به گزارش ایرنا، وجود جاده های ایمن با علایم هشدار دهنده مناسب و از طرفی هم تلاش نیروهای راهداری ، امدادرسان و پلیس در جاده ها می تواند این امید را به خانواده های بدهد که سفری ایمن و پر خاطره خواهند داشت.
باتوجه به نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز و آغاز مسافرت ها، ستاد خدمات سفرهای نوروزی لرستان تمهیدات لازم را برای میزبانی مناسب از مسافران نوروزی به کار گرفته است.
لرستان به دلیل واقع شدن در کریدور شمال به جنوب کشور همواره میزبان مسافرین زیادی در ایام تعطیلات نوروز است که در صورت آمادگی کامل دستگاه های اجرایی می تواند سفر خوشی را برای مسافرین ثبت کند.
به همین منظور ایرنا در لرستان در میزگردی با حضور کارشناسان پلیس راه ، هلال احمر و حمل و نقل و راهداری به آمادگی استان برای پذیرایی از مهمانان نوروزی پرداخته است.

**تجهیزات کنترل ترافیک در لرستان باید افزایش یابد
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان در این میزگرد اظهار داشت: 400 نیروی پلیس راه در قالب 50 تیم خودرویی، 35 تیم موتورسوار همچنین عوامل پیاده در ایام تعطیلات نوروز در تفرجگاه ها و میادین پرتردد سازماندهی شده و به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.
سرهنگ منوچهر مرادی گفت: طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از اول اسفندماه سال جاری همزمان با آغاز فروش بهاره در درون شهر شروع شده است.
وی ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروز در بلوار شریعتی خرم آباد بازارچه های محلی(بهار مالگه) برپا می شود که با وضعیت ترافیک موجود ظرفیت پذیرش مراجعه کنندگان را ندارد و باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.
رییس پلیس راهور لرستان ادامه داد: باید برای کم شدن حجم ترافیک در معابر اصلی شهر خرم آباد چندین بازارچه محلی راه اندازی شود و در غیر اینصورت توانایی کنترل ترافیک را نخواهیم داشت.
سرهنگ مرادی با بیان اینکه نیازمندی های خودرویی پلیس راهنمایی و رانندگی به استانداری لرستان ابلاغ شد گفت: حضور فیزیکی پلیس باید در معابر کم شود و تجهیزات کنترل ترافیک افزایش یابد، در شهرهای استان تجهیزات کنترل ترافیک هوشمند وجود ندارد و در تقاطع ها چراغ قرمز دوربین ها به صورت خودکار جریمه نمی کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که در ایام تعطیلات مشکلی نداشته باشیم.

**کاهش تلفات درون شهری در ایام تعطیلات نوروز از اولویت های کاری پلیس راهور است
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان بیان کرد: در نوروز 97 تعداد تلفات تصادفات درون شهری استان چهار کشته و 117 مجروح بود که در مقایسه با نوروز سال 96 روند کاهشی داشته است.
سرهنگ مرادی با بیان اینکه کاهش تلفات درون شهری در ایام تعطیلات نوروز از اولویت های کاری پلیس راهور است اظهار کرد: درصد بالایی از تصادفات درون شهری مربوط به عابرین پیاده می باشد چراکه گذرگاهی امنی در معابر شهری وجود ندارد.
وی اضافه کرد: 70 درصد حادثه دیدگان در مراکز مراکز درمانی استان جان خود را از دست می دهند این درحالی است که میانگین کشوری 62 درصد می باشد، شاید مراکز درمانی استان امکانات بروز ندارند.

**مردم از خودروهای شخصی خود در پنجشنبه آخر سال استفاده نکنند
رییس پلیس راهور لرستان با اشاره به پنجشنبه آخر سال اضافه کرد: در این روز مشکل ترافیکی داریم اگر وضعیت ورودی گلزار شهدا به سمت خضر اصلاح نشود با بار ترافیکی سنگین مواجه خواهیم شد.
مرادی از مردم خواست در پنجشنبه آخر سال در صورت امکان از خودروهای شخصی استفاده نکنند.
وی بیان کرد: قسمتی از ورودی گلزار شهدا را سیلاب اخیر خرم آباد تخریب کرده که این مسیر تاکنون ساماندهی نشده و برای روز پنجشنبه آخر سال و وجود بار ترافیکی، پاسخگو نیست و با انبوهی از خودرو مواجه خواهیم بود.
وی افزود: همچنین گورستان منطقه فلک الدین به دلیل اینکه تنها یک خروجی دارد و حجم ترافیکی از خودروها را شاهد خواهیم بود، در روز پنجشنبه آخرسال با مشکلاتی ترافیکی روبرو می شود.

