به گزارش ایرنا سید امین قاسمی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود:  متاسفانه ساعت ۱۲ ظهر امروز دوشنبه ۲۵ شهریورماه بخشی از فضای سبز حریم قلعه در ورودی درب قدیم این اثر ارزشمند تاریخی دچار آتش سوزی شد که با اقدام سریع نیروهای مستقر در قلعه و آتش‎نشانی خرم‎آباد بلافاصله از گسترش آن جلوگیری و آتش به صورت کامل خاموش شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ متر مربع از فضای سبز حریم قلعه طعمه حریق شد،بیان کرد: تحقیقات اولیه حاکی از آتش سوزی ناشی از انداختن فیلتر سیگار یکی از بازدیدکنندگان بر اثر سهل انگاری در فضای سبز است که همکاران در تلاش برای یافتن علت قطعی این حادثه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر آتش در حریم قلعه به صورت کامل خاموش شده و هیج خطری این بنای تاریخی فرهنگی را تهدید نمی کند.

 قاسمی اظهار داشت: کار احیاء فضای سبز سوخته شده بلافاصله در دستور کار قرار گرفته و بزودی این فضا مجدد ساماندهی می‎شود.

به گزارش ایرنا، قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۶۰۵۷/۷۲۷۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.