به گزارش ایرنا، تقاضای کار در ایران در طول سال های گذشته تغییر چشمگیری داشته و امروز به شکلی درآمده که تمام فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از فراغت از تحصیل انتظار شغل مناسب دارند.
با تغییر رویکرد زندگی اجتماعی از سنتی به سمت مدرن و سرعت بالای ماشینی شدن، مهاجرت شمار زیادی از روستاییان به شهرها و افزایش مراکز دانشگاهی و سیل گسترده دختران و پسران به دانشگاه ها، توقعات و نگرش به بازار کار تغییر کرده و امروز این روند به جایی رسیده که تصور مدل های اشتغال گذشته برای نسل امروز قابل درک نیست.
بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95، جمعیت ایران، به ٧٩ میلیون و ٩٢٦ هزار و ٢٧٠ نفر رسید که این تعداد نسبت به سرشماری سال 90، ٤ میلیون و ٧٧٦ هزار نفر افزایش یافته و تعداد خانوارهای ایرانی نیز بر اساس این سرشماری به ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ رسیده که نسبت به سال ١٣٩٠، سه میلیون خانوار افزایش یافته است.
در سرشماری سال 1395 جمعیت ساکن در نقاط شهری کشوری ٥٩ میلیون و ١٤٦ هزار و ٨٤٧ نفر اعلام شده که نسبت به سرشماری سال ١٣٩٠ پنج میلیون و ٥٠٠ هزار و ١٨٦ نفر اضافه شده و جمعیت ساکن در نقاط روستایی با ٢٠ میلیون و ٧٣٠ هزار و ٦٢٥ نفر کاهش محسوسی رو به رو بوده است.
کاهش آمار سکونت در روستاها بیانگر مهاجرت شمار زیادی از این افراد به شهرها برای پیدا کردن بازار کار مناسب بوده است.
جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله کشور در سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۲۰ میلیون و ۵۲ هزار و ۷۲۵ نفر رسیده است که این میزان نسبت به سرشماری سال 90 که ۲۳ میلیون و ۶۹۴ در هزار و ۱۹۴ نفر بود، کاهش داشته اما شمار زیادی از این گروه سنی در رده فارغ التحصیلان دانشگاهی و جویندگان کار در کشور هستند.
در سرشماری سال 95 تعداد جمعیت ۳۰ تا ۶۴ ساله های کشور به ۳۵ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۹۶۵ نفر رسیده است که شمار زیادی نیز از این گروه سنی هنوز در پی یافتن شغل مناسبی هستند.
استان مرکزی یکی از استان های شاخص با آمار دانشجویی کشور است که سالانه شمار قابل توجهی از این فراگیران از مراکز آموزشی فارغ التحصیل و در پی بازار کار هستند.
سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک گفت: از شروع فعالیت این مرکز آموزشی در سال 77 تاکنون بیش از هفت هزار نفر در مقاطع کاردانی و کارشناسی فارغ التحصیل شده اند که از این تعداد حدود 500 نفر مربوط به سال تحصیلی 96-95 است.
مسعود شهرجردی افزود: هم اینک یک هزار دانشجو در 21 رشته تحصیلی کاردانی و کارشناسی در 2 گروه آموزشی صنعت و مدیریت و خدمات اجتماعی در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان کرد: عده ای از دانشجویان شاغل هستند و برای احکام حقوقی خود نیاز به مدرک دارند، عده ای از دانشجویان پسر برای تاخیر خدمت سربازی وارد دانشگاه ها می شوند و عده ای نیز دانشگاه ها را برای گذران زندگی انتخاب می کنند.
شهرجردی عنوان کرد: بسیاری از فارغ التحصیلانی هم که به کار گرفته شده اند دارای مدارک مرتبط نیستند و این مهم یک آسیب جدی در بهره وری اشتغال است.
سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک اضافه کرد: مدرک گرایی آسیب های زیادی به نظام آموزشی وارد می کند و این امر از بروز خلاقیت و ایجاد اشتغال مولد با محوریت کارآفرینی نیز جلوگیری می کند.
