مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: هدف این اداره کل حفظ تالاب های موجود و احیاء تالاب های از دست رفته و تغییر کاربری داده شده است.

به گزارش ایلنا از لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب ها که با شعار تالاب ها و تغییر اقلیم  با حضور مدیران استانی و شهرستانی، اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی، مشاور تدوین طرح مدیریت تالاب بیشه دالان بروجرد و جوامع محلی در محل سالن همایش‌های مجموعه نساجی بروجرد و تالاب بیشه دالان این شهر برگزار شد، بر حفاظت از تالاب‌ها به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های کره زمین تاکید کرد و گفت: تالاب ‌های لرستان نقش مهمی در کاهش ریزگردها، تنظیم آب وهوا ومسائلی از این دست دارند؛ این تالاب‌ها کریدور پرندگان مهاجر از شمال به جنوب هستند که لازم است از ظرفیت ‌های آن ها مانند پرنده نگری، پروش ماهی، اکوتوریسم و... برای حمایت از جوامع محلی استفاده شود.

وی افزود: متاسفانه به علت بی مهری ها و اعمال سیاست‌ های غلط در سنوات گذشته، برخی از تالاب ‌ها به اراضی کشاورزی تبدیل شده‌اند تا جایی که حتی بسیاری از ساکنان حاشیه این تالاب ‌ها سند رسمی اراضی اطراف این تالاب ‌ها را نیز اخذ کرده‌اند.

بیرانوند با اشاره به کارکردهای مختلف تالاب ها گفت: تالاب ها با در اختیار داشتن 3 در صد سطح کره زمین، نقش 30 درصدی را در ترسیب کربن این سیاره مسکون ایفا می کنند.

فتحی بیرانوند با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته توسط این اداره کل برای حفاظت و احیاء تالاب های استان بیان کرد: سیاست این اداره کل حفظ تالاب های موجود و احیاء تالاب های از دست رفته و تغییر کاربری داده شده است؛ به طوریکه جلسات و کارهای خوبی جهت احیاء این تالاب ها با مشارکت جوامع محلی و لحاظ نمودن منافع این جوامع برگزار شده است و این اداره کل با تمام توان و ظرفیت خود و با کمک جوامع محلی و دوست داران و تشکل های مردمی در جهت حفاظت هر چه بیشتر و ا احیاء این تالاب ها اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره روند تخریب تالاب‌ها، خاطرنشان کرد: سطح تالاب های تخریب شده به اندازه ده درصد سوخت فسیلی در دنیا ایجاد گاز گلخانه ای می کنند.

مدیرکل‌حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ارتباط و همکاری متقابل بین محیط‌زیست و جوامع محلی موجبات حفاظت بهتر و موثرتر از محیط زیست را فراهم می‌کند، تاکید کرد: جوامع محلی حاشیه تالاب‌ های استان در سال‌ های اخیر همکاری‌ مناسبی با محیط زیست داشته‌اند و آموزش‌ها و برنامه ‌های مهمی نیز در این راستا به این جوامع ارائه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.