**ناجا مخالف شادی مردم نیست
سرهنگ مرادی با اشاره به نزدیک شدن چهارشنبه آخر سال افزود: طرح ویژه ترافیکی در چهارشنبه آخر سال در دستور کارمی باشد، ناجا هیچگاه مخالف شادی مردم نیست اما با کسانی که از خط قرمزها عبور کرده و به حقوق دیگران تجاوز می کنند براساس قوانین برخورد می شود.
وی بیان کرد: همچنین با خودروهایی که در معابر شهری ناهنجاری‌هایی را ایجاد می کنند برخورد قانونی خواهد شد و در این خصوص با دادستان مرکز استان هماهنگ هستیم که در صورت لزوم خودروهای متخلف را تا پایان تعطیلات توقیف کنیم.
وی ادامه داد: طرح نوروزی با حضور تمامی یگان ها و خدمات راهداری و امدادی شنبه 25 اسفندماه برگزار و رسما طرح ترافیکی آغاز خواهد شد.
سرهنگ مرادی به وجود 40 هزار دانش آموز همیار پلیس در لرستان اشاره کرد و گفت: از زمانی که طرح همیار پلیس آغاز بکار کرد تخلفات رانندگی در کشور هشت درصد کاهش یافت.

**19پایگاه ثابت جاده ای و کوهستان برای امدادرسانی به مسافرین نوروزی در حالت آماده باش هستند
معاون جمعیت هلال احمر لرستان در این میزگرد اظهار داشت: طرح امداد و نجات نوروزی با هماهنگی بین بخشی دستگاه ها صورت گرفته که در آن ستاد سفرهای نوروزی تشکیل شد که کمیته امداد و نجات بر عهده این جمعیت قرار گرفت.
کامران خدایی افزود: 19 پایگاه ثابت( 18 پایگاه جاده ای و یک پایگاه کوهستانی) در استان وجود دارد که امداد رسانی به مسافرین را در ایام نوروز برعهده خواهند داشت.
خدایی همچنین به هماهنگی با اورژانس 115 با جمعیت هلال احمر در تصادفات اشاره کرد وادامه داد: 9 پست موقت در ایام نوروز به دلیل افزایش تردد جاده ای به پایگاه های امدادرسانی اضافه می شود.
وی اضافه کرد: 28 دستگاه آمبولانس و 14 دستگاه ست نجات برای خدمات رسانی در مواقع بحران آماده می باشد.

**60درصد از حوادث رانندگی در 30 کیلومتری انتهای هرسفر رخ می دهد
معاون جمعیت هلال احمر لرستان همچنین گفت: نوزدهمین مرحله طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی با مشارکت 200 نفر از جوانان در قالب 18 پایگاه دورن شهری در ایام نوروز اجرا می شود.
وی اضافه کرد: راهنمایی مسافرین نوروزی و معرفی اماکن تفریحی رفاهی و گردشگری، برپایی ایستگاه فضای دوستدار کودک، اجرای طرح بهرفت (بهبود رفتار ترافیکی)، برپایی ایستگاه سلامت، کمپین نه به تصادفات جاده ای، اجرای طرح سحاب (سامانه حرکت های انسانی بشردوستانه)، برپایی جشنواره صلح و دوستی و جشنواره ملی نقاشی از اقدامات انجام شده در این طرح می باشد.
خدایی افزود: 60 درصد حوادث رانندگی در 30 کیلومتری انتهای هر سفر رخ می دهد که باید در این راستا تلاش خود را برای کاهش تصادفات انجام دهیم.
وی افزود: اگر مردم در مواقع بحران آمادگی و آموزش لازم را داشته باشند 90 درصد از تلفات کاهش می یابد.

