بهروز یاراحمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: با راه اندازی این سامانه شاهد کاهش خسارات ناشی از بروز پدیده های مخرب جوی خواهیم بود.
وی بیان کرد: به دلیل عدم اطلاع رسانی زمان وقوع پدیده سرمازدگی به موقع به کشاورزان و باغداران سالانه میلیاردها ریال خسارت به این بخش ها وارد می نماید.
نماینده منطقه سه هواشناسی کشاورزی کشوربا اشاره به اینکه سال 82 سرمازدگی به بیش از هفت هزارمیلیارد ریال اراضی کشاورزی ایران خسارت وارد کرد، اظهارداشت: با راه اندازی این سامانه و آگاه نمودن به موقع کشاورزان می توان به میزان قابل توجهی خسارت را کاهش داد.
یاراحمدی اضافه کرد: راه اندازی این سامانه مستلزم هماهنگی وهمکاری جهاد کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی وهواشناسی است که مقدمات آن براساس پروتکل سرمازدگی بهاره ازبهمن ماه سال جاری درخرم آباد انجام واز ابتدای سال 98 وارد فازاجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخشی از رسالت اصلی هواشناسی اطلاع رسانی به موقع اطلاعیه و اخطاریه های هواشناسی به کاربران بخش های مختلف جامعه به خصوص کشاورزان است، ادامه داد: با توجه به اینکه لرستان دارای تنوع آب و هوایی بوده و بخش وسیعی از این استان سالانه شاهد بروز پدیده سرمازدگی و یخبندان می باشد راه اندازی این سامانه را ضروری است.
نماینده منطقه سه هواشناسی کشاورزی کشورگفت: این مهم درصورت همکاری جهاد کشاورزی، کشاورزان و باغداران استان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، مدیریت بحران قابل انجام است.
یاراحمدی مهمترین زمان سرما زدگی را شب اعلام کرد و گفت: به هنگام برودت هوا تنها یک الی یک ساعت و نیم کافی است تا کل محصولات باغی دچار سرمازدگی شده و خسارتهای فراوان به بار آورد و در صورت راه ندازی این سامانه قبل از سرمازدگی هشدارهای لازم به کشاورزان و باغداران داده خواهد شد تا اقدامات لازم و کارشناسی شده را برای کاهش پگدیده سرمازدگی به کار گیرند.
وی افزود: هزینه راه اندازی این سامانه و تجهیزات مورد نیاز آن را سازمان هواشناسی کشور به عهده گرفته است.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.