به گزارش ایرنا، ا ز آنجایی که لرستان در منطقه ای کوهستانی و شیب دار واقع است ، وقوع سیل در این استان بر خلاف گلستان و خوزستان که استان های هموار و کم شیبی هستند، دارای شدت بیشتری بود.
سیلابی که در گلستان و خوزستان در زمین های هموار برای مدت ها راکد مانده و هزاران هکتار زمین را به در برگرفت در لرستان ماموریت دیگری داشت و با توجه به شیب این منطقه، با سرعت و شدت از شهرها و روستاها عبور کرد و هرآنچه را بود با خود برد.
به تعبیری سیل در برخی استان ها آمد، ماند و هنوز هم نرفته اما در لرستان داستان دیگری دارد، آمد، همه چیز را برد و رفت به نحوی که خسارت اولیه سیل لرستان حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
15 نفر در اثر بارش های سیل آسای لرستان جان خود را از دست دادند و زیرساخت های اساسی هزاران روستا و چند شهر تخریب شد که همچنان تلاش برای ترمیم آنها ادامه دارد.
هرچند سیل تمام لرستان را درگیر کرد اما پلدختر و معمولان که در جنوب لرستان واقع شده اند و رواناب های استان با عبور از این مناطق راهی خوزستان می شود، خسارت بسیار بالایی را متحمل شده اند.
شبکه آب بیش از 700 روستا قطع شد و خسارت وارد شده به تاسیسات آبفای روستایی استان 152 میلیارد تومان اعلام شده است.
همچنین یک سوم خطوط فیبر نوری استان یعنی 500 کیلومتر در اثر سیل تخریب و بیش از31 میلیاردتومان به زیرساخت‌های ارتباطی استان خسارت وارد شد.
برآورد اولیه خسارت سیل به زیرساخت‌های برق استان نیز 63 میلیارد تومان است و 580 کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و 400 روستا قطع شد.
شرکت گاز لرستان نیز از خسارت بیش از 50 میلیارد تومانی به تأسیسات و شبکه‌های گاز استان، خبر داده و این سیل موجب تخریب و آسیب 2 هزار کیلومتر جاده، 35 هزار واحد مسکونی و 6 هزار واحد تجاری شده است.
اینها بخشی از خسارت های زیربنایی سیل در لرستان است اما روی دیگر سکه سیل در حوزه های اشتغال همچون کشاورزی، اصناف و صنعت چندان خوشایند نیست.

**سیل بیکاری در حال وقوع است
یکی از سیلزدگان روستای دمرود سفلی پلدختر می گوید: زمین کشاورزی نداشته و برای مردم کار می کرده، زمانی هم که فصل کشاورزی نبوده در پلدختر کارگری می کرده که امروز هر 2 شغل نا ایمن خود را نیز از دست داده است.
هوشنگ محمودوند که حدود 50 سال دارد افزود: سیل که آمد در خانه نبوده و تمام زندگیش هنوز هم زیر گل و لای مدفون است، در چادر به همراه همسر و 3 فرزندش زنگی می کند و بیش از آنچه نگران زندگی بر آب رفته اش باشد دل نگران کار و تامین درآمد در آینده است.
خیراله بزدار نیز اهل روستای زورانتل است که او هم مشکلی مشابه هوشنگ محمودوند دارد، می گوید: در باغ های انجیر روستاییان کارگری می کردم که امروز با تخریب این باغ ها از کار بیکار شده ام.
یکی از اهالی روستای بابازید نیز خود را عزت غلامی معرفی کرد و گفت: پنج برادر هستیم که سیل چهار نفرمان را بیکار کرده و با توجه به از بین رفتن کشاورزی و سبزی کاری در روستایی با حدود 100 خانوار 85 تا 90 درصد مردان بیکار شده اند.
وی می گوید: متاسفانه هیچکدام از روستاییان باغ خود را بیمه نکرده اند و علیرغم بیکاری، نگران جبران خسارت های سیل هستند.
در یکی از کمپ های اسکان اضطراری پلدختر نیز پیرمردی زیر چادر نشسته که خود را پدر شهید معرفی می کند، غلام ابراهیمی می گوید: شغلش ازاد است و مغازه کوچک دکمه سرا دارد که این روزها کاسبی اش همچون گذشته نیست.
وی ادامه می دهد: راه ارتباطی پلدختر با دره شهر، رومشکان و برخی روستاهای اطراف قطع است و 70 درصد مردم شهر نیز سیلزده هستند و مابقی هم که از سیل در امان مانده اند قدرت خریدی بالایی ندارند.
ابراهیمی از پسرش هم می گوید که مسافرکشی می کرده و سیل ماشین او را از کار انداخته و هزینه تعمیر بالا اجازه نداده که چرخ ماشین دوباره بچرخد.
بدون شک موج دوم بیکاری و مهاجرت مردم سیلزده سهمگین تر از موج اول است که باید تدابیر ویژه ای در این راستا در نظر گرفته شود چراکه بخش های اشتغالزای صنعت و کشاورزی لرستان آسیب جدی از سیل دیده و هزاران نفر در خطر بیکاری هستند.

