وقوع سیل در استان لرستان و بویژه شهرستان های پلدختر و معمولان شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده و زیر آب رفتن اغلب خانه‌ها در این دو شهر زندگی شهروندان را فلج کرده است. این درحالی است که راه‌های ارتباطی و مخابراتی‌قطع شده و بسیاری از وضعیت خانواده‌ها بی‌خبرند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا، بارش‌های سنگین روزهای گذشته که اوج فعالیت این سامانه از دیشب آغاز شد و به صورت متناوب ادامه دارد، باعث شد چندین رودخانه مرده استان از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و و روستاهای استان شود.

هم اکنون سه رودخانه خرم آباد، و رودخانه شهرستان‌های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده، سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریز هستند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده منزل خود را ترک کنند.

برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پروازهای امدادی به این مناطق را نداده است.

راه‌های منتهی به خرم آباد مرکز استان بسته شده و امروز با کشته شدن 2 نفر در معمولان و ویسیان، شمار جانباختگان بار‌ش‌های سیل آسا در لرستان به 10نفر رسید.

شرایط در شهرستان پلدختر بسیار وخیم است و با وجود گذشت 24 ساعت از وقوع سیل هنوز امدادرسانی با کندی صورت می گیرد و این خود مردم هستند که تلاش می کنند در حد توان به یکدیگر امدادرسانی کنند.

شاهدان عینی می‌گویند آب در سطح شهر فروکش کرده ولی شرایط هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است. مردم هنوز از کمبود مواد غذایی و آب در مضیقه هستند و کودکان خردسال آرام و قرار ندارند و بی تابی می کنند. بسیاری از مردم هم به تپه ها و کوه های مرتفع اطراف پناه برده اند.

هنوز وضعیت قربانیان سیل مشخص نیست ولی اهالی منطقه می گویند بسیاری در سیل ناپدید شدند و از وضعیت آنها خبری در دست نیست .

ورود آب به داخل منازل با نشست گل و لای همراه بوده و بسیاری از لوازم و اثانیه خانه ها از بین رفته و قابل استفاده نیست.

مناطق جنوبی و ساحلی خرم آباد را سیلاب عظیم در برگرفته و روستاهای جنوب این شهر دچار آبگرفتگی شدید شده اند، در پلدختر به دلیل قطع راه‌های زمینی و ارتباط تلفنی و عدم امکان پرواز امدادی، اطلاعی از روستاهای سیل زده حاشیه کشکان در دست نیست.

چندین روستای پلدختر همچون بابازید، چم مهر و ودمرود زیر آب رفته اند، بخش غربی شهر با جمعیت حدود 6 هزار نفر و شهر معمولان نیز غرقاب هستند.

ارتباط تلفنی شهر پلدختر قطع و هیچ گونه ارتباطی با مردم این شهر مقدور نیست و مسئولان استانی از این وضعیت به وجود آمده و بی اطلاعی نگران هستند.

تمام جاده های استان لرستان بسته شد

رئیس پلیس راه لرستان گفت: بارش شدید باران ، طغیان رودخانه ها و رانش موجب مسدود شدن جاده تمام های برون شهری این استان شده است.

سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار داشت: هم اکنون جاده خرم‌آباد - کوهدشت، خرم‌آباد - چگنی، خرم‌آباد - پلدختر، پلدختر - کوهدشت و خرم‌آباد - بروجرد مسدود است.

وی افزود: همچنین جاده سپیددشت - خرم‌آباد، خرم‌آباد - زاغه، الیگودرز - دورود، ازنا - دورود، الیگودرز - اصفهان و ازنا -شازند نیز بر اثر بارش شدید برف و باران بسته شده است.

رئیس پلیس راه لرستان افزود: آزادراه خرم‌آباد- پل زال و همچنین جاده پلدختر به آزادراه نیز بر اثر ریزش کوه قطع شده است.

چغلوند ادامه داد: محورهای جایگزین این مسیرها به صورت موقتی بوده و پس از مدتی کوتاه بسته می شود.

طغیان رودخانه 56 روستای خرم آباد را تهدید می کند

فرماندار خرم آباد گفت: 56 روستای این شهرستان واقع در چهار بخش مرکزی، پاپی، بیرانوند و زاغه به شدت در معرض خطر طغیان رودخانه هستند.

