مجتبی علیمرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: روزانه حدود 400 تا 500 نفر از رصد خانه کاسین بازدید می کند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه رصدخانه کاسین در مجموعه بام شهر خرم آباد قرار دارد، تاکنون سه تا چهار هزار نفر از بام شهر خرم آباد دیدن کرده اند.
علیمرادی ادامه داد: رصد خانه کاسین از سال 93 در 2 حوزه تخصصی و گردشگری فعال شده است.
وی اظهار داشت: رصدخانه کاسین مدرنترین رصدخانه خاورمیانه است که در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا در شهر خرم‌آباد در غرب ایران و بر فراز قلعه کوه مدبه معروف به بام خرم‌آباد قرار گرفته‌است.
علیمرادی اضافه کرد: رصد خانه کاسین لرستان نخستین مرکز نجوم و ستاره‌شناسی دانش بنیان در ایران است.
وی ادامه داد:از امکانات این مجموعه می‌توان به گنبد الکترومکانیکی به قطر 7 متر با قابلیت چرخش 360 درجه با سیستم حرکتی موتور دار و دریچه مکانیکی متناسب با اپتیک و مجهز به تلسکوپی به قطر آینه نیم متر اشاره نمود.
وی گفت: این تلسکوپ تنها تلسکوپ با قابلیت Edge Hd است که نظیر این تلسکوپ با این قابلیت در کشور وجود ندارد. سیستم هدایتی تلسکوپ گوتو بوده و امکان ترک 40000 جرم را دارد.
مدیر پژوهش رصد خانه کاسین افزود: این مجموعه دارای پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است که امکان ثبت داده‌های خورشیدی را برای محققین مرکز فراهم و امکان رصد در روز را امکان‌پذیر می‌نماید.
وی اظهار داشت: نمایشگاه عکس از زمین تا کیهان بخش دیگری از این مجموعه است و سالن آمفی تئاتر که در آن زندگی در فضا و ابعاد عالم هستی به تصویر کشیده می‌شود.
علیمرادی ادامه داد: بنای رصد خانه دارای شکل هندسی خاصی است که از تمام ورودی‌های شهر خرم‌آباد در بلندترین نقطه شهر قابل مشاهده می‌باشد.
وی بیان کرد: این رصد خانه عضو اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران بوده و دارنده جایزه ملی مدیریت فناوری و نو آوری از معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌باشد و دارای افتخاراتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد.
به گفته وی رستوران گردان این رصدخانه در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا 350 متر بلندتر از رستوران گردان برج میلاد است و دارای سازه کاملا شیشه ای است.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.