**سیل به بیش از 70درصد واحدهای صنفی پلدختر خسارت وارد کرد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می گوید: سیل به بیش از 70 درصد واحدهای صنفی پلدختر خسارت بسیار شدید وارد کرده است.
محمدرضا صفی خانی افزود: باید با استفاده از روش های مختلف فعالان اقتصادی سیلزده را حمایت کرد زیرا که درصورت طولانی شدن روند جبران خسارت، چالش های جدیدی از جمله مهاجرت گسترده در منطقه رخ می دهد.
وی اظهارداشت: در ماه‌های گذشته لرستان شرایط خاصی را تجربه کرده و آسیب‌های اقتصادی و روانی سیل در این استان بسیار بالا است.
رئیس سازمان صمت ادامه داد: لرستان در حال توسعه بوده و یکی از موانعی که در گذشته در راستای توسعه این دیار وجود داشت کمبود زیرساخت‌ها است که تلاش زیادی برای جبران این موارد در سال‌های گذشته انجام شده اما مناطقی که دچار سیل شده‌اند از نظر توسعه با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو هستند.
صفی خانی بیان کرد: به عنوان نمونه در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه اقتصادی و صنعتی پلدختر صورت گرفته شد که سیل خسارت زیادی به بخش‌های مختلف این شهرستان وارد کرد.
وی اضافه کرد: باید زمینه را برای افزایش مشارکت عمومی در راستای بازسازی مناطق سیل زده فراهم کرد تا هر چه سریعتر زیرساخت‌ها و اماکن مردم بازسازی شوند.

**سیل بیش از 7 هزار میلیارد ریال به صنعت و معدن لرستان خسارت زد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین گفت: سیل فروردین ماه امسال بیش از هفت هزار میلیارد ریال به اصناف، صنایع، معادن و شهرک های صنعتی استان خسارت وارد کرده است.
صفی خانی افزود: سه هزار و 950 واحد صنفی با برآورد خسارت 6 هزار و 400 میلیارد ریال بر اثر سیل آسیب دیده اند.
وی اظهار داشت: 114 واحد صنعتی با برآورد 300 میلیارد ریال خسارت دیده و زیرساخت های 17 واحد در شهرک ها و نواحی استان نیز خسارت بیش از 300 میلیارد ریالی سیل را متحمل شده اند.
وی ادامه داد: باید برای حفظ اشتغال استان جبران این خسارت ها در دستور کار قرار گیرد.

**اراضی و باغات لرستان متاثر از طغیان های سیل آسا
خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان، 920 میلیارد تومان برآورده شده که علاوه بر آن، زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت 420 میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند.
بیش از 500 ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری از بین رفته که بر عملکرد 2500 هکتار از باغات که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تأثیر منفی خواهد گذاشت.
خسارت وارد شده به باغات استان، بزرگ‌ترین انارستان کشور در زیرتنگ سیاب در بخش کوهنانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
تولید سالانه این انارستان، حدود 37 هزار تن محصول ارگانیک است که بخشی از آن به مصرف داخلی می‌رسد و بخش دیگر به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.
استان لرستان در بخش شیلات، رتبه اول استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشته است. 50 هزار ماهی در سیلاب اخیر از بین رفته‌اند و 421 مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شده و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزار نفر از کارکنان این بخش، تحت تأثیر قرار گرفته است.
به گفته مجید کیانپور، نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس، هرکدام از مزارع پرورش ماهی تخریب شده، بیش از یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