اسد عبداللهی افزود: طغیان رودخانه کرگانه به روستاهای محمدحسن پروانه، کمالوند غلامعلی، دهنو کمتلوند، هفت چشمه، کهریز جدید و قدیم و کرگانه دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه روستاهای ده باقر، ناصروند، بلیلوند؛ دارایی و دیناروند نیز در خطر طغیان رودخانه کرگاه شرقی هستند، اظهار داشت: طغیان رودخانه همچننی روستاهای رباط دارحوض، چم چقال، مریدآباد، پاپی خالدار علیا، که جو و قلعه سنگی را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: اهالی روستاهای سهیل بیگی، تلوری علیا و سفلی، بدرآباد علیا و سفلی، ده محسن، میانگلال، گیلوران علیا، علی محمد بیگی، سراب چنگایی، کاوه کالی، دست به زانو و سرطاق نیز به دلیل طغیان رودخانه کرگاه غربی اقدامات ایمنی را انجام دهند.

فرماندار خرم آباد افزود: همچنین اهالی روستاهای پیرجد، دهنو پیرجد، پیرجدپایین، گری سراب، پتک آباد، پاتخت 3 و دهنو چنارکل را طغیان رودخانه کاکاشرف تهدید می کند.

عبداللهی تصریح کرد: در بخش پاپی نیز اهالی آب شباندر، بخشی از شهر سپیددشت، چمسنگر، کشور، تنگ 7 و تنگ پنج در معرض خطر طغیان رودخانه دورود هستند.

وی ادامه داد: سرریز سد ایوشان و طغیان رودخانه اصلی بخش بیرانوند قلعه کاسیان، کله جو آرین، شهر بیرانشهر، گولاب، عبدی آباد، چغابل، سراب ملکی و رازباشی 1، 2 و 3 را تهدید می کند.

وی گفت: به دلیل احتمال سرریز سد ایوشان نیز روستاهای کیکمدر، زرین آباد و پل هرو در خطر هستند.

بخش غربی شهر پلدختر به طور کامل زیر آب رفت

بروز سیل و طغیان رودخانه کشکان بخش غربی شهر پلدختر را به طور کامل زیر آب برد.

به گزارش میدانی خبرنگار ایلنا، طغیان رودخانه کشکان همچنین ، دانشکده پرستاری و ورزشگاه شهید سرمالیان پلدختر را به طور کامل زیر آب برده است.

به علت طغیان رودخانه کشکان استخر شنای شهرستان پلدختر نیز به طور کامل همراه با تجهیزات و امکانات زیر آب رفته و دچار خسارت صددرصدی شده است.

آب ساختمان اداره جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر و خیابان‌های اطراف آن را نیز گرفته است.

هم اکنون این شهرستان هیچگونه ارتباطی از نظر راه و تلفن و راه دسترسی با هیچ منطقه ای ندارد و آب، برق و تلفن شهرستان پلدختر بر اثر سیل قطع است.

روستاهای حاشیه رودخانه کشکان مانند چم مهر دمرود معمولان، بخش غربی این شهر، روستاهای ملاوی، باباخوارزم علیا وسفلی، بابازید و غیره به طور کامل زیر آب رفته اند.

پلدختر هم اکنون در وضعیت کامل اضطراری و نگران کننده قرار دارد و به ساکنان شهر گفته شده منازل خود را ترک کنند.

ساکنان روستای چم مهر پلدختر برای نجات جان خود از سیل و طغیان رودخانه کشکان به بالای تپه ها پناه برده و زیر باران هستند و نیاز مبرم به چادر برای اسکان دارند.

براثر طغیان رودخانه کشکان خیابانهای شهر معمولان را سیلاب فراگرفته و بخشی از مدرسه مطهری این شهر و خانه‌های اطراف آن و منازل روستاییان منطقه گاوزرده این بخش زیرآب رفته است.

سیل راه ارتباطی 100 روستای معمولان راه قطع کرد

بخشدار معمولان پلدختر گفت: سیل راه ارتباطی بیش از 100 روستای این بخش را قطع و بخش غربی شهر معمولان و روستای افرینه را زیر آب برد .

سید حبیب موسوی اظهار داشت: سیل راه‌های روستایی و عشایری بخش معمولان و آب آشامیدنی این شهر را قطع کرد.

وی افزود: همچنین سیل راه اصلی معمولان - خرم آباد و معمولان -پلدختر را قطع کرده است.

بخشدارمعمولان گفت: طغیان رودخانه های کشکان ، مادیان رود و چولهول باعث تخریب پل‌های زورانتل، سرنجه، بن لار زیودار، دمرود افرینه و برگلان سوخته شد.

وی افزود: سطح آب رودخانه کشکان نسبت به بارندگی ها و سیل قبل بالاتر افزایش یافته وآسیب های فراوانی برجای گذاشته است.

موسوی از مردم خواست به حاشیه رودخانه ها نزدیک نشوند و حداقل 100 متر از مسیر رودخانه ها فاصله بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.