به گزارش ایرنا، خسرو عزیزی روز چهارشنبه در هفتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران، در دانشگاه لرستان بیان کرد: این نشست ها در راستای رویکرد وزارت علوم که دانشگاه ها باید اثر گذارو برون نگر باشند برگزار می شود. 

وی اظهار داشت:در این کنفرانس افرادی متخصص در بحث پرورش آبزیان  حضور دارند که می توان از تجربیات و یافته های علمی آنان استفاده کرد و به دانشگاه انتقال داد. 

عزیزی با بیان اینکه لرستان پتانسیل خوبی در بحث شیلات و پرورش آبزیان دارد، افزود: شیلات در لرستان وضعیت  خوبی به لحاظ منابع آبهای فراوان دارد به گونه ای که ۱۲درصد منابع آبی کشور با میانگین بارش ۴۷۰میلی متر سالیانه ثبت شده است.

عزیزی با بیان اینکه لرستان درزمینه پرورش ماهیان‌ غیر ساحلی و شیلات قطب کشور است اظهار داشت: اکنون هشت هزار دهنه چشم و ۲۹ رودخانه دائمی در لرستان وجود دارد که این ظرفیت در پرورش ماهی و آبزیان پتانسیل خدادادی قابل توجهی در بحث پرورش آبزیان و اشتغالزایی است. 
وی بیان کرد: سالانه ۲۸ هزار تن ماهی در لرستان تولید می شود  و در این راستا ۱۴ هزار نفر نفر بصورت  مستقیم وغیر مستقیم در این حوزه اشتغالزایی شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان نیز بیان کرد: با توجه به ظرفیت پرورش ماهیان سردآبی استان برگزاری این کنفرانس اقدامی ضروری بود و تلاش می شود دانش شیلاتی و پرورش آبزیان در لرستان توسعه بیشتری یابد.

محمد فیضیان با بیان اینکه  گروه شیلات و دانشکده دامپزشکی در این دانشگاه ظرفیت های خوبی برای فعالیت در این زمینه هستند، ادامه داد: با توجه به شرایط آزمایشگاهی و تجهیزاتی در دانشگاه لرستان می‌توان از این ظرفیت بهره مند شویم. 
وی با اشاره به منابع آبی این استان ادامه داد:لرستان دارای  جایگاه نخست پرورش ماهیان سردآبی است و از طرفی رودخانه‌های سیمره و کشکان، منابع ژنتیکی خوبی در زمینه ماهیان هستند که باید مطالعات گسترده ای در آنها انجام شد.
معاون پژوهشی دانشگاه لرستان با بیان اینکه اکنون ۱۲درصد کل تولید ماهیان سردآبی ایران در بین استانهای غیرساحلی کشور در لرستان وجود دارد، ادامه داد: ۱۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سالانه تولید می شود و ۲۹ مرکز تکثیر وجود دارد. 

فیضیان افزود: سه گونه از ماهیان کور غاری به عنوان ماهیان منحصر به فرد در لرستان وجود دارد که بیانگر پتانسیل بالای استان به لحاظ تنوع زیستی است. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.