به گزارش ایرنا کارگروه دفع پسماند لرستان امروز به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی لرستان برگزار و در این جلسه ابعاد تازه ای از تبعات نخاله های ساختمانی آشکار و مشخص شد برخی افراد سودجو، نخاله های ساختمانی را به عنوان ابزاری برای زمین خواری استفاده می کنند.

***تغییر کاربری حرریم و بستر رودخانه با استفاده از نخاله های ساختمانی
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این جلسه گفت: افراد سودجو با تخلیه نخاله های ساختمانی در حریم و بستر رودخانه، این محل هارا با زمین های کشاورزی یا مسکونی متصل می کنند.
نادر مختاری افزود: تخلیه نخاله ها در بستر رودخانه ها به شدت افزایش یافته و سودجویان در صدد تغییر کاربری زمین های مملو از نخاله ها هستند.
وی تصریح کرد: خودروهای حمل نخاله قرار بود دارای کد مخصوص شوند که این مهم رخ نداده و امروز فعالیت سودجویان در این حوزه گسترش یافته است.
وی گفت: رودخانه‌ها به‌عنوان رگ‌های حیاتی یک منطقه عمل می‌کنند که متاسفانه مدتی است در حاشیه شهرها سبب نابودی این مجاری آبی شده‌اند.
معاون اب منطقه ای لرستان ادامه داد: ساماندهی خودروهای حمل نخاله توسط دستگاه‌های مجری باید در دستور کار قرار گرفته و دستگاه‌ها با افراد خاطی برخورد کنند.
مختاری توضیح داد: همچنین باید از مناطقی که توسط شرکت آب منطقه‎ای برای دفن پسماند تائید شده استفاده شود تا مشکلی برای منابع آب‌های زیرزمینی ایجاد نشود.
وی با اشاره به مشکل دفن زباله در شهرستان الشتر گفت: در سایت خرگوشناب الشتر چهار حلقه آب شرب در محل دفن زباله قرار دارد و علیرغم مصوبه در محلی میان الشتر و نورآباد اما این مهم انجام نشده و با ورود شیرابه زباله به آب شرب مردم ممکن است مشکلات منطقه‌ای به وجود آید.
وی با اشاره به فعالیت 21 گروه کشت و بازرسی در استان افزود: رودخانه کرگانه خرم آباد در شبنه روز با نخاله های ساختمانی و زباله پر می شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: احکام قضایی 26 کیلومتر پاکسازی رودخانه خرم آباد و 18 کیلومتر گل رود بروجرد اخذ شده و رودخانه تیره دورود نیز به دلیل حجم نخاله ها وضعیت مناسبی ندارد.

***نخاله های ساختمانی به معضلی در لرستان تبدیل شده اند
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیزگفت: موضوع نخاله های ساختمانی در استان به یک معضل تبدیل شده و علیرغم تعدد مصوبه ها در این زمینه اما به حداقل ایده آل نمی رسیم.
مهرداد فتحی بیرانوند افزود: در برخی مناطق محل دفن نخاله وجود ندارد و در برخی شهرها نیز این محل ها اندک است که باید مکان یابی و صدور مجوز جدید انجام شود.
وی ادامه داد: محل دفن پسماندها ها در الشتر و نورآباد با وجود تغییر چهار معاون عمرانی استاندار هنوز تعیین تکلیف نشده و برخی تعصبات منطقه ای و جغرافیایی مانع اجرای این مهم شده است.
فتحی بیرانوند گفت: محل دفن در مرز میان دلفان و الشتر واقع در فیروزآباد دلفان است که مورد توافق قرار نمی گیرد.
وی همچنین با تاکید بر تعیین تکلیف آلودگی شدید سایت خوگوشناب الشتر بیان کرد: نباید مصوبات با تغییر مدیریت ها عوض شود.

***نخاله های ساختمانی مهمترین عامل بروز سیلاب خرم آباد/پدیده زمین خواری با استفاده از نخاله های ساختمانی جدی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: موضوع تخلیه نخاله های ساختمانی باید برای همیشه حل شود و ماشین های متخلف این بخش به پارکینگ منتقل شوند.
احمد مرادپور افزود: بیشترین مشکل سیل خرم آباد از ناحیه نخاله های ساختمانی بود که هزاران تن از این آوردها به داخل شهر منتقل شد.
وی با تاکید بر مشخص شدن سایت های دفن نخاله ساختمانی توسط شهرداری ها گفت: بسیاری از ماشین ها، نخاله را در محل های تعیین شده تخلیه نمی کند که باید برخورد قضایی با این افرادشدت یابد.
معاون استاندار لرستان گفت: این افراد نخاله ها را به صورت هدفمند در مکان های مشخص تخلیه می کنند تا با پر شدن بخشی از حریم یا بستر رودخانه، نسبت به تصرف ملک دولتی اقدام نمایند.
مرادپور افزود: ارتفاع نخاله های ساختمانی در کنار پل فلک الدین خرم اباد تا 50 متر می رسد که این یعنی افراد پس از پر کردن چاله با نخاله ها و تبدیل ان به یک زمین مسطح، بعدها نسبت به این منطقه ادعای مالکیت می کنند.
وی با بیان اینکه پدیده زمین خواری با استفاده از نخاله های ساختمانی جدی است افزود: اگر نتوانیم پس از سال ها کار و مصوبه مشکل نخاله ها را حل کنیم باید به صورت دسته جمعی استعفا دهیم چرا حمل کننده، محل و برنامه های هدفمند سودجویان مشخص هستند اما کنترلی بر روی این افراد وجود ندارد.
وی اظهار داشت: حریم رودخانه ها بیش از سایر نقاط در خطر بوده تا حدی که در برخی موارد مجوز ساخت و ساز در این حریم ها نیز صادر شده است.
معاون استاندار لرستان تاکید کرد: امور آب باید از حریم رودخانه ها دفاع کند و عدم اجرای مصوبات در این زمینه پذیرفتنی نیست.
مرادپور با اشاره به جدیت مدیریت ارشد استان در برخورد اداری و قضایی با سودجویان نخاله های ساختمانی گفت: از بازرسی استان نیز درخواست کرده ام به موضوع تخلیه نخاله در اطراف رودخانه ها ورود کند.
7269/660
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.