**ورودی شهرهای لرستان پاکسازی شد
رئیس اداره مسافر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در این میزگرد اظهار داشت: از 25 اسفند ماه سال جاری تا 17 فروردین سال آینده به مدت 22 روز طرح انتقال مسافرین صورت می گیرد.
مصطفی صمصاریان گفت: روسای شهرستان ها به عنوان ناظرین همچنین تمامی نیروها در محورهای مواصلاتی برای انجام عملیات بهسازی و اصلاح جاده ای حضور کامل خواهند داشت.
وی گفت: پاکسازی ورودی شهرها از زباله ، نظارت دائم بر نرخ بلیت ها، گشت مشترک با پلیس راه برای نظارت بر اتوبوس ها، احیای خط کشی ها و اقدامات مورد نیاز، پاکسازی سطح راه ها تکمیل و اصلاح و مرمت تابلوهای اطلاعاتی، جمع آوری تابلو های اضافی، نصب گاردریل و رنگ آمیزی آنها، اجرای طرح های کنترل سرعت از دیگر اقدامات انجام شده در این ایام می باشد.
وی همچنین اضافه کرد: پیش فروش بلیت سفرهای نوروزی از 12 اسفند به صورت اینترنتی و حضور در محل، شروع شده است و با توجه به نرخ جابجایی مسافر تا سقف 20 درصد به صورت شناور قیمت ها افزایش خواهند داشت.
صمصاریان ادامه داد: پاکسازی حریم راه‌ها به ویژه در زمان سفرهای نوروزی و ورود گردشگران از وظایف مهم راهداری است و به دلیل اهمیت این موضوع، روز 21 اسفندماه از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باعنوان روز پاکسازی حریم راه نامگذاری شده است.
وی افزود: در حال حاضر راهداران در سراسر استان لرستان مشغول پاکسازی حریم راه در ورودی شهرهای محل خدمت خود هستند.
وی از مردم و گردشگران خواست برای حفظ محیط زیست، کمک به زیبایی چشم‌انداز راه و از همه مهم‌تر ایمنی جاده‌ها نسبت به عدم رهاسازی زباله در حریم راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

**کنترل محسوس و نامحسوس پلیس در ایام تعطیلات نوروز برقرار است
رئیس پلیس راه استان لرستان نیز اظهارداشت: طرح خدمات سفرهای نوروزی از بیست و پنجم اسفندماه سال جاری آغاز و تا هفدهم فروردین سال آینده ادامه دارد و در این طرح پلیس راه با تمام تجهیزات بسیج بوده و شبانه روز خدمات رسانی به مسافرین نوروزی را انجام خواهد داد.
سرهنگ مرتضی چغلوند افزود: نیروهای کمکی در جاده های لرستان به کار گرفته شده و کنترل ترافیکی به صورت محسوس و نامحسوس در جاده‌های لرستان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: با دستور استاندار لرستان خودرو های کمکی به ناوگان پلیس راه اضافه می شود و پلیس راه روز کاری اش را از آغاز طرح ترافیکی در بیست و پنجم اسفند ماه آغاز می کند.

**١٠٢ اکیپ پلیس راه در جاده های لرستان در خالت آماده باش هستند
وی با بیان اینکه در این طرح 102 اکیپ در قالب گشت‌های ٢ و سه نفره در جاده های استان حضور خواهند داشت افزود: در روزهای باقیمانده تا شروع ایام تعطیلات مسئولین باید خط کشی‌های جاده ها و لکه گیری آسفالت را انجام دهند تا بتوانیم خدمات سفرهای نوروزی را تسهیل دهیم.
رییس پلیس راه لرستان ادامه داد: در نوروز امسال نسبت به نوروز 96 کاهش تصادفات و تلفات جاده ای را شاهد بودیم لذا امیدواریم با کنترل در جاده‌ها این روند کاهشی امسال نیز ادامه داشته باشد.
سرهنگ چغلوند بیان کرد: 30 کیلومتری انتهای هر سفر از حادثه سازترین مکان های موجود در جاده ها بوده لذا توصیه می‌شود رانندگان زمانی احساس خواب‌آلودگی کردند کنار زده و در هر نقطه استراحت کند.

** رانندگان هر ٢ساعت به مدت ٢٠ دقیقه استراحت کنند
وی گفت: استراحتگاه های امن در جاده های لرستان وجود دارد و باید رانندگان در هر ٢ ساعت رانندگی 20 دقیقه استراحت کنند و از خوردن قرص های خواب آور و مسکن در حین رانندگی خودداری کنند.
وی عجله و شتاب در رسیدن در انتهای هر سفر و نزدیک شدن به شهر را از عوامل مهم و تاثیرگذار در تصادفات جاده ای می باشد عنوان کرد.
سرهنگ چغلوند اظهار کرد: تاکنون بسیاری از نقاط حادثه‌خیز در جاده های لرستان مرتفع نشده و امید این است که تا شروع ایام تعطیلات این نقاط برطرف شوند.
وی ادامه داد: 54 دستگاه دوربین نظارت کنترل سرعت در جاده های استان فعال می باشند و با توجه به گستردگی و حجم تردد جاده ای این میزان دوربین ها برای جاده های لرستان کافی نبوده و باید مسئولین به این امر توجه کنند.
٣٢١٠/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.