شهرجردی بیان کرد: آموزشی که پشتوانه داشته باشد منجر به مهارت می شود و امروز آموزش مهارتی یکی از حلقه های مفقوده در نظام اشتغال محسوب می شود.
سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک ادامه داد: امروز کشور بیش از هر زمان نیاز به مهارت دارد و مدرک دردی از مشکلات جامعه دوا نخواهد کرد و در واقع مهارت جویی فارغ التحصیلان عاملی برای رونق بازار کسب و کار است.
شهرجردی گفت: مراکز رشد و نوآوری هایی که به دانشگاه ها ابلاغ شده بسترهایی هستند که به اشتغال فارغ التحصیلان کمک شایانی می کنند.
سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک افزود: جهاد دانشگاهی شعار یک فارغ التحصیل یک کارآفرین را سرلوحه کار خود قرار داده و در این راستا برنامه های اولویت داری را پیش بینی کرده است.
شهرجردی اظهار کرد: مراکز نوآوری جهاد دانشگاهی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی از سال گذشته در این مرکز آموزشی مورد توجه قرار گرفته به طوری که 2 انجمن علمی جهاد دانشگاهی اراک به عنوان انجمن های برتر جهاد دانشگاهی کشور شناسایی شده و دفتر کارآفرینی این دانشگاه نیز فعال است.
رئیس گروه اجتماعی، فرهنگی و سازمان های مردم نهاد استانداری مرکزی گفت: 76 مرکز آموزش عالی در استان مرکزی وجود دارد که بر اساس آخرین آمار، 89 هزار و 763دانشجو در یک هزار و 737 رشته تحصیلی در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
معصومه دانشمند افزود: از این تعداد 38 هزار و 137 نفر معادل 42 درصد دختر و 51 هزار و 626 نفر معادل 58 درصد فراگیران را پسران تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: 26 درصد از دانشجویان این استان در مراکز علمی - کاربردی، 25 درصد در مراکز آزاد، 20 درصد دانشگاه های دولتی، 17 درصد پیام نور و 12 درصد در مراکز غیرانتفاعی تحصیل می کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و 293 نفر در 17 کارگزار غیردولتی این استان ثبت نام کرده اند.
محمدتقی آبایی هزاوه افزود: از این تعداد 2 هزار و 483 نفر فارغ التحصیلان بیکار در مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکترا برای یافتن کسب و کاری مناسب در مراکز کاریابی ثبت نام کرده اند.
وی بیان کرد: از مجموع فارغ التحصیلان ثبت نام کننده در این مراکز یک هزار و 619 نفر مرد و 864 نفر زن است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: 582 نفر از فارغ التحصیلان جویای کار ثبت کننده در کارگزارهای غیردولتی این استان دارای تحصیلات کاردانی، یک هزار و 588 نفر کارشناسی و 313 نفر کارشناسی ارشد و دکترا هستند.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی گفت: بر اساس آخرین سرشماری عمومی در سال 95، نرخ بیکاری این استان 9 و هشت دهم درصد است.
مسعود اخوان افزود: کمترین نرخ با پنج و 6 دهم درصد مربوط به شهرستان های دلیجان و کمیجان و بیشترین نرخ با 12 و 2 دهم درصد مربوط به شهرستان اراک است.
وی بیان کرد: نرخ بیکاری در شهرستان های خنداب پنج و هفت دهم درصد، ساوه 6 و نیم درصد، آشتیان هفت و 6 دهم درصد، زرندیه هفت و هشت دهم درصد، محلات هشت و یک دهم درصد، تفرش هشت و چهار دهم درصد، فراهان هشت و نیم درصد، شازند 11 و هفت دهم درصد و خمین 11 و هفت دهم درصد است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95، 45 هزار و 424 نفر بیکار و 417 هزار و 907 نفر شاغل در این استان وجود دارد.
اخوان اظهار کرد: آمار فارغ التحصیلان بیکار این استان از سوی مرکز آمار هنوز اعلام نشده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است و در این استان حدود 100 هزار دانشجو مشغول به تحصیل است.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.