطرح و تصویب شود که مطرح شده و باید دید نتیجه بررسی ها چه خواهد بود.

وی یادآور شد: اجرایی شدن پیشنهاد اهالی ملاوی زمانبر است و به لحاظ قانون و مراحل تصویب و ابلاغ مشکل به نظر می رسد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز گفت: ‌روستای ملاوی به طور کامل در حریم و بستر رودخانه وجود دارد که باید به صورت کلی جابجا شود چراکه از یک طرف به رود کشکان و از طرف دیگر به جاده محدود می شود و بنابراین واحد تعمیری یا بازسازی ندارد بلکه مشمول جابجایی کلی شده در حالیکه زمینی در نزدیکی این روستا برای انتقال آن نیست.

مسعود رضایی تصریح کرد:‌ ۲۵ واحد در روستای ملاوی وجود دارد که هشت واحد آن دارای سکنه دائم است و مابقی مالکان به صورت فصلی و موقت در منازل خود اسکان داشته اند اما بنیاد مسکن موظف به بازسازی تمامی ۲۵ واحد شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ واحد تجاری (صنفی) این روستا نیز در جریان سیل آسیب دیده اند اظهار داشت: پیشنهاداتی مبنی بر تخصیص زمین در اردوگاه، اسلام آباد، جاده واشیان، روستاهای خرسدر، بابازید و مورانی توسط اهالی ملاوی پذیرفته نشد.

وی گفت: اهالی روستای ملاوی در خصوص انتقال به روستاهای دیگر مقاومت می کنند و همین امر تامین زمین جدید را دچار مشکل کرده است.

رضایی ادامه داد:‌ اهالی ملاوی پیشنهاد دریافت مبلغ نقدی برای خریداری زمین را نیز نپذیرفتند و خواستار اسکان در جوار شهر پلدختر شده اند.

وی اضافه کرد: زمینی به مساحت ۱.۵هکتار همجوار زمین فرهنگیان پلدختر و روبروی سایت چهار هکتاری است که در حال حاضر کار بازسازی واحدهای سیلزده شهر پلدختر در آن انجام می شود و اهالی ملاوی خواستار اسکان در این محل هستند.

وی تصریح کرد: مصوبه جابجایی ملاوی و انتقال به حریم شهر پلدختر در کمیسیون امور زیربنایی استان مطرح شده و در نهایت تاکنون تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

در مجموع یکهزار و ۹۶۹ روستای استان از سیل فروردین ماه آسیب دیده اند و ۴۶ هزار و ۶۶۹ واحد شهری و روستایی درخواست تسهیلات و بلاعوض داشته اند.

به گفته  مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تا چهارم آبان ماه جاری یکهزار و ۶۲۵ واحد سیلزده استان در مراحل پایانی احداث و در آستانه بهره‎برداری بوده اند.

همچنین ۴۵ هزار و ۹۲۹ واحد برای وام احداثی، تعمیر و معیشتی شهر و روستا تصویب شده و از این تعداد ۳۹ هزار و ۹۹۰ واحد موفق به عقد قرارداد و ۳۸ هزار و ۴۴۳ واحد آن موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

تا این زمان ۲۰۳ میلیارد تومان بلاعوض پرداخت، ۱۱ هزار و  ۳۰۵ واحد آواربرداری، ۱۱ هزار و ۱۷۴ واحد پی کنی، هشت هزار و ۸۶۳ واحد آرماتوربندی و ۶ هزار و ۹۰۹ واحد اسکلت بندی شده است.

 کار تعمیر ۱۸ هزار و ۳۲۲ واحد شروع و  تا چهارم آبان ماه ۱۸ هزار و 1۲۹ واحد به طور کامل تعمیر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.