در ادامه این مطلب آمده است: اولین روزهای پس از اعلام نتایج شورای شهر خرم‌آباد، روزهای خاص و مهمی بودند.
هرکدام از اعضای شورا برنامه‌های خود را برای بهتر اداره کردن شهر ارائه می‌داد و سیل وعده و وعید بود که روزانه از زبان منتخبان به مردم داده می‌شد.
یکی از اعضاء، از برنامه پنج‌ساله برای حل مشکلات شهر و رشد و توسعه و آن می‌گفت و وعده می‌داد که برش‌های یک ساله از برنامه پنج‌ساله مشخص خواهد کرد که درصد نیل به اهداف شورا و شهرداری چه اندازه بوده است.
دیگری از توزیع عادلانه خدمات شهرداری به همه نقاط شهر سخن می‌راند و آن یکی هم از رشد خرم‌آباد و زیباسازی آن بر اساس عناصر فرهنگ بومی خبر می‌داد.
شعارها زیبا بودند و نوید دوره‌ای سرشار از خدمت و نوآوری می‌دادند؛ اما در پس پرده اتفاقاتی در حال روی دادن بود که نشان می‌داد این شورا از همان ابتدا نعل را وارونه زده است و برخلاف همه وعده‌های خود، قرار است مسیری دیگر را بپیماید.
فرایند انتخاب شهردار و اولین رئیس شورا در فضایی کاملاً ناشفاف و فوق محرمانه آغاز شد، اگرچه تعدادی از اعضاء برای انتخاب شهردار خرم‌آباد فراخوان داده بودند، اما بعدها مشخص شد که این فراخوان اقدامی ایضایی بوده و شورا قرار است از مسیر دیگری به شهردار برسد.
اولین اختلافات درونی شورا نیز از همان روزها آغاز شد و اعضاء برای انتخاب رئیس خود و همچنین شهردار به نتیجه نرسیدند.
طبق معمول لابی‌های شبانه شکل گرفت و حتی کار به قرآن و قسامه کشید و سرانجام با فریب ولی‌الله رستمی‌نژاد که به او وعده رئیس شورایی را داده بودند، وحید رشیدی به شهردار خرم‌آباد انتخاب شد.
با انتخاب شهردار، اختلافات به ظاهر فروکش کرد و تنها قربانی این فرایند رستمی‌نژاد بود که برخلاف سوگندهایی که برخی یاد کرده بودند، کلید خلافت شورا را در دستانش ندید تا متوجه شود که عضویت شورا به آن راحتی‌ها هم که فکر می‌کرده نیست و باید خیلی زیرک‌تر باشد تا بتواند از پس آزمون بازی‌های سیاسی و اتحادهای ناپایدار بربیاید.
به هر روی وحید رشیدی کلید شهر را در دست گرفت و از همان آغاز با اصلاحات چکشی در ساختار نیروی انسانی و جلب موافقت اعضاء شورا برای اعمال برخی تغییرات، نشان داد که عزمش برای شهردار ماندن و کار کردن بر این مسند جزم است.
صرفنظر از عملکرد وحید رشیدی در طول دوره مسئولیتش به عنوان شهردار خرم‎آباد، آنچه مسلم است این‌که شورای پنجم نه تنها هرگز نتوانست وعده‌های شیرینی را که در ابتدای راه به مردم داده بود را محقق نماید، بلکه این روزها به نماد ناامیدی و یأس برای مردم و مسئولان شهر خرم‌آباد بدل شده است.
نبود ارتباط منطقی میان شورا و شهرداری، اختلافات ویرانگر و گاه شخصی اعضاء با یکدیگر، فقدان هرگونه برنامه عملیاتی، فقدان نظارت موثر بر عملکرد شهرداری، توزیع ناعادلانه خدمات شهرداری به مناطق مختلف شهر، درنظر نگرفتن اولویت‌های زیربنایی و پرداختن به اقدامات زودبازده، تفکر محله‌ای اعضاء شورا، فقدان روحیه همکاری و تلاش، و... نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد امروز شورای شهر خرم‌آباد نه تنها توانی برای مدیریت شهر و شهرداری ندارند، بلکه به عاملی بازدارنده بر سر راه توسعه شهری تبدیل شده‌اند.
در چنین شرایطی است که هر کدام از اعضاء به صورت انفرادی مشغول غسل تعمید دادن شخصیت خود شده و به جای پاسخگویی به افکار عمومی، تلاش می‌کنند خود را از انتقادات مطرح شده به شورای پنجم و شهرداری وحید رشیدی تبرئه نمایند.
واقعیت این است که شهر خرم‌آباد به دلایل مختلف که قطعاً مهمترین آن‌ها فقدان مدیریت منسجم و علمی شهری است، از مشکلات و معضلات جدی رنج می‌برد و اندک اقدامات انجام شده در راستای توسعه شهری و حل معضلات هرگز نتوانسته است تکافوی نیاز این شهر در حال توسعه را بدهد و در چنین شرایطی است که شورای شهر به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری به جای برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد شهرداری و حتی دیگر دستگاه‌ها، به مکانی برای اختلافات شخصی و بیانیه‌پراکنی تبدیل شده است.
حقیقت این است که حاصل چنین روندی هرچه باشد، صلاح و منافع مردم و شهروندان خرم‌آبادی در آن نیست و قطعا خواهد توانست مشکلات ریشه‌ای و مزمن شهر که روز به روز در حال گسترش است را وارد فاز جدیدی نموده و به نمادی از ناامیدی در میان مردم و سایر ادارات و نهادها تبدیل شود.
منبع: شهاب آسمانی
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.