** سیل 9هزارمیلیارد ریال خسارت به کشاورزی لرستان وارد کرد
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: برآورد اولیه خسارت به بخش‌ کشاورزی استان بیش از 9هزارو 200میلیارد ریال است که بخش دام، و طیور و آبزیان با چهارهزارو 200میلیون ریال بیشترین خسارت را دیده است.
عبدالرضا بازدار اظهار داشت: در سیل فروردین ماه سال جاری به عمده زیر بخش‌های کشاورزی استان لرستان خسارات قابل توجهی وارد شد به خصوص واحدهای تولیدی که در حاشیه رودخانه های استان قرار داشتند.
وی تصریح کرد: بر اثر سیل اخیر 2هزارو 500میلیارد ریال خسارات به ابنیه و زیر بناهای کشاورزی شامل ایستگاه های پمپاژ٬ جاده های بین مزارع و در مجموع به بخش آب و خاک استان وارد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: به زیر بخش های زراعت، باغبانی، جاده‌های عشایری و سازه های منابع طبیعی نیز بر اثر این سیل آسیب جدی وارد شده که اقدامات کمک رسانی و بازسازی زیر بخش های کشاورزی خسارت دیده پس از اقدامات فوری از هم اکنون شروع شده است.
بازدار ادامه داد: راه اندازی مجدد ایستگاه های پمپاژ ، تعمیر و باز سازی پمپ های آبرسانی، بازسازی و مرمت جاده های بین مزارع، بازسازی و بازگشایی کانال های آبیاری و جلوگیری از خشک شدن مزارع و باغات از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی است.
وی ادامه داد: در انتظار مصوبه دولت در خصوص کمک به خسارت دیدگان از سیل اخیر نیز هستیم چراکه این مصوبه می‌تواند بسیاری از خسارات وارده را در میان مدت جبران نماید تا بتوانیم زیربناها را به حالت اولیه برگردانیم.

** 18 هزار لرستانی شغل خود را بر اثر سیل از دست دادند
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز گفت: بر اساس برآورد اولیه، حدود 18 هزار نفر بر اثر آسیب های ناشی از سیل در مناطق سیل زده استان، شغل خود را از دست داده اند.
علی آشتاب اظهار داشت: بخش عمده ای از اشتغال استان بر اثر آسیب های ناشی از سیل از بین رفته بطوریکه تنها در بخش مشاغل خانگی و صنایع دستی بیش از 6 هزار نفر شغل خود را از دست دادند.
به گفته وی در بخش کشاورزی تعداد هفت هزار و 500 واحد کشاورزی و در بخش صنوف چهار هزار و 335 واحد و در بخش صنعتی نیز تعداد بیش از 100 واحد صنعتی آسیب دیدند.

**سیل بیش از سه هزار شغل را از مردم پلدختر گرفت
فرماندار پلدختر نیز به خبرنگاران اعزامی ایرنا از خرم آباد گفت: سیل امسال موجب شد بیش از سه هزار شغل مردم این شهرستان نابود شود.
نعمت الله دستیاری افزود: از تاکسی داران داخل شهر تا مغازه داران و تمامی اصناف تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند و یکهزار واحد تجاری تعطیل شده است.
وی ادامه داد: جاده ترانزیتی پلدختر نیز به شدت آسیب دیده و تردد خودرو در ان به کمترین میزان رسیده و سیل به بخشی از مغازه های کنار ان خسارت زده و همین امر منجر شده حدود یکهزار نفر که در این مسیر امرار معاش می کردند بیکار شوند.
وی گفت: جاده پلدختر به اسلام آباد نیز قطع است که نبود راه و عدم مراودات اقتصادی با این منطقه نیز بخشی از مشاغل مستقیم و غیرمستقیم را راکد کرده است.

**سردرگمی 80 درصد جمعیت مولد و کشاورز پلدختر
فرماندار پلدختر گفت: 80 درصد جمعیت شهرستان پلدختر حتی ساکنان شهر نیز کشاورز بوده اند که با این جمعیت مولد با وقوع سیل سردرگم شده اند.
دستیاری با اشاره به اینکه یکهزار و 300 موتور تلمبه واقع در مسیر کشکان 100 درصد تخریب شده ادامه داد: قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و به دلیل نبود موتور تلمبه نیز باغ هایی که از سیل در امان مانده، امروز مشکل جدی آبیاری دارند.
وی تصریح کرد: انجیر محصول عمده و بسیار با کیفیت این شهرستان بوده که برخی از باغات دچار آبگرفتگی و رسوب شده و 90 درصد نیز مشکل آبیاری دارند.
وی سطح باغ های انجیر شهرستان را 2 هزار و 500 تا سه هزار هکتار عنوان کرد و گفت: نرم بیکاری پلدختر قبل از سیل از متوسط استان بیشتر بوده که با وقوع این حادثه، موج بیکاری افزایش یافته است.

