به گزارش خبرنگار ایرنا، سه راهی فیروزآباد- الشتر، خرم آباد- فیروزآباد و فیروزآباد- نورآباد که این مسیر جاده ارتباطی کرمانشاه با خرم آباد نیز هست، به علت تلاقی سه محور ارتباطی، همواره یکی از نقاط حادثه خیز شهرستان سلسله بوده که حوادث رانندگی تلخی را در سالیان اخیر برای شهروندان و مسافران این مسیر رقم زده است.
در مهرماه سال ۹۳ بود که عملیات اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح در این سه راهی آغاز شد و قرار بود ظرف مدت ۲۴ ماه این طرح به بهره برداری برسد اما طی این مدت به دلایل اعتباری و وجود معارض، این طرح رشد و پیشرفت آنچنانی نداشته و با شروع بکار مجدد در ماه های اخیر دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی شده است. 
۱۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یکهزارو و ۵۰تن آرماتور، شش هزار و ۷۵۰مترمکعب بتن‎ریزی، ۵۷۴ شمع  هفت هزارو ۲۷۴مترمکعب پی‎کنی، ۲۳هزارو ۳۰۰مترمربع قالب‎بندی را می توان از مشخصات این پروژه زیرساختی استان برشمرد. 
طول این زیرگذر ۸۶۰ متر بوده که دو دستگاه پل نیز برای آن تعبیه خواهد شد و با بهره‎ برداری از آن بیش از ۲۸ هزار وسیله نقلیه در روز می‎توانند از این مسیر تردد کنند. 

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره راه و شهرسازی لرستان در این باره اظهار داشت: ‌تقاطع غیرهمسطح فیروزآباد یکی از پروژه‌هاین راه و شهرسازی لرستان بوده که در سال ۹۳ برای کاهش آسیب‌های جانی و مالی که در این مسیر رخ می‌داد اغاز به کار کرد اما متاسفانه با گذشت چند سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وحید کرم الهی با برشمردن علل طولانی شدن پیشرفت این طرح، افزود: مهمترین عامل طولانی شدن انجام این طرح معارض‌های محلی هستند، زیرا برای آغاز به کار این طرح باید دو جاده ۱۰ متری به عنوان مسیر جایگزین احداث شود و چون این جاده‌ها از زمین‌های کشاورزی عبور می‌کنند با مقاومت مردم محلی روبرو شده است.

 وی با بیان اینکه با وجود این مشکلات توانسته‌ایم از هر طرف ۴ متر جاده را آزاد کنیم، عنوان کرد: همچنین باید بدانیم که از نظر هزینه‌ای بیش از ۵۰ درصد این طرح انجام شده اما چون هزینه‌های صرف شده در راستای کارهای زیرساختی و مهندسی بوده و نمود فیزیکی ندارد مردم می پندارند اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.

کرم‌الهی با اشاره به اینکه این طرح  یک هزار و ۲۰۰ متر طول دارد، تصریح کرد: بر اساس طرح  مطالعاتی این پروژه قرار است مسیر خرم‌آباد به نورآباد از زیر گذر عبور کند و راه ارتباطی الشتر به فیروزآباد نیز به صورت پل باشد تا به امروز بیش از ۴۵۰ شمع  با ۶هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

وی گفت: پیمانکار این طرح یکی قدرتمندترین شرکت‌های داخلی است و اگر موضوع معارضان محلی حل شود تا پایان بهمن این طرح بهره برداری می‌شود.

فرماندار سلسله نیز گفت: پروژه تقاطع غیر همسطح فیروزآباد را می توان یکی از مطالبات عمده مردم شهرستان خواند زیرا این سه راهی همواره بار ترافیکی آن بالاست و احتمال خطر در این محور بسیار است. 

شریف خسروی افزود: گرچه این پروژه در مسیر اجرایی شدن با مشکلاتی روبرو بوده است اما مشکل اصلی کندی پیشرفت عملیات، کمبود اعتبارات است.

فرماندار سلسله با بیان اینکه اکنون پیمانکار طرح در حال فعالیت است، ادامه داد: خطوط آب و گاز در مسیر پروژه قرار داشت که با همکاری شرکت‌های آب و فاضلاب و گاز جابجا شدند.

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه در قبرستان واقع می‌شد، خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده و برای رضایت عمومی مردم، «عرض باند کندرو» به درخواست کارفرما(اداره کل راه و شهرسازی استان) و پس از بررسی مهندسان مشاور به ۷.۵ متر کاهش یافت.

 خسروی با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان راه و شهرسازی لرستان در شهرستان سلسله، عنوان کرد: در شهرستان الشتر علاوه بر پروژه‌ تقاطع غیر همسطح فیروزآباد اداره راه و شهرسازی استان در پروژه‌ای مانند احداث ۴۰ کیلومتر راه روستایی در منطقه قلایی نیز ضعیف عمل کرده به طوریکه قرار بود در سال گذشته آغاز به کار کند اما با گذشت یک سال هنوز حرکتی مثبتی  در این حوزه صورت نگرفته است.

خسروی افزود: پیمانکار با توجه به اعتبارات تزریق شده در حال فعالیت است و در صورت تخصیص اعتبارات بیشتر، قطعا پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار خواهد شد. 
وی ادامه داد: به دلیل آنکه این محور، جاده ارتباطی کرمانشاه و خرم آباد نیز هست و بار ترافیکی و احتمال خطر آن بالاست، برای افزایش ایمنی این محور و حفظ جان شهروندان، ضرورت دارد که هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

فیروزآباد در ۱۰ کیلومتری الشتر مرکز شهرستان سلسله و در ۵۵کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان واقع شده است.

۶۰۶۰/۷۲۶۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.