به گزارش ایرنا، شهرستان دلفان با وسعت 2 هزار و 570 کیلومتر مربع در شمال غربی لرستان واقع شده که مرکز آن شهر نورآباد و دارای سه بخش مرکزی، خاوه و کاکاوند 10 دهستان و 418 روستا است.
ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ دلفان در میان کوه های سربه فلک کشیده مهراب، گرین و سفره کوه از رشته کوه های ز‌اگ‍رس‌ واقع شده که این رشته کوه ها سرچشمه دهها چشمه، رودخانه و آبشار زیبا و طبیعی در این منطقه هستند.
این شهرستان با بیش از یک هزار و700 متر ارتفاع از سطح دریا درناحیۀ کوهستانی واقع شده و آب و هوای آن معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدل است و بهاری سرسبز و رویایی دارد.
در شهرستان دلفان بیش از 265 اثر تاریخی شامل تپه ها و محوطه های باستانی، غار ، پل ها و بناهای تاریخی وجود دارد که قدمت دیرینه این شهرستان را نشان می دهد.
مهمترین تپه های باستانی در شهرستان دلفان که تاکنون حفاری شده اند تپه های بابا جان، عبدالحسینی، گندمبان، با باجیلان و تلیاب است که باستان شناسان با حفاریهای انجام شده به نتایج درخشانی از تاریخ فرهنگ ایران زمین دست یافته اند.
تاکنون تعداد 120 مورد از جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهرستان در ردیف آثارملی ثبت شده که 12 اثر از آنها پل های تاریخی هستند و مابقی تپه های باستانی، بناها و محوطه های تاریخی محسوب می شوند.

*** دلفان مامن امامزادگان معصوم
دلفان دیار امامزادگان معصوم است و مردم این شهرستان افتخار میزبانی از مقبره تعدادی از یادگاران رسول الله را دارند و بر چنین میزبانی افتخار می کنند و برآن فخر می فروشند.
حضورچهار امامزاده از سلاله پاک نبی اکرم(ص) در شهرستان دلفان علاوه بر ایجاد روح و شکوه معنوی غربت فضای خاصی از معنویت را در این خطه ایجاد کرده است و مظلومیت اهل بیت(ع) را در تاریخ فریاد می زنند.
وجود م‍ق‍ب‍ره‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اد گان ‌اب‍ر‌ا‌ه‍ی‍م‌ م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ب‍‍اب‍‍ا‌ی‌ ب‍زرگ‌، ‌اح‍م‍د و م‍ح‍م‍ود م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ب‍‍اول‍ی‍ن‌ و پ‍ی‍ر م‍ح‍م‍د به عنوان چهار نگین درخشان و بارگاه منور آنان در ایام سال به ویژه در ایام نوروز، ملجاء و پناهگاه دوستداران خاندان عصمت و طهارت است.

*** دلفان سرزمین آبشارهای بلند است
در این شهرستان آبشارهای مهراب، سوله، غسلگه، قمش وجود دارد که با چشم اندازهای زیبا بهاری سرسبز را به دوستداران طبیعت ارزانی می دارد.
یکی دیگر از جاذبه های شهرستان دلفان کوه شگفت انگیز مهراب است که با درختان کهنسال و پوشش گیاهی متنوع به نحو زیبایی آراسته شده است.
چشمه آبگرم با خواص طبی التیام بخش بسیاری از دردهای مفصلی و جاذبه های طبیعی این شهرستان به شمار رفته و‌ در 60 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ‌غ‍رب‌ ش‍‍ه‍رنورآباد و درمحل ت‍لاق‍‍ی‌ س‍ه‌ رودخ‍‍ان‍ه‌ گ‍‍ام‍‍اس‍ی‍‍اب ، گ‍ی‍زه‌ رود و س‍ی‍م‍ره‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.
دل‍ف‍‍ان‌ س‍رزم‍ی‍ن‌ ‌غ‍‍ار‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ‌از س‍ک‍ون‍ت‌ چ‍ن‍دی‍ن‌ ‌ه‍ز‌ار س‍‍ال‍ه‌ ب‍ش‍ر در ‌ای‍ن‌ دی‍‍ار خ‍ب‍ر م‍‍ی‌ د‌ه‍د،‌ ‌از ج‍م‍ل‍ه‌ ‌ای‍ن‌ ‌غ‍‍ار‌ه‍‍ا م‍‍ی‌ ت‍و‌ان‌ ب‍ه‌ ‌غ‍‍ار پ‍ی‍ر دوس‍ت‍‍ی‌ ک‍ه‌ در20 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ش‍م‍‍ال‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ ن‍ور‌آباد واق‍‍ع‌ ش‍ده‌ ‌اش‍‍اره‌ ک‍رد.

***موزه مردم شناسی
موزه مردم شناسی نورآباد نیز با نمایش آثار و اقلام فرهنگی، نحوه زندگی و رسوم مردمان این دیار از گذشته تاکنون را به خوبی به تصویر کشیده است.
در این موزه جلوه‌هایی از آداب و رسوم مردم منطقه در قالب کوچ نشینی، ییلاق و قشلاق صنایع دستی، بافتن سیاه چادر، چیت و همچنین عکسهایی از مناظر طبیعی، آئین ها و مراسمات محلی و غرفه سمعی و بصری به نمایش گذاشته می شود.
با تمهیدات و اقدامات انجام شده، این شهرستان برای استقبال از گردشگران و مهمانان نوروزی آماده شده است.
شهرستان دلفان در مسیر ارتباطی استان‌های غرب و شمال غرب و جنوب کشور واقع شده و به همین دلیل بسیاری از مسافران نوروزی از این مسیر ارتباطی در ایام تعطیلات استفاده می‌کنند.
شهرستان دلفان با 150 هزارنفر جمعیت در شمال لرستان واقع شده و با شهرستان هرسین از استان کرمانشاه هم مرز است.
7273/7270
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.