نماینده انجمن بتن ایران در لرستان گفت: در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد تحولات عظیمی در صنعت ساخت‌وساز خواهیم بود.

علیرضا مقسمی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه لرستان، بیان کرد: پیوستگی فناوری بیم (BIM)، فناوری اینترنت اشیاء (IOT) و فناوری واقعیت مجازی (VR) را می‌‏توان به عنوان محرک‌های اصلی تأثیرگذار در این تحولات در صنعت ساخت و ساز نام برد.

وی با اشاره به نقش استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در مدیریت بحران ادامه داد: اینترنت اشیا ( internet of things )، واژه‌ای نوظهور است که اصطلاحاً به آن IOT گفته می شود و در استان‌های زلزله خیز همچون لرستان می تواند نقش بسزایی در کاهش خسارات و تلفات ناشی از سیل و زلزله ایفا کند.

نماینده انجمن بتن ایران در استان یادآور شد: در این تکنولوژی هر وسیله ای ازجمله اشیاء بی‌جان می‌توانند برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به افراد اجازه دهند در هر نقطه ی دنیا که حضور دارند، وسایل منزل خود را سازماندهی و مدیریت کنند که این‌کار می‌تواند در کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی و سیل و زلزله بسیار موثر باشد.

مقسمی در ادامه با بیان اینکه اینترنت اشیاء به زبان ساده ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربران شان تعامل کنند گفت: این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند یا تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک عمل کند، این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در بر می‌گیرد. هدف اینترنت اشیا، گسترش اتصال به  دستگاه‌ها و وسایل، بدون دخالت انسان است.

عضو فدراسیون بین‌المللی بتن همچنین در خصوص نرم‌افزارهای مربوط به فناوری واقعیت مجازی گفت: واقعیت مجازی به طراحان اجازه می‌دهد ایده‌ها و مفاهیم فنی مهندسی را در محیط مجازی بین خود انتقال دهند.

 وی افزود: همچنین مدیران پروژه‌ها می‌توانند لزوم انجام تغییرات لازم را همزمان به اطلاع یکدیگر برسانند و در واقع مدیران خصوصا در مواقع بحران می‌توانند با سرعت عمل بیشتری بدون اتلاف وقت و سردرگمی در انتقال مفاهیم با استفاده از تلفن یا فرصت‌سوزی‌هایی که به‌خاطر تشکیل جلسات مکرر حضوری ایجاد می‌شود، کار خدمت‌رسانی را به‌خوبی هدایت کنند.

مشاور پیشین معاونت عمرانی استانداری لرستان با اظهار نگرانی از برخی بی‌توجهی‌ها در ساخت و سازهای استان افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی پروژه‌ها که حدود یک دهه از شروع آن‌ها می‌گذرند، بدون رعایت برخی مسائل فنی، بین پیمانکاران مختلف جابجا می‌شوند و عوامل جدید پروژه نیز ظاهرا اعتقادی به بررسی کیفیت بتن موجود پس از سال‌ها قرارگرفتن در معرض سیکل‌های ذوب و یخبندان و احتمالا ابتلا به آسیب‌های جدی، ندارند.

مقسمی تاکید کرد: نگاه مدیران تصمیم‌ساز در توسعه استان‌ها بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم روزی برسد که در حوزه عمرانی استان نیز همچون سایر استان‌های پیشرفته، نگاه مثبتی نسبت به استفاده از دانش روز دنیا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای ساخت و توسعه استان شکل بگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از متخصصان فنی در حوزه های مختلف اظهار کرد: بخش‌های زیادی از زمین‌ها و صنایع مولد، راه‌های مواصلاتی، پل‌ها و سازه‌ها در استان در اثر سیل اخیر نابود شده‌اند و اکنون باید با کیفیت بهتری مطابق با شرایط توپوگرافی منطقه و دانش روز دنیا بازسازی شوند، چرا که تکرار یک تجربه‌ی اشتباه، هزینه و خسارات بیشری به‌بار خواهد آورد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.