به گزارش ایرنا، سیل به عنوان یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی بشری شناخته شده محسوب می شود که اگر منطقه ای زیر ساخت های لازم را نداشته باشد آثار مخرب آن در بخش‌های مختلف تا مدت‌ها باقی می‌ماند.
بدون شک اگرامکانات زیربنایی و مدیریت صحیح در وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی وجود داشته باشد تبعات و اثرات آن به ویژه از نظر اجتماعی محدود شده و به سرعت قابل کنترل است و در صورت ضعف در این ناحیه اثرات تخریبی آن چند برابرمی‌شود که هم‌افزایی این خسارت ها در جهت منفی بسیارمخرب خواهد بود.
سیلاب از نظر محیط زیست، اقتصادی، سیاسی، تقابل فرهنگی و اجتماعی اثرات منفی به بار می آورد که از مهمترین اثرات سیل می‌توان خسارت های اجتماعی را بیان کرد که خود برچند موئلفه اقتصاد، سیاست، فرهنگ اثرگذار و اثرپذیر است.
ازدست دادن افراد و تخریب سرپناه، مهاجرت، حاشیه نشینی، شیوع بیماری، ایجاد یاس و نا امیدی، از بین رفتن هویت افراد و نیروی کار مهمترین بخش های اجتماعی و پیامد منفی سیلاب است.
بلایای طبیعی و پیامدهای اجتماعی آن از جمله معضلات بزرگ جوامع انسانی هستند که به رغم پیشرفت های علمی و صنعتی هنوز بـشر نتوانـسته بـر این فجایع و کاهش آمار مرگ و میر و خسارات ناشی از آنها تسلط یابد.
در بروز بلایایی طبیعی از جمله سیل ضروری است که ابتدا برای کاهش شیوع و پیشگیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی حـوادث گام های بلندی برداشته شود.
طبیعی است در بروزحوادث ابتدا با تقویت مهارتهای اجتماعی پس از وقوع سانحه باید رعب، وحشت و بهت زدگی و درمانـدگی افراد بازمانده را کاهش و این افراد را آرام نمود.
درساعات اول وقوع حوادث مردم داوطلبانه در امدادرسانی شرکت می نمایند، توزیع کمک ها در پیدایش تعادل روانی، کاهش اختلالات شدید عاطفی موثرنـد، اما بعد ازاین رویـاروی بـا واقعیت و پس از وقوع فاجعه آغاز می شود و بازماندگان متوجـه عمـق خـسارت هـا می گردندکه در این مرحله افراد آسیب دیده نیازمند حمایت های روانی بیشتری هستند.
ایجـاد روحیـه امید و اعتماد و دقت در توزیع عادلانه امکانات در این مرحله از اهمیت بسزایی برخوردار است واکنش های روانی به دنبال بروز فجایع و بلایا عکس العملی طبیعی به یک حادثه کاملاً غیـر طبیعـی است.
طبیعی است که هـدف کلـی حمایتهای روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه توانمند سازی آسیب دیدگان و ارتقاء روحیه آنها است.
به اعتقاد روانشناسان در صورت عدم مداخله به موقع در واکنش های روانی بحران اختلالات شایعی در بازماندگان از حوادث ایجاد می شود که اختلالاتی نظیر اختلال استرس حاد، اختلال استرس بعد از سانحه ، سوگ عارضـه دار ، افـسردگی اساسـی ، انـواع اخـتلالات اضطرابی و اختلالات شبه جسمی . در صورت عدم تشخیص به موقع و عدم شـناخت علایـم هـر یـک از اخـتلالات ذکـر شـده بیماری در افراد بازمانده تثبیت شده و سیر درمان به سختی صورت می گیرد .
در سیل اخیر لرستان 18 هزار لرستانی شغل خود را از دست دادند و بیکار شدند، در پلدختر که بیشترین سهم آسیب های سیل را داشته حدود 70 درصد واحدهای صنفی در این واقعه از بین رفته و بسیاری از مشاغل مرتبط و غیرمستقیم نیز به دلیل خسارت زیرساختها به نحوی تحت تاثیر قرار گرفت.
بیکاری موقت حاصل از سیل به خصوص اگر طولانی شود، آسیبی جدی محسوب می شود، که می تواند مسائل بسیاری ازآسیب ها اعم از گرایش به دخانیات و موادمخدر، اوقات فراغت آسیب زا، احساس ناکامی را به دنبال داشته باشد.
همچنین در جریان سیل لرستان، یک هزار و 20 واحد مسکن روستایی استان به طور کامل تخریب شد و 2 هزار و 80 واحد مسکن روستایی دچار آبگرفتگی شد، که بی سرپناه شدن خود اثرات زیانباری بر روح و روان افراد برجا می گذارد.
دانش آموزان نیز از بلای سیل در امان نماندند و 87 مدرسه با بیش از 500 کلاس درس دچار خسارات جدی شد به ‌طوری که غیرقابل استفاده شدند و باید تخریب و سپس بازسازی شوند و حجم زیادی از تجهیزات مدارس و وسایل دانش آموزان و کتابها از بین رفتند که همه اینها عواملی مهم برای به وجود آمدن اختلالات منفی بر روان دانش آموز تاثیر می گذارد.
سیل همچنین در لرستان علاوه بر خسارت مالی با گرفتن جان 15 نفر و تخریب زیرساخت های اساسی هزاران روستا و چند شهر مشکلات روحی و روانی فراوان برجا گذاشته که کودک و نوجوان ، جوان و افزاد میان سال و مسن را در بر گرفته است.
با توجه به ایـن امـر کـه مداخلـه بـه موقـع در حوادث و بلایا از عوارض روانی اجتماعی آن می کاهد و وجود آمادگی قبلی نقش حفاظتی در مقابل استرس ایفا می کند ، لذا توصیه می شود برنامه های آموزشی حهت اقشار مختلف جامعه و دست اندر کاران امر بهداشت و درمان انجام گیرد.
حال با توجه به خسارت چند هزار میلیاردی سیل انتظار می رود آسیب های آن از جهت روحی و روانی نیز مورد بررسی و کارشناسی جدی قرار گیرد.
سیلاب اخیر رویاهای قشنگ بسیاری از هموطنان را همراه با خانه های آنها برد، هرچند با تلاش دولت و یاری مردم عزیز ایران، دوباره خانه های سیل زده ساخته و شهرها و روستاها آباد می شود، اما باید مراقب افسردگی ها و آسیب های روحی و روانی ناشی از این ویرانی ها بود.
بی تردید باید در کنار آبادانی دوباره شهرها و روستاهای سیل زده که ماموریت نخست کشور است با بهره گیری از دانش جامعه شناسان و پژوهشگران اجتماعی آسیب ها و خسارات اجتماعی اینگونه حوادث نیز شناسایی و برای پیشگیری و درمان آن چاره کرد.
اعزام تیم های مشاوره و روانشناسی از سوی ارگانها و دستگاههای مختلف به این مناطق و رسیدگی به روح و روان شهروندان به ویژه زنان، کودکان و سالخوردگان باید تداوم پیدا کند.
در کنار همه این آسیب ها و خرابی ها نمی توان به سادگی از کنار خروش بی نظیر و خودجوش ملت برای یاری رساندن به هموطنان آسیب دیده گذشت که در مقابل همه خسارت های اقتصادی و اجتماعی، نتایج درخشانی چون افزایش وحدت ملی، ارتقاء سرمایه اجتماعی و تقویت بسیج عمومی را رقم زد و در کنار همه این اتفاقات مردم از فضای اجتماعی اینترنتی توقع دارند که بیشترین نیاز از لحاظ عاطفی، اقتصادی، مدیریتی به استان یا شهر سیلزده داشته باشند.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.