**مهاجرت و خروج نیروی مولد در کمین پلدختر
فرماندار پلدختر ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی، مهاجرت مردم شهرستان به اندیمشک، خرم آباد و حتی استان های بزرگ حتمی است و شاید تاکنون نیز تعدادی از منطقه رفته باشند.
دستیاری افزود: افرادیکه مانده اند علیرغم اینکه نیروی کار و مولد هستند اما ابزار زندگی و معاش خود را از دست داده اند و به جمعیت بیکار منطقه اضافه شده اند.
وی تاکید کرد: ماندن این افراد و کمک به آنها موجب جاری شدن زندگی خواهد شد چرا که احیای یک شغل روی سایر مشاغل تاثیر گذار است و از نظر روحی نیز جنبه های مثبتی برای بازگشت به زندگی دارد.
وی گفت: تسهیلاتی که قرار است برای مشاغل سیلزده لحاظ شود باید با توجه به مشکلات کشاورزان، کسبه و اصناف تدوین شود چراکه در غیر اینصورت با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

**انواع مهاجرت: طبیعی و غیرطبیعی
یک جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی می گوید: از نظر جامعه شناختی مهاجرت به نوع طبیعی و غیرطبیعی دسته بندی می شود.
فرهاد طهماسبی افزود: در مهاجرت طبیعی افراد تخصص لازم در یک زمینه را دارند اما بستر مناسب برای ارائه ان وجود ندارد، به عنوان مثال یک فرد روستایی که پزشک متخصصی شده باید برای ارائه تخصص خود به شهر مهاجرت کند.
وی اظهار داشت: در مهاجرت غیرطبیعی افراد به دلایل غیرمنطقی و نه چندان مشخص، مکان جدیدی برای زندگی خود انتخاب می کنند که این نوع مهاجرت مناقشه برانگیز است و ممکن است به روند توسعه جامعه آسیب بزند.
وی با بیان اینکه مهاجرت های غیرطبیعی آسیب های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایجاد می کنند تصریح کرد: افرادی که فاقد تخصص هستند و بدون دلیل موجه از روستا به شهر مهاجرت می کنند در نخستین چشم انداز، موجب حاشیه نشینی و ایجاد مشاغل کاذب می شوند.

**مهاجرت روستاییان و گرفتاری در چرخه معیوب شهرنشینی
این جامعه شناس گفت: روستاییان غیر متخصصی که تمکن مالی ندارند با مهاجرت به شهرها، در یک چرخه معیوب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گرفتار می شوند و مهاجرت آنان غیر طبیعی تلقی می شود.
طهماسبی اضافه کرد: روستاییان با مهاجرت غیر منطقی به شهرها، علاوه بر هدررفت سرمایه های خود با ایجاد مشاغل کاذب موجب نوعی سرگردانی اقتصادی برای خود و جامعه می شوند.
وی اظهار داشت: این افراد به طور معمول جزیی از طبقات درآمدی پایین شهرها می شوند که آسیب های اجتماعی مختلفی به دلیل بیکاری و نا آگاهی از زندگی شهرنشینی نیز در انتظار آنان است.

**کمبود امکانات زیرساختی عامل اصلی مهاجرت روستاییان
این استاد جامعه شناس معتقد است نخستین عامل مهاجرت روستایان به شهرها، نبود یا کمبود امکانات زیرساختی و خدمات زندگی روستایی است.
طهماسبی بیان کرد: روستاهای اطراف شهرهای بزرگ گول زننده هستند چراکه ارتقا زیرساخت ها در برخی روستاها به ویژه روستاهای دوردست متناسب با زندگی شهری رشد نکرده است.
وی ادامه داد: علیرغم نبود امکانات مناسب در برخی روستاها اما نظام ارتباط رسانه ای به ویژه فضای مجازی در این مناطق تقویت شده و اطلاعات روستاییان از زندگی های پر زرق و برق شهری افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: نظام رسانه ای، روستاییان را با زندگی شهری آشنا می کند و با نشان دادن سطح این نوع زندگی، موجب می شود روستانشینان بدون توجه به عمق زندگی و مشکلات شهری، نسبت به مهاجرت ترغیب شوند.

**مشاهدات از آغاز مهاجرت در مناطق سیلزده می گوید
طهماسبی گفت: پس از وقوع سیل پلدختر آماری از مهاجرت ها اعلام نشده اما مشاهدات حاکی از آن است آن دسته از افرادی که امکان جابجایی داشته اند، محل سکونت خود را ترک کرده و به دلیل ارتباطات فامیلی در سایر مناطق حتی خرم آباد مستقر شده اند.
وی اظهار داشت: دستگاههای مسئول باید آمار بیکاری های ناشی از سیل و مهاجرت های قطعی و احتمالی را احصا کنند تا نسبت به برنامه ریزی دقیق برای این مهم اقدام شود.
وی افزود: از نظر جامعه شناسی به شدت با رها کردن منطقه و مهاجرت مخالف هستیم چراکه تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مهم منطقه را درگیر می کند.
این جامعه شناس اضافه کرد: جانمایی محل سکونت جدید در نزدیکی محل زندگی قبلی بسیار ضروری است و تا جایی که امکان دارد باید واحدهای مسکونی روستاییان در نزدیک زمین های کشاورزی یا محل چرای دام احداث شوند.

**حس تعلق خاطر مانع مهاجرت/ساماندهی شرایط، شرط اصلی ماندن سیلزدگان
طهماسبی می گوید: جابجایی ومهاجرت در کشور ما تابع قوانین و مجوزهای خاص نیست بنابراین به راحتی انجام می شود و به دلیل نبود شرایط ویژه مهاجرت در سیستم اجتماعی و اداری ایران، مهارجت چندان سخت نیست.
وی اظهار داشت: اما به نظر می رسد مردم مناطق سیلزده به دلیل حس تعلق خاطر به منطقه خود کمترین میزان مهاجرت را خواهند داشت که البته تحقق این پیش بینی ارتباط مستقیمی با تهیه زیرساخت و بازگشت شرایط عادی زندگی دارد چراکه با ادامه مشکلات و دغدغه های اقتصادی، مهاجرت به حس تعلق خاطر غلبه می کند.
وی با بیان اینکه آمار مهاجرت لرستاندر سال 95 معادل 90 هزار نفر بوده تصریح کرد: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی استان باید بیش از دو برابر این تعداد مهاجرت می کرده اند اما حس برخی شاخص ها از جمله حس وطن دوستی مانع رفتن مردم از استان شده، اما در خصوص سیلزدگان که بعد وسیعی از زندگی، معیشت و اقتصاد آنها تخریب شده باید برنامه ریزی های لازم و مضاعفی صورت گیرد چراکه در غیر اینصورت مهاجرت انان قطعی خواهد بود.

**ضرورت اقدامات ترویجی و آگاهسازی مردم در خصوص تسهیلات اشتغال
این جامعه شناس و استاد دانشگاه اعتقاد دارد بازگرداندن نیروی کار به جامعه سیلزده باید در دستور کار ستاد بحران قرار گیرد و برای این امر باید جامعه به ویژه روستاییان و عشایر در خصوص تسهیلات دولتی اطلاعات لازم و کافی داشته باشند.
طهماسبی اظهار داشت: باید فعالیت های ترویجی برای آگاهسازی جامعه صورت گیرد تا افراد بدانند چه خدمات و تسهیلاتی برای آنان تدوین شده و می توانند بر اساس این خدمات، زندگی را دوباره از سر بگیرند و اشتغال داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بیکاری، مهاجرت را افزایش می دهد گفت: در بسیاری از موارد جامعه هدف نمی داند برای اشتغال و رونق تولید چه اقداماتی باید انجام دهد و چگونه از تسهیلات برخوردار شود که در این مقطع دستگاههای دولتی باید با انجام اقدامات ترویجی، اطلاعات لازم را به مردم ارائه کنند.
وی سهم اداراتی همچون علوم پزشکی، جهادکشاورزی و صنعت معدن و تجارت را در آگاهسازی مردم نسبت به تسهیلات اقتصادی بیشتر دانست و افزود: همچنین باید در صدور مجوزهای لازم برای مناطق سیلزده تسهیلاتی لحاظ شود تا بازگشت این مردم به محیط کار و زندگی سرعت یابد.
گزارش از الهام بابایی
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.