بالاخره خلوتگاه پیامبر غار حرا در 27 رجب شاهد ابلاغ رسالتی عظیم وشروع نزول قرآن با ؛' اقرأ باسم ربک الذی خلق' بخوان به نام پروردگارت و این شروع برای هدایت بشر بود با برنامه ای انسان ساز و تکامل یافته که از سوی فرشتگان در قالب آیات قرآنی بیان شد.
اگر چه پیام مهم بعثت، تحول و چرخش کامل از همه انحراف‌ها و بدی‌ها به سوی نیکی‌ها و ارزش‌های اسلامی و قرآنی است اما نباید فراموش کرد آنچه پیام بعثت را درکنار آیات قرآنی جاودانه می کند بیان اهداف بعثت است که چه زیبا از زبان پیامبر گرامی اسلام نقل شده که؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام و بعبارتی اخلاق و تزکیه، هدف بعثت خداوند در آیات قرآن به تعلیم و تزکیه به عنوان فلسفه بعثت پیامبران از جمله پیامبر گرامی اسلام نیز تاکید دارد.
امروز بیش از هر زمان، پیروی از آن الگوی کامل و تأسی به آن اسوه حسنه بر امت آن حضرت ضروری است، بلکه مؤثرترین دفاع و رساترین تبلیغ، با زبان عمل صورت می پذیرد از این رو عید مبعث رسول اکرم(ص) فرصت مغتنمی است که هم تبیین و طرح ویژگی های شخصیت بزرگ پیامبر ضروری است.
حجت الاسلام احمد صفرزاده پژوهشگر دینی در گفتگو با ایرنا می گوید: اگر قرآن کریم ما را توصیه کرده که آنچه پیامبر خدا به شما داد، آن را بگیرید، «ما اَتاکم الرَّسُولُ فَخُذُوه» شامل پیروی از سیره آن حضرت نیز می شود، چرا که داده های حضرت رسول به امتش تنها در گفتار و فرمان نیست، بلکه سیره او نیز معیار و ملاک و میزان عمل است و به این سرمشق هم باید نیک توجه کنیم و آن را به شایستگی عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه صداقت و پاکی حضرت محمد (ص) در آینه تاریخ کاملا روشن است اظهار داشت: اخلاق پیامبر همان اخلاق قرآنی است و آن چه در قرآن راجع به پاکی، صداقت و اخلاق مطرح شده، آینه تمام نمای آن را در سلوک، گفتار و اخلاق رسول الله (ص) را می توان مشاهده کرد.
این پژوهشگر دینی در خصوص حسن خلق پیامبر(ص) می گوید: یکی از عجایب و مشخصات برجسته روحی رسول اکرم (ص)، تواضع اوست، با این که تمام عوامل بزرگی و عظمت را به تدریج پیدا می کرد، ولی تواضع او از همه بیشتر بود.
این کارشناس دینی به ساده زیستی و قناعت و پرهیز از تجمل پیامبر رحمت اشاره کرد و افزود:زندگانی رسول اکرم(ص)، به شکلی بود که در سطح پایین تر از طبقه متوسط جامعه آن روز قرار داشت، به گونه ای که بر اساس برخی از روایات، آن حضرت برای همسانی با طبقه کم درآمد و فقیر امّت اسلامی، حتی از خوردن نان گندم نیز پرهیز می کرد.
حجت الاسلام صفر زاده در خصوص حسن معاشرت رسول گرامی اسلام (ص) گفت: در برخورد با همه مردم، طوری رفتار می نمود که شخصیت و احترام افراد مراعات شود و کسی تحقیر نگردد و یا مورد تمسخر واقع نشود.
به هر حال، آنچه هدف بعثت است اصولی چون تعلیمات معرفتی و آموزه های دستوری به عنوان مقدمه، و تزکیه و تصرف در دیگران با دیگرسازی از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که به عنوان تزکیه الهی در آیات قرآن مطرح شده و اوج این تزکیه در حوزه اخلاق و رفتار انجام می گیرد.
پیام بعثت، تلاش همیشگی و خستگی‌ناپذیر آنهایی است که به اسلام و پیامبر(ص) ایمان آوردند تا در مقام عمل و رفتار به آموزه های آسمانی حیات معنوی و الگویی خاتم رسولان را در جامعه جهانی که سخت نیازمند اخلاق است تبیین نمایند.
/6060/1920
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.