رئیس دانشگاه لرستان بر تقویت همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌های کشور برای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه دشمن تاکید کرد.

دکتر خسرو عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه لرستان گفت: یکی از راهکارهای قانونی دور زدن تحریم‌های ظالمانه دشمن، آن است که همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌های کشور درزمینهٔ استفاده از تجهیزات و امکانات مشترک، گسترش یابد.

وی بیان کرد: الآن در شرایط تحریم هستیم و همین باعث می‌شود تأمین برخی تجهیزات دانشگاهی، به‌سختی فراهم شود اما برای نمونه، دانشگاه‌های مناطق کشور مثلاً  منطقه پنج می‌توانند با بسط همکاری‌های مشترک علمی، آموزشی و تحقیقاتی، از امکانات و تجهیزات یکدیگر به‌صورت مشترک استفاده کنند که خود نوعی راهکار اثرگذار قانونی برای مقابله مؤثر با تحریم‌های دشمن و خنثی‌سازی اثر این تحریم‌هاست.

رئیس دانشگاه لرستان اضافه کرد: تقویت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی کشور ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت ازاین‌گونه شرکت و برگزاری استارتاپ‌ها که به‌نوعی زمینه‌سازی برای شناسایی استعدادهاست از راهکارهای مقابله با وابستگی‌های تکنولوژیک و دانشی به خارج و بی‌اثر نمودن تحریم‌هاست.

عزیزی افزود: دانشگاه جامعه‌محور، دانشگاهی است که برای رفع چالش‌ها و مشکلات جامعه، راهکار ارائه کند و الآن نیز باید با هم‌اندیشی بین دولت و دانشگاه‌ها، راهکارهای اثرگذار خنثی‌سازی تحریم‌ها توسط محققان و پژوهشگران دانشگاهی کشور ارائه شود.

وی ادامه داد: توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای و استانی در موضوع مقابله با تحریم‌های دشمن، نقش مهمی دارد و خوشبختانه در این راستا، دانشگاه لرستان نیز همکاری‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود را با بخش‌های مختلف صنعت و مدیریت اجرایی، گسترش داده است.

رئیس دانشگاه لرستان اظهار کرد: در دانشگاه لرستان، بسیاری از آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیئت‌علمی در جهت کاربردی کردن مباحث دانشگاهی اصلاح شده بوده که خود، یک گام مهم در راستای توجه به بومی‌سازی و کاربردی‌سازی مباحث آموزشی دانشگاهی است و نتیجه‌اش، تقویت تولید ملی و اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش وابستگی به دیگر کشورهاست.

عزیزی تصریح کرد: اصل خودیاری و خودباوری، باید بیش‌ازپیش، در حوزه‌های مهم و زیربنایی دانشگاهی کشور تقویت شود تا بتوانیم در همه زمینه‌ها روی پای خودمان بایستیم و اقدامات خصمانه دشمنان همچون تحریم‌ها، بر اقتصاد کشور اثرات مخربی نداشته باشد.

رئیس دانشگاه لرستان یادآور شد: هرچقدر ارتباط بین دانشگاهیان و سایر بخش‌های جامعه مثل بخش‌های صنعت و کشاورزی، تقویت شود دانشگاه نقش اثرگذارتری در رفع چالش‌ها خواهد داشت و درنتیجه، اقتصاد کشور یک اقتصاد مستقل و قدرتمند خواهد شد که تحریم‌ها، قادر نخواهند بود آن را ضعیف کنند.

عزیزی گفت: نقش دانشگاه در یک منطقه یا یک شهر، باید به‌گونه‌ای باشد که اگر یک زمانی دانشگاه تعطیل شد منطقه از فقدان دانشگاه دچار خسارت‌های زیان باری شود.

وی اظهار کرد: در دانشگاه باید نظام اطلاع‌رسانی فعالی از بازار کار ایجاد شود؛ اطلاعات راهبردی محیط کسب‌وکار و بازار را برای تحلیل مستمر فعالیت‌های بازار انجام بدهد.

رئیس دانشگاه لرستان یادآور شد: در یک روز هفته، دانشگاه باید میزبان یکی از شرکت‌های بزرگ استان منطقه یا حتی کشور باشد تا تجربه مدیران به دانشجویان انتقال یابد.

وی عنوان کرد: دانشجویان برای حرفه‌ای شدن باید در حین کار، بیاموزند به‌صورت واقعی در تعامل سازنده با محیط کار و مبتنی بر عمل و تجربه، آموزش‌های مفید و کاربردی را بیاموزند تا ارائه آموزش‌ها به‌صورت کاملاً اثرگذار و کاربردی باشد.

عزیزی افزود: جامعه باید دانشگاه محور باشد یعنی دانشگاه اتاق فکر جامعه بوده و مرجعیت علمی داشته باشد.

رئیس دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های هم‌جوار همدیگر و دانشگاه‌های یک منطقه، باید تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های مشترک با همدیگر را گسترش